Egy gyűrű

Bohus Anita
2006. 01. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Öt társadalmi szervezet indított pert a Nemzeti Autópálya Rt. ellen a környezet veszélyeztetése miatt. A környezetvédő szervezetek szerint ugyanis az M0-s autópálya tervezett északi és nyugati szakasza indokolatlanul szennyezné a környezetet. Évek óta tiltakoznak a környezetvédők az ellen, hogy át nem gondolt intézkedések miatt erősödjön az autóforgalom. Az autópályák építésének egyik fő indokaként a települések könnyebb elérhetőségét jelölik meg. Ám sokan nem számolnak a mérhetetlen pusztítással és azzal a lavinával, amelyet az infrastruktúra fejlesztése von maga után. A Levegő Munkacsoport azzal érvel, hogy a körgyűrű déli szakasza kiválóan példázza a tendenciát: a pálya mentén elszaporodtak az ipari parkok, a logisztikai és a bevásárlóközpontok.
Amitől azonban még inkább tarthatunk: a beruházások során teljesen átszabják a környezetet, sokszor védett természeti értékeket pusztítanak el. A természetvédők által sokat hangoztatott érv, hogy az egyes fajokat csak az élőhelyek megtartásával és aktív védelmével óvhatjuk meg a fokozódó urbanizációtól. Az M0-s autópálya nyomvonalának tervezése során is számos egyedi érték került közvetlen veszélybe. Az északi szakaszra tervezett és már elfogadott Duna-híd az eddig csaknem érintetlen Szentendrei-sziget élővilágát fenyegeti. A Duna–Ipoly Nemzeti Park területén fekvő sziget nemcsak konzerválta a főváros melletti természetközeli állapotot, de itt találhatók a Budapest és agglomerációja ivóvízellátását biztosító parti kutak is. A civil szervezetek most attól félnek, hogy másfél millió ember ivóvízkészlete szennyeződhet be a gépjárművek füstgázaitól. Schnier Mária, a Levegő Munkacsoport elnökhelyettese szerint ezért alapvető fontosságú, hogy tisztán tartsuk a kutak védőövezetét. A jogszabályok nem engedik meg, hogy szilárd burkolatú út vezessen át a vízbázis területén, de még a védőzónán sem. Nem végezhető olyan tevékenység sem, amely hátrányosan befolyásolhatja a kitermelhető víz minőségét – figyelmeztetnek a zöldek.
Illés Zoltán fideszes politikus szerint eddig a vízművek határozottan kiállt szakmai érvei mellett, és óvatosságra intett, most azonban politikai nyomásra hallgat. Pedig a híd, de még a lábazat építése is veszélyforrásnak számít.
A gondokat fokozza, hogy egy másik, kisebb Duna-híd is átívelne a szigetre Szigetmonostor és Szentendre között, amely valószínűleg szintén átszelné a vízbázis belső és külső védőövezetét. A környezetvédelmi engedély szerint ugyanis az M0-s északi hídja csak akkor helyezhető forgalomba, ha megépül ez a kis híd is. A nyomvonalra négy tervezet készült, de mivel a Pest Megyei Közigazgatási Hivatal lehetőséget adott a két településnek az egyezkedésre, a tanulmányokat még mindig vizsgálják, nincs döntés. Radványi G. Levente, Szentendre alpolgármestere lapunknak úgy nyilatkozott, a város érdekeit szem előtt tartva az lenne a szerencsés, ha a nagy forgalmú út nem vezetne be a hangulatos központba, hanem az autók egy részét még azelőtt átterelhetnék minél délebbre, a szigetre.
Az észak-budai körgyűrűszakasz ellen éppolyan hevesen tiltakoznak a társadalmi szervezetek, mint a Duna-hidak ellen. Még nincs ugyan elfogadott nyomvonal, az érintett települések lakóinak körében mégis nagy riadalmat váltott ki, hogy esetleg arrafelé zajlik majd a tranzitforgalom. Schnier Mária szerint a főváros térségében összefutó autópályák és főutak összeköthetők az M0-s déli és keleti szakaszával, a nemzetközi közlekedési folyosókhoz úgy is kapcsolódhatunk, ha nem zárul északon és nyugaton a „gyűrű”. A Levegő Munkacsoport és a helyi civil szervezetek tehát azon az állásponton vannak, hogy nincs szükség az M0-s budai folytatására.
Richvalski Tibor, az SOS Békásmegyerért Egyesület elnöke elfogadhatatlannak tartja a jelenlegi nyomvonal tervét, mivel az közvetlenül a lakott terület mellett húzódik, és veszélyezteti Békásmegyer negyvenezer lakójának egészségét. „Ez sérti alapvető alkotmányos jogainkat” – mutat rá a szervezet vezetője. Az útvonal magáért beszél: az északi M0-s híd Budakalász déli részén érkezne a 11-es úthoz, majd Budapest határán belül folytatódna az Ezüst-hegy déli oldalán. A hegy lejtőire álmodott szakaszt azért is kifogásolják, mert az uralkodó északnyugati irányú szél a sűrűn lakott területek felé fújná az autópálya szennyezett levegőjét, ahol a völgyben eddig is megült a füst. A zöldek úgy látják, az okozott környezeti károk a lakosság körében kártérítési perek sorozatát indíthatnák el.
Hasonlóképp tiltakoznak a környező települések lakói is. A 10-es és a 11-es főút összekötésével a további lépcsőben Ürömöt, Pilisborosjenőt és Solymárt is érintené a körgyűrű. Túri Gábor, a Van Jobb M-nUll – Ürömiek és Pilisborosjenőiek Környezetvédő Egyesületének elnöke szerint Ürömre egyre többen költöznek olyanok, akik hátuk mögött akarják hagyni a nagyvárosi nyüzsgést, és inkább a szép tájat, jó levegőt választják. A számok magukért beszélnek: a településen az elmúlt öt évben csaknem ötvenmilliárd forint értékben épültek családi házak. De ezt a paradicsomot pokollá teheti egy errefelé vezető autópálya – panaszolják a lakók. Az újonnan kiköltözöttek most fogják a fejüket, mivel a rókahegyi, táborföldi, péterhegyi és ezüsthegyi lakópark mind a nyomvonal mentén fekszik, joggal tarthatnak tehát az ingatlanok elértéktelenedésétől. A gond kiküszöbölésére a tervezők olyan változattal álltak elő, amely zajvédő falak mögé zárná a sztrádát, és Ürömnél, ahol lakott területen haladna át, alagútba vinné le. Ám az alagút lényegesen drágábban építhető meg, így a zöldek szerint félő, hogy a magas költségek miatt nem a kidolgozott kompromiszszumos megoldást valósítják meg. Ha mégis fúrnának, felmerül egy másik kérdés: legyen-e mesterséges szellőzése a járatnak? Ha igen, a szellőzőkürtők környezetében koncentráltan jelenik meg az egészségkárosító kipufogógáz.
A sztrádaépítésben érintett Pest megyei polgármesterek többsége azért harcol, hogy megépüljön az autópálya, valamint hogy bővítsék az utakat. Enczmann László, Solymár polgármestere szerint meg kell építeni a sztrádát, ám szigorúan csak a 10-es út teljes bővítése után, mert különben Pilisvörösvár, Solymár és Piliscsaba teherautó-forgalma növekedne meg. Laboda Gábor, Üröm polgármestere úgy véli, az átszelő 10-es úton kialakuló dugók már most elviselhetetlen légszennyezést okoznak, ezért az M0-s pályát mindenképp meg kell építeni. Grószné Krupp Erzsébet, Pilisvörösvár polgármestere is hasonló véleményt nyilvánított. A civil szervezetek azt szeretnék elérni, hogy az M0-s ne záruljon északon és nyugaton, azaz számos nyugati városhoz hasonlóan ne legyen teljes a kör. Illés Zoltán úgy érvel, a területfejlesztőknek tiszteletben kellene tartaniuk a főváros földrajzi adottságait, és nem körzővel meghúzniuk a gyűrűt. A Budai-hegység és a Pilis vonulatain számos védett terület, tájvédelmi körzet, valamint régészeti terület található, amelyeket nem szabad kényszerűségből szétrombolni. A civil szervezetek azzal érvelnek, hogy az 1997-ben Helsinkiben jóváhagyott európai közlekedési folyosók tervében sem az északi M0-s híd, sem az északnyugati szegmens nem szerepel, így nincs nemzetközi kötelezettségünk ezek megépítésére. Elegendő a keleti és a már meglévő déli szakasszal összekötni meglévő autópályáinkat.
Ha megépül az M0-s északi hídja, Békásmegyer, Óbuda, Pilisborosjenő, Piliscsaba, Pesthidegkút, Solymár és Üröm elöregedő útjai vezetik el a pesti oldalról érkező tehergépjármű-forgalmat. Ha a körgyűrű vitatott szakasza megépülne, a 2-es, a 11-es és a 10-es úton, valamint annak vonzáskörzetében a forgalom jelentősen megerősödne, még az M3-asról is rázúdulna a forgalom egy része az észak-budai térségre – áll egy hatástanulmányban.
A körgyűrű zárását Illés Zoltán sem támogatja, a megoldás szerinte két híd volna: az egyik az Újpesti vasúti híd alatt közvetlenül, a másik a Mária Valéria híd mellett épülhetne. Így az észak–déli európai úthálózat az M1-esre torkollna.
A Budapestet elkerülő autópálya ügyében évek óta folyik a szakmai vita. Kérdés, hogy az eddigi gyakorlattól eltérően megfelelően tájékoztatják-e majd a lakosságot, és figyelembe veszik-e az itteniek érdekeit is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.