Deutsch: Bízom a törvény előtti egyenlőségben

Gyurcsány Ferenc miniszterelnök vagyongyarapodásának vizsgálata közben óriási port vert fel a családja villájában történt, az adócsalás gyanúját is felvető luxusberuházás ügye, valamint a kormányfő cégeinek székhelyéül szolgáló, nagy értékű belvárosi ingatlan megszerzésének esete, amely a hűtlen kezelés gyanúját valószínűsíti. A parlamenti vizsgálóbizottságban a Fidesz részéről Deutsch Tamás kérdezte ezekről a kormányfőt, és ő volt az is, aki feljelentést tett az ügyekben a Legfőbb Ügyészségen 2005. november elején. Hosszas hezitálás után, két hónappal később a Fővárosi Főügyészség döntött a Fittelina-ügyben tett feljelentésről: hétfőn elutasította a politikus beadványát. A határozat indokolása tíz oldalt tesz ki, amely teljes egészében olvasható a Fidesz-frakció honlapján (www.fideszfrakcio.hu). Deutsch Tamást mindezek ismeretében kérdeztük.

D. Horváth Gábor
2006. 01. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Mit szól a feljelentésének ügyében hozott határozathoz?
– Először is leszögezném: a Gyurcsány-ügyekben tett egyik feljelentést utasította csak el az ügyészség, mégpedig azt, amelyet a Fittelina Kft. Szemlőhegy utcai villaberuházása miatt tettem. A Budapest, Szalay u. 4. szám alatti ingatlanok megszerzésével kapcsolatos feljelentésemet mind a mai napig nem bírálták el. Az pedig, hogy miként reagáltam a határozatban foglaltakra, költői kérdés. Természetesen nem erre számítottam, mivel szakmai meggyőződésem: az általam leírt tények és az azokhoz csatolt bizonyítékok egyértelműen megalapozzák azt a gyanút, hogy az ügyben több bűncselekmény is történt.
– Milyen bűncselekményekre gondol?
– A Fittelina-ügyben adócsalás, áfacsalás, számviteli fegyelem megsértése tűnik egyértelműen megalapozottnak. A másik, a Szalay utca ügyében pedig a hűtlen kezelés elkövetésének gyanúja merül fel.
– Ha ennyire egyértelmű a helyzet, akkor miért született ezzel ellentétes tartalmú ügyészi határozat?
– A kérdésre több válasz is lehetséges, mindenesetre megpróbálom objektíven és érzelemmentesen értékelni a helyzetet. Ez utóbbi szakmai, azaz jogászi szemmel értékelve meglehetősen nehéz feladat. Maradjunk tehát annyiban, hogy az ügyészség eljárása törvénysértő, a határozat és annak indokolása pedig jogilag megalapozatlan.
– Miért?
– Természetesen nem kívánok bonyolult jogi okfejtésekbe bocsátkozni, mivel ez azon jogászok feladata, akik jelenleg is dolgoznak a határozat elleni panasz megszövegezésén. De néhány alapvető dologra már most felhívnám a figyelmet. Törvényi előírás, hogy a nyomozó hatósághoz benyújtott feljelentést az illetékes szerv három napon belül köteles elbírálni. Ez idő alatt kell eldöntenie, hogy elrendeli-e a nyomozást vagy elutasítja a feljelentést. Gyurcsány Ferenc esetében ezt a határidőt mintha egy kissé túllépték volna.
– Nem arról van-e szó, hogy meghoszszabbították a határidőt?
– Ez teljesen kizárt. Három nap helyett több mint másfél hónap telt el a feljelentés elbírálásáig. A határidő meghosszabbítására a törvény nem ad lehetőséget. Épp azért nem, hogy egy bűncselekmény-gyanús helyzetben a lehető legrövidebb ideig álljon fenn bizonytalan állapot.
A másik lényeges körülmény, hogy a feljelentést kizárólag az abban foglalt tények és az azokhoz csatolt bizonyítékok alapján köteles elbírálni az ügyészség. Ez azt jelenti, hogy amíg nem dönt a feljelentésről, addig nyomozást nem végezhet, bizonyítékokat nem szerezhet be, adatokat nem gyűjthet. Kizárólag a benyújtott feljelentésre alapozhatja a döntését.
– Miből gondolja, hogy a Gyurcsány-ügyben nem ez történt?
– Például abból, hogy a határozat több esetben is olyan adatokra, tényekre hivatkozik – megjegyzem, teljesen tévesen –, amelyeket sem a feljelentés, sem mellékletei nem tartalmaznak, és bevallom, nekem sem volt eddig ezekről tudomásom. Az egyik ilyen példa, hogy kizárólag a Fittelina Kft. könyveléséből, adóbevallásából kideríthető megállapításokat is tartalmaz a határozat, amelyek előttem ismeretlenek, hiszen adótitkot képeznek.
– Mindebből mire következtet?
– Elvileg két következtetést lehet levonni. Egy jogállam ügyészségére nézve az egyik borzalmasabb lehetőség, mint a másik. Az első esetben ugyanis az ügyészség nyomozást elrendelő határozat nélkül, másfél hónapon keresztül teljesen törvénytelenül, fű alatt nyomozott, adatot gyűjtött, majd mintha mi sem történt volna, elutasította a feljelentést. A másik lehetőség pedig az, hogy az ügyészség nem végzett adatgyűjtést. Akkor viszont majdnem két hónapon keresztül találgatott és elméleteket gyártott az ügyben, olyan elképzelt adatok és megállapítások alapján, amelyek a feljelentésben nem is szerepeltek.
– Ezek szerint az ügyészség eljárása törvénysértő volt?
– Igen, ezt egyértelműen kijelenthetem. Ráadásul olyan súlyú jogsértésről van szó, amely a büntetőeljárás sarkalatos szabályait szegi meg. Itt is alapvető elv ugyanis a törvény előtti egyenlőség, vagyis hogy minden állampolgár esetében nemre, korra, vallási hovatartozásra és beosztásra tekintet nélkül ugyanazon jogszabályok vonatkoznak. Demokratikus jogállamban nem lehetséges, hogy a miniszterelnök személyét is érintő feljelentést ne a mindenkire egyformán kötelező rendelkezések szerint, hanem szubjektív, egyedi szempontok alapján bíráljanak el. Különösen súlyos az, ha mindezt egy olyan szervezet követi el, amelynek elsődleges feladata a törvények betartása feletti őrködés.
– Gondolom, hogy nem csak eljárásjogi problémái vannak a határozattal.
– Ez így van, a döntést tartalmilag is teljesen megalapozatlannak tartom. Egy egyszerű, mégis lényegi példával világítom meg a nyomozó hatóság szakmai hozzáállását. Az ügyészség egyértelműen arra az álláspontra helyezkedett, hogy amennyiben történt is bérbeadás – bár ezt szerintem semmilyen tény nem támasztja alá –, úgy az kizárólag a Szemlőhegy utcai Gyurcsány-villában található 73 négyzetméteres tetőtéri lakrészre igaz. Az ügyészség elismeri, hogy a többi beruházás – uszoda, szolárium, szauna, öntözőrendszer – ugyan ehhez a lakrészhez nem kapcsolódik, de szerinte ezek a beruházások kedvező hatást gyakoroltak a bérbeadásra fenntartott 73 négyzetméteres tetőtér jobb feltételekkel való hasznosítására. Mit is jelent ez praktikusan! Ha az ügyészség indokolását elfogadnánk, akkor bármelyik vállalkozó nyugodtan építtethet uszodát, szaunát, teniszpályát a cégével a saját házában. Az építkezést követően elég, ha egy 20 négyzetméteres helyiséget a vállalkozás bérbe ad valakinek, és adójogi szempontból máris teljesen rendben lévő, hogy az uszodát és a szoláriumot költségként leírja a cég, és ezzel csökkenti a befizetendő társasági adót.
– A Fidesz honlapjára feltették mind a feljelentést, mind az erre hozott ügyészségi határozatot, amelyek jogi szakszövegek. Az emberek előtt ezzel nem válik érthetőbbé az ügy.
– A megoldás valóban szokatlannak tűnhet, de az ügyészségi döntés kirívó volta ezt mindenképpen indokolta. Szerettem volna lehetővé tenni, hogy a magyar jogásztársadalom részleteiben megismerhesse ezt az esetet és vonja le a megfelelő következtetéseket. Hozzáteszem, hogy a panasz benyújtását követően ugyanígy fogok eljárni.
– A dokumentumokat én is olvastam. Nekem úgy tűnik, hogy az ügyészség az elutasítást alapvetően Gyurcsánynak a parlamenti vizsgálóbizottság előtt tett kijelentésére, valamint egyik beosztottjának MTI-közleményére alapította, amelyek szerint a szemlőhegyi villát a Fittelina Kft. bérbe adta, tehát valóban hasznosította. Mi erről az ön véleménye?
– A rendelkezésre álló és az ügyészséghez becsatolt iratokból az állapítható meg, hogy a cégnek bérbeadásból árbevétele feltehetően nem volt. A Fittelina Kft. másik tulajdonosa, Dobrev Klára pedig a Népszavának adott nyilatkozatában elismerte, hogy a kft. csak sikertelen próbálkozást tett ingatlanhasznosítási tevékenység folytatására. Ez egyértelmű ellentmondás, egy nyomozásnak pedig pont az lenne a feladata, hogy gyanús ellentmondások esetén kiderítse az igazságot, és ne automatikusan az egyik fél – még ha jelen esetben miniszterelnök is az illető – állítását fogadja el szentírásnak.
– Ön szerint akkor miről van szó? Az ügyészek jogi dilettantizmusáról? Esetleg politikai nyomást gyakoroltak rájuk?
– Erre nincs jó válaszom. Remélem, hogy feljelentésem jogerős elbírálása után is helytállók lesznek Polt Péter legfőbb ügyész azon korábbi megnyilatkozásai, amelyek szerint a Magyar Köztársaság ügyészi szervezete minden politikai nyomásgyakorlástól mentesen, kizárólag a törvény betűjét és szellemét betartva végzi tevékenységét.
– Vagyis bízik panaszának pozitív elbírálásában.
– Ha ez nem így lenne, akkor fel kellene tennem a kérdést egyrészt magamnak, másrészt a többi politikusnak: mit műveltünk mi itt az elmúlt 15 esztendőben, amelyet a rendszerváltoztatás időszakának hívunk?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.