Fókuszban az Állattenyésztési Alap

Szakmai javaslatcsomagot terjesztettek az állattenyésztők az agrártárca elé, amelynek mentén elképzeléseik szerint fenntartható lenne a hazai állattenyésztés és annak jövője, a szaktárca azonban meg akarja kurtítani az ehhez szükséges Állattenyésztési Alap forrásait, sőt nem akar fizetni a tenyésztőszervezeteknek sem bizonyos elvégzett munkákért. Javaslataira eddig nem kapott választ a Magyar Állattenyésztők Szövetsége, de a kérdésben hamarosan döntenie kell Gráf József agrárminiszternek.

Nagy Ottó
2006. 01. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Értesüléseink szerint a jövő hét elején kellene döntenie Gráf József agrárminiszternek az Állattenyésztési Alap további sorsáról. Emlékezetes, az adóreform kapcsán felmerült, hogy a néhány milliárdos alapok társadalmi hasznosulása és hatékonysága nem megfelelő. Ez azonban a Magyar Állattenyésztők Szövetsége (MÁSZ) szerint nem érvényes az Állattenyésztési Alapra, hiszen működésének köszönhető, hogy a magyar tenyészállat-előállítás nemzetközi mércével mérve is megállja a helyét. Az alapot azonban tavaly július 12-én felfüggesztették, amelynek eredménye mintegy 630 millió forint kifizetetlen követelés lett a tenyésztőszervezetek részéről, a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium (FVM) elképzelése szerint a felfüggesztés előtt beadott 230 millió forintos igényt csak az alap – 15 százalékkal megkurtított – a 2006-os keretének terhére fizetnék ki, míg a további igényekről „megfeledkeznének”.
Ezt az elképzelést azonban az állattenyésztő szövetség jogilag és szakmapolitikailag is támadhatónak ítéli, ezért a konfliktusok elkerülése érdekében kidolgozott egy javaslatot, amely szerint első lépésben konszolidálni kell az Állattenyésztési Alapot. Számításaik szerint a 2005. évben elvégzett feladatok után járó normatív hozzájárulás összege a 600-650 millió forint, azaz ennyivel kellene az alap 2006-os keretét növelni. Az alap konszolidálásának pénzügyi fedezetét a nemzeti borítékból finanszírozott jogosultságok (hízott bika, anyatehén, anyajuh és extenzifikációs támogatás) ki nem használt része jelentené, amelynek összege mintegy 1,5-1,7 milliárd forint. Ezt az összeget az FVM vélhetőleg a GOFR- (a gabona-, olaj-, fehérje-, rost-) növények területalapú támogatására tervezi átcsoportosítani, de ez a lépés csak a gabonatermesztést ösztönzi és további felesleg képződését eredményezi. A MÁSZ által javasolt 650 millió forint átcsoportosítás a GOFR-keretből 200 forinttal csökkentené az egy hektárra jutó kifizetést, szakmapolitikai és társadalmi hozadéka igen pozitív lenne.
Az Állattenyésztési Alap 2006-os forrás-előirányzata 15 százalékkal kevesebb a tavalyinál, így a MÁSZ a túligénylések elkerülése érdekében javasolja, hogy a kifizetések rendszerét felül kell vizsgálni, amelyre a szaktárcával, valamint az Országos Mezőgazdasági és Minősítő Intézettel és az Állati Teljesítményvizsgáló Kft. részvételével közösen egy eseti bizottságot kell létrehozni. Brüszszellel is el kellene fogadtatni az EU-jogszabályok szerint is adható támogatási jogcímeket a 2007–2013-as időszakra, és a MÁSZ bevonásával az FVM-nek ki kellene dolgoznia azt a jogszabályi hátteret, amellyel az alap hosszú távon ismét önjáróvá válna, annak kezelésével pedig magát a szövetséget, mint az állattenyésztésről szóló törvény szerint illetékes társadalmi szervezetet kell megbízni.
Egyetért a MÁSZ törekvéseivel Lengyel Zoltán, a Fidesz mezőgazdasági kabinetjének vezetője, aki úgy fogalmazott: az állattenyésztéshez való ilyetén kormányzati hozzáállás és a hazai génbankok felszámolására tett kísérletek, mind állattenyésztésünk felszámolására irányulnak. Mindez nincs összhangban azokkal a kormányzati kijelentésekkel, amelyek a növénytermesztés és az állattenyésztés újbóli egészséges arányának kialakításáról szólnak – mondta a képviselő, aki rámutatott arra is, hogy az állattartók nehéz időszak elé néznek, mert az agrártárca kasszája ismét üres, és a sertés- és baromfitermelők csak akkor juthatnak hozzá 2005-ös, tízmilliárd forintos támogatásaikhoz, ha Brüsszel jóváhagyja a Nemzeti vidékfejlesztési terv 25 milliárdos átcsoportosítását. Ez egyelőre késik, és úgy tűnik, az FVM-nek az idén nemzeti támogatásokra a tavalyi mintegy négymilliárd forintnál is kisebb mozgástere lesz.

Finanszírozási kérdőjel. Az Állattenyésztési Alap létrehozására azért volt szükség, mert a tenyésztésszervezési feladatok és a biológiai alapok fenntartása olyan mértékű terhet jelentett az állattartóknak, amelyet nem tudnak felvállalni. A rendszerváltozás előtt a tenyésztésszervezés központi irányítás alá tartozott, így azt az állam finanszírozta. A 90-es évektől ezeket a feladatokat fokozatosan a társadalmi szervezetek kezébe adta az állam, ám a finanszírozás kérdését nem oldotta meg hosszú távra. A befizetések ellenőrzésére és szankcionálására nincs mód, s csökkent az állatlétszám, így az alapba egyre kevesebb pénz folyt be, miközben a feladatok bővültek, a kiadások nőttek, sőt 2004-től az egykor önjáró alap költségvetési jogcímként működött, tehát a be-, és kifizetések elváltak egymástól, illetve ez utóbbiakat kizárólag az FVM felügyelte és kezelte. Ez azt is eredményezte, hogy a költségvetési megvonásoknál az alapot mint egyszerű költségvetési fejezetet kezelték, holott ennek volt bevételi oldala is, így lényegesen kevesebb kiadást jelentett.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.