Életműmorzsák Márai Sándortól

Péntek Orsolya
2006. 01. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A régi szerető címmel adta ki Márai Sándor kötetben meg nem jelent elbeszéléseinek harmadik, befejező részét a Helikon.
A jó ideig nemkívánatos író életműmorzsáinak összeszedése a teljesség szempontjából bizonyára üdvös dolog, azt azonban jobb leszögezni, hogy A régi szerető inkább irodalomtörténeti érdekesség, mint az író munkásságának megkerülhetetlen része.
Márai Sándor, bár több műfajban alkotott, és regényfolyamai is fontosak a magyar irodalom számára, inkább naplóival van jelen a legjobbak között. Az, aki a naplók, a Föld, föld! vagy az elfelejtett, de annál jobb Csutora elegáns, pontos és nagyvonalú szerzőjeként tartja számon az írót, nehezen érti, hogy miért ír novellát Napóleonról, a szentté válás mibenlétéről elmélkedő Szent Sebestyénről, a hirtelen emberivé váló matematikatudósról vagy a torreádorról, aki a tőrét maga elé fektetve ír levelet a „senorának”.
A magyarázat annyi, hogy ezek a kis írások napi- és hetilapok számára készültek, a korabeli ízlésvilágnak megfelelően, vélhetően rövid idő alatt, nagyjából azért, mert az írónak is meg kellett élnie valamiből, amíg valamelyik nagy művön dolgozott – és ebben nincs semmi kivetnivaló. (Abban a korban az írók nagy része – még ha napi negyven-ötven soros, fogcsikorgatva írt „kötelező gyakorlatokkal” is – meg tudott élni az írásból: Krúdy, Kosztolányi vagy Karinthy tárcanovellái legitimáltak és néha eladtak egy-egy lapot.) A novella műfaja azonban a novellairodalom aranykorában, a harmincas években is a legnagyobb kihívás volt a prózaírónak, akinek gyakorlatilag ki kell futtatnia a történet keretei közül a történetet, és biztos kézzel ki kell metszenie a lényeget, ha hiteles akar lenni. Egy-két oldalon nem lehet részletesen megmagyarázni, hogy mi miért történt, és közben ki mit érzett, ekkora terjedelemben azt a pillanatot lehet megmutatni, amelybe mindez belesűrűsödik – a novella valójában a kihagyott szavakkal íródik teljessé.
A legnehezebb műfajt Kosztolányi, a mester művelte tökéletesen: akár klasszikus, akár tárcanovellát, akár jegyzetet, akár karcolatot adott le napi penzumaként, egytől egyig műremek. Persze Kosztolányinak könnyű keze volt, és látszólag nem tartozott a filozófus írók közé. (Ez ügyben azért érdemes megfontolni épp az ő sorait: „Mily sekély a mélység, / és mily mély a sekélység.”)
Márainak, a filozófus írónak viszont mindez nehezebben ment. Több novellát megmagyaráz, jó néhány írás végén elmondja, hogy mindez miért volt úgy, ahogy volt, és a szereplő mit gondolt közben a zenéről vagy az euklideszi geometriáról; és az olvasó bosszankodik, mert elvették a játékát, a kihagyott szavak pontos felismerésének örömét.
Hogy igazságosak legyünk: akkor viszont, amikor önéletrajzi ihletésű témát talál, ismét visszatér a fölényes és elegáns Márai – például az utolsó írásban, amelyben az akkor már az emigrációra készülő író leírja Zsüli néni (Hrabovszky Júlia) haldoklását.
(Márai Sándor: A régi szerető, Helikon, Budapest, 2005. 374 oldal, ára: 1990 Ft.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.