Kínai vasútvonal a világ tetején

Először haladt át egy teljes rakomány segélyszállítmány az újonnan átadott Csinghaj–Tibet vasútvonalon. A szimbolikusnak tekintett lépéssel Kína egyértelművé tette, Tibettel komoly tervei vannak. Az ottani kultúráért és az őslakos népért aggódók csak a pekingi kulturális gyarmatosítás egy újabb epizódját látják a történtekben.

2005. 11. 07. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem kisebb személyiség, mint Hu Csin-tao államfő gratulált a hatalmas mérnöki teljesítményhez, ez is jelzi a kínai tervek komolyságát. A Csinghaj–tibeti-fennsík több ezer méter magas csúcsai között felépített vasútvonal ugyanis korábban valószínűleg az álmok kategóriájába tartozott. Az építőmunkások a legmagasabb hegyeken oxigénpalackkal a hátukon dolgoztak, s az éltető elem hiánya miatt a Golmud–Lhásza viszonylaton közlekedő vonat is hermetikusan lezárt lesz. Összesen 24 milliárd jüant (2,96 milliárd dollár) költöttek a grandiózus tervre, amely új elemként illeszkedik a világ felé mutatott kínai imázsba. Ennek ellenére Liu Jian-csao, a pekingi külügyminisztérium egyik szóvivője szerint szó sincsen szimbolikus lépésekről, a vasútvonal célja egyszerűen a térség fejlesztése s nem a nemzet erejének bemutatása. A két embert az űrbe juttató program sikerét sem a nemzeti dicsőség miatt tartja fontosnak, hanem a világűr adta lehetőségek kiaknázása miatt. A sorozatos kínai sikerek azonban gyanúsan egymás után következnek (az említettek mellett ide lehet sorolni a 2008-as pekingi olimpiát és a 2010-es sanghaji világkiállítást is), így a gyakorlati haszon mellett valószínűleg presztízsszempontok is szóba jöttek, amikor Kína döntött a sorsuk felől.
A China Daily kínai napilap szerint „Tibet álma” a vasútvonalról, amely összeköti a tartományt az ország többi részével, csak 2001-ben kezdett valóra válni, amikor belefogtak az építkezésbe. Az 1142 kilométer hosszúságú vonalból 960 kilométer 4000 méteres tengerszint feletti magasságban húzódik, a legmagasabb pontja pedig az 5072 méteres Tanggula-hágó. Összesen 550 kilométeren kellett fagyott földön lefektetni a síneket. A tervek szerint nagyon sokat fog segíteni a lakosságon a gyors utazás. A vonatnak köszönhetően a jövőben a Pekingből Hsziningbe, Csinghaj tartomány központjába tartó út 24 óra lesz, ahonnan további egy napig kell utazni Lhászába. A Hsziningtől nyugatra eső tájak egyébként gyönyörűek, ám egyben kietlenek is. A tengerszint feletti magasság folyamatosan emelkedik Hszining és Golmud, az új vonal kezdőpontja, valamint Golmud és Lhásza, a végállomás között. Bár a tartományi központ „mindössze” 2600 méteren fekszik, sokaknak már itt is nehézséget okoz a lélegzés, a 3000 méter feletti vidékek már komolyan próbára teszik az embert. Ilyen hely például a szó szerint lélegzetelállító Csinghaj-tó környéke, ahová egyébként kerékpáros-körversenyt álmodtak a kínai sport felelősei. Reményeik szerint ez is azt segíthetné elő, hogy meginduljanak a turisták a tartományba, amely ugyan hajszálnyival gazdagabb Tibetnél, ám messze nincs olyan híre a nagyvilágban, mint déli szomszédjának. A vasút Peking és a tartományi elöljárók szerint mindenkinek segít: tibetieknek és kínaiaknak egyaránt. Ezt a segítő szándékot jelképezte az a szerelvény, amely elsőként jutott el a lámák városába. Az ugyanis nem az ilyenkor szokásos, kővel és homokkal megrakott vagonokból állt, hanem műtrágyát, lisztet és acélöntvényeket raktak fel rá.
Ezzel a vélekedéssel élesen szemben áll a Tibet függetlenségéért harcoló nyugati jogvédők véleménye. A londoni központtal működő Szabad Tibet Alapítvány szerint az acélparipa feladata a tartomány segítése helyett inkább a központi irányítás egyre szorosabbra húzása. Úgy vélik, a jövőre napi nyolc járattal működő vonat egyúttal kínaiakat fog nagy számban az ősi buddhista tartományba szállítani. A bevándorlás szerintük a nemzetiségi arányok megváltoztatását és az erkölcsök romlását is magával hozza. A bevándorlás mellett azonban más, sokkal súlyosabb következményekkel is számol a független Tibetért küzdő szervezet. Szerinte ugyanis a kínai kormány a vasút megépítésével új katonai bázisokat építhet, ahol akár nukleáris fegyvereket is raktározhat, amely a szomszédos India szemében bizonyára nem lesz megnyugtató. A londoni csoport szerint ez a lépés az egész térség destabilizálódásához is vezethet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.