A „fapados láncok” átrendezik a hazai piacot

A korábbinál keményebb feltételeket szab beszállítóinak és polcfeltöltőinek a Tesco. Szakértők szerint az átalakulás arra mutat, hogy a hipermarketcég így kíván válaszolni az agresszív árpolitikát alkalmazó láncok kihívására. A Tesco cáfolta az értesüléseket.

2006. 02. 01. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Lidl és az Aldi diszkontláncok magyarországi megjelenésével új helyzet állt elő a hazai élelmiszer-kiskereskedelem piacán. A két, német nyelvterületről érkező, úgynevezett hard diszkontlánc agresszív, árgyilkos üzletpolitikával igyekszik vásárlókat vonzani magához. A Lidl már működő hazai üzletei a mezőgazdasági termelők tiltakozását váltották ki beszerzési ár alatti értékesítési áraikkal. A vásárlók pedig azt tapasztalhatták, hogy a hipermarketekben megszokottnál szűkebb a kínálatuk, s jórészt ismeretlen gyártmányú termékeket árusítanak – kétségtelenül alacsony áron. A vásárlás körülményei is szerényebbek, a boltok kevésbé komfortosak, a hipermarketek mérsékelt csillogásához, kényeztetéséhez képest is „fapadosak”.
A Lidl és az Aldi megjelenésének következtében át kell gondolniuk tevékenységüket a hipermarketláncoknak is. Lapértesülések szerint a Tesco a korábbiaknál keményebb feltételeket szabott kiemelt kelet-európai beszállítóinak. Az áruházlánc kelet-európai szervezetének vezetői decemberben egyeztetéseket kezdeményeztek 14 legnagyobb multinacionális partnerükkel, köztük a Procter and Gamble-lel, a Nestlével és a Masterfoodsszal. Az éves beszállítói tárgyalásokon azzal az ajánlattal álltak elő, hogy a szokásos kedvezmények 80 százalékát előre, a számla kiállításakor kérik, a fennmaradó részt pedig utólag számolják el. Danks Emese, a cég szóvivője kérdésünkre azt mondta: egyszerűsíteni kívánták a szisztémát, s mindenki számára átláthatóbbá tenni a pénzmozgást. A gyártók azonban nem örülnek az új fizetési rendszernek. Egyrészt attól tartanak, hogy csökkenhet márkáik értéke, másrészt attól, hogy a megállapodás megszegése esetén nem tudnák visszatartani a jutalmakat és a díjakat.
Ez a fajta árszabás egyébként Nyugat-Európa több országában is működik, s szakmai hírek szerint a Lidl is ilyen kedvezményrendszerrel dolgozik. Ha a Tescónak sikerül elfogadtatnia a feltételeit, akkor szinte olyan olcsón kínálhatná a világmárkákat, mintha azok saját márkás termékek lennének. Ebben az esetben legfeljebb más hipermarketek tudnák felvenni vele a versenyt, a kisebb üzletek pedig további hátrányba kerülnének.
Más hírek szerint a Tesco ugyanakkor megsarcolja azt a beszállítók által megfizetett hat szolgáltatócéget, amelyet tavaly szeptemberben kijelölt, hogy áruházaiban a polcokat feltölthesse. Sajtóértesülések szerint az áruházlánc óránként és emberenként 150 forintot kér ezektől a szervizcégektől, amelyek így a beszállítóiknak is kénytelenek többet számlázni. A beszállítókat az is felháborította, hogy a Tesco negyvenötről hatra korlátozta azoknak a polcrendező és árufeltöltő cégeknek a számát, amelyekkel áruik kipakolására szerződhettek. Kérdésünkre a Tesco szóvivője cáfolta, hogy a cég korlátozta a polcrendező cégek számát.
Nem vitás, minden kereskedelmi cég, így a Tesco is, bizonyára komolyan odafigyel, és lépéseket tesz, ha fajsúlyos ellenfél jelenik meg a piacon – mondta el kérdésünkre Vámos György. Az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára ugyanakkor közölte, hogy a beszerzési árra vonatkozó információ a kereskedelmi láncok féltve őrzött üzleti titka, ezért nem csoda, ha arról nem nyilatkoznak. A beszerzési ár mértéke azonban perdöntő az adott áruházlánc sikere szempontjából. Vámos szerint erre jó hazai példa a CBA, a Coop és a Reál hálózatok beszerzési politikája, amelynek révén mindeddig átvészelhették a nagy áruházláncok megjelenését és térnyerését.
A „gigászok” küzdelmének, vagyis a félkontinensnyi beszerzési potenciállal rendelkező cégek árharcának könnyen lehet, hogy a kisebbek esnek áldozatul. Nyugat-Európa több országában megélnek egymás mellett a hipermarketek és a hard diszkontok, ám a kis boltok, a sarki fűszeresek túlélési esélyeit tovább rontja a kíméletlen verseny.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.