A Magyar Posta figyel téged

2006. 01. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem, a Magyar Posta nem figyel téged, kedves ügyfél, üzletfél, vagyis a szolgáltatását szerződés alapján, pénzért igénybe vevő valaki – a Magyar Posta nem figyel senkit. Adatokat pedig semmiképp sem ad ki a meg nem figyelt üzletfelekről. A Magyar Posta úgy működik, ahogy az a nagy (törvény)könyvben meg van írva. Ha máshonnan nem, a Pénzügyminisztérium által abszolút szabályosan elrendelt vizsgálat eredményéből ezt most már pontosan tudjuk. Legfeljebb éberségről lehet szó, de arról is csak múlt időben.
A nem túl régi múltból egy rokkantnyugdíjas ózdi kohász, Kristály Gyula esete rémlik fel. Egy férfié, aki bár korábban maga is párttag volt, egy idő után úgy gondolta, nem jól mennek a dolgok. Az emberek szegények, nincs szabadság, nincs igazság. Ezt néhány keresetlen mondattal, nyílt levelezőlapon meg is írta a Magyar Szocialista Munkáspárt Központi Bizottságának. A levlap azonban nem jutott el az MSZMP KB-hoz, hanem az ügyészségre „került.” Akkortájt – 1988-ban – senki sem mondta, hogy nem a postáról került ki a bélyeggel ellátott küldemény, amelyet egyébként a posta az akkori üzletszabályzat alapján is köteles lett volna továbbítani a címzettnek. Akkor még nem cáfolták, hogy figyelmes tekintetek észrevették a levlapon a címzést meg a modortalan szöveget, azután pedig gondos kezek kiemelték a küldeményt a kupacból. Akkor az volt a védekezés lényege, hogy a postának nem kötelessége kiemelni az ilyen küldeményeket.
Szóval eseti éberség alapján került a levlap az ügyészségre, a feladó pedig a bíróságra. Izgatással, magyarán a demokratikus államrend aláásásával vádolták a levélírót. El is ítélték. Persze nem csak a levelezési kísérlet miatt. Hanem azért is, mert – mint az akkori vizsgálat kiderítette – a nyugdíjas egyéb irományokat is létrehozott: röpcédulákat gyártott otthon az írógépén, és azokban az MSZMP-t és a rendszert ócsárolta. Céduláit a környék postaládáiba dobta be. A rendszerváltozás után rehabilitálták. A legfőbb ügyész kezdeményezésére 1992-ben a Legfelsőbb Bíróság minden vád alól felmentette. Ugyanebben az évben az Alkotmánybíróság törölte a büntető törvénykönyvből az izgatás bűntettét. Azt azóta sem sikerült oda visszaerőltetnie – közösség elleni izgatás címén sem – az MSZP–SZDSZ-koalíciónak, pedig ezt a Horn-érában és most is megkísérelték.
A Magyar Posta tehát nem figyel senkit. Sőt, senki sem figyel meg senkit, habár ez a kurzus úgy kezdődött el, hogy egy megfigyelésre szocializált állampárti ügynök ült a miniszterelnöki székbe. Írta egykor ő is az empirikus megfigyeléseken alapuló jelentéseit, de állítólag egészen másnak, mint akinek a megbízatása alapján írnia kellett volna. Így lett ő valójában a Nyugat embere – a polgári demokrácia előfutára –, habár látszólag a Keletet, a szocialista demokratizmus fennmaradását szolgálta. Abban pedig a központi akarat, a demokratikus centralizmus igazgatta a dolgokat.
Medgyessy aztán távozott, és nincs kizárva, hogy hamarosan távozni fognak az elvbarátai is. Ezt persze csupán abból vonhatjuk le, hogy választások lesznek, és a polgári demokráciában sosem zárható ki az ellenzék győzelme. A változás viszont nem tetszene mindenkinek. Így hát akadhat, aki gátolni próbálja, hogy a választók a szokásos csatornákon kívül más forrásból is tájékozódhassanak.
Így került botrányok középpontjába egy időszaki kiadvány, a Magyar Vizsla, amelynek a kormánypártokat egyáltalán nem pártoló új példányai állítólag ezekben a napokban jelennek meg. Az már maga érdekes, hogy a kézbesítés kezdete előtt a posta – a Pénzügyminisztérium (PM) közlése szerint – bekérte a kiadótól a teljes kiadványt, hogy megismerje a tartalmát, mert erre – ugyancsak a PM vélekedése szerint – a sajtótörvény alapján a kézbesítőnek joga van. Nincs joga. Csak az adatott meg neki, hogy ellenőrizze, van-e lapengedélye a kiadónak, s az újság feltünteti-e a kiadót. A tartalom ellenőreként – cenzorként – a posta a szocializmusban funkcionálhatott. Az ilyen törekvés a sajtó- és a szólásszabadság súlyos sérelme, akkor is, ha a kiadóval kötött szerződésben a kézbesítőcég így vállalta a lap terjesztését. Egyszerűen visszaélt az erőfölényével.
Ám ha tényleg így van, legyen, nézzen bele a posta a lapba. A terjesztési szerződés azonban kölcsönös titoktartásra kötelezi az aláírókat: a postát és a kiadót. A megállapodásnak fő tartalmi eleme a példányszám és a vállalkozói díj, valamint a kapcsolattartás, az együttműködés összes ténye. A PM nem szerződő fél és nem is felettes hatóság ebben az ügyben, hogy hozzájuthatna az adatokhoz. A kézbesítőtársaságot a jelenlegi szabályok szerint csak az informatikai tárca felügyelheti, nagyon szűk körben. A terjesztési szerződések nem tartoznak bele ebbe.
A pénzügyi tárca nem tudhatta volna meg sem a példányszámot, sem a vállalkozói díj összegét, és nem is számolhatott volna be erről semmilyen értesülés alapján. Ahhoz pedig végképp nem volt semmi köze, hogy milyen faxszámról, miféle küldemény érkezett a szolgáltatóhoz a megjelenés előtt álló újsággal kapcsolatban. A magas minisztériumot az a jog sem illette meg, hogy a cég tulajdonosaként jusson az adatokhoz vagy szólítsa fel ellenőrzésre, jelentéstételre az állami társaságot. A PM ugyanis nem részvényese a postának, hanem csak a postai részvényeket tulajdonló ÁPV Rt. papírjai vannak a birtokában. Egyébként, ha részvényes lenne, akkor sem formálhatna jogot a szerződéses kapcsolat megismerésére. Arról pedig most ne is szóljunk, miként fújt a szél Újhelyi István MSZP-s képviselő postaládájába egy oldalt a Magyar Vizsla kiadás előtt álló számának a kézbesítővállalathoz átfaxolt példányából. A kézbesítési ügylet ellenőrzésére, ellenőriztetésére semmilyen formában nem jogosult minisztérium államtitkára azt mondta: a postától semmi sem szivárgott ki. Hogy ő ezt honnan tudja, ha a jog szerint nem tudhatja, ne firtassuk. Ne feledjük azonban: a minisztériumi vezető végképp nem lépheti túl a hatáskörét sem a titkok megszerzésében, sem továbbadásában. A miniszter, az államtitkár hivatalos személy. Adott esetben ez előny, de a felelősség megítélésekor hátrány is lehet. S az országgyűlési képviselőről mint hivatalos személyről ugyanezt mondhatjuk el.
A magántitkok, a személyes és az üzleti adatok kifürkészése legalábbis illetlen dolog. A magánszféra tisztelete polgári demokráciákban alaptétel: a rendszer lényegi eleme. Ezt egy hasonlóan fontos másik pillér egészíti ki: az állam átláthatósága. Ahol illetéktelenek beleolvashatnak a leveleimbe, a faxaimba, a magánjogi szerződéseimbe, belehallgatnak a telefonjaimba, de az államról, annak működéséről én jóformán semmit sem tudhatok meg, ott nem polgári demokrácia van, hanem valami egészen más: a demokratikus centralizmus alapján működő rendszer. Ott nem csodálkozhatunk azon, ha a magánszférát, a szabadságjogokat semmibe vevő állam előbb-utóbb teljes és feltétlen hatalmat vindikál magának polgárai felett. Egy ilyen rendszerben válhat a politikai hatalom tehetetlen eszközévé a kizárólagos állami tulajdonú, szánalomra méltó, szerencsétlen szolgáltató cég.
A rokkantnyugdíjas ózdi kohász esete nem is olyan rég történt a jelek szerint. A bűnügyi iratokban a következő versikét olvashatjuk 1988-ból:
„Kommunisták álma dőre / Nincs kilátás szebb jövőre / hazudoznak nyakra-főre / Munkás, megdöglesz jövőre.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.