Földön maradnak a mentők gépei

Nem kezdte meg az állami tulajdonú mentőhelikopterek átadását a gépeket eddig üzemeltető BASE Kft. Ezért továbbra is marad a szükségmegoldás, azazhogy három katonai és bérelt polgári mentőhelikopterrel látja el az Országos Mentőszolgálat a légi mentési feladatokat.

2006. 01. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Futárral küldött értesítést hétfőn 13 óra körül az Országos Mentőszolgálat (OMSZ), hogy rendkívüli felmondással megszünteti az 1994 óta élő, a légiflotta üzemeltetéséről szóló szerződésünket – mondta Edelényi Gábor, a BASE Kft. szóvivője. Hozzátette: nem gondolja, hogy az ország különböző pontjain található gépeknek akár csak a dokumentációját össze lehetett volna állítani a kedd délelőtt 10 órai határidőre. Egyébként sem adják át a gépeket, amíg az elszámolási viták nem zárulnak le a mentőszolgálattal, hiszen az sok millió forinttal tartozik nekik, ami miatt bírósághoz fordultak – szögezte le. Hozzátette: az OMSZ azt a látszatot próbálja kelteni, hogy nem látják el feladatukat, pedig ez nem igaz, mindig megfelelően teljesítettek.
A mentőszolgálat szerint minden olyan számlát kifizettek, ami valós teljesítményt takart. Ahol viszont ennek ellenkezőjét gyanították, azt nem rendezték, de ez szerintük nem nyújthat alapot egy magánvállalkozásnak arra, hogy megbénítsa a légi mentést.
Összesen tíz állami tulajdonú légi járművet üzemeltetett a BASE Kft., ezek átadásának elmaradása miatt az OMSZ jogi lépéseket tesz – hangzott el tegnap a mentőszolgálat sajtótájékoztatóján. Takács Zoltán főigazgató úgy fogalmazott: a cég elfelejti, hogy az állami tulajdonú gépek fölött nem rendelkezhetnek. Közlése szerint azért kellett „elbúcsúzni” az eddigi üzemeltetőtől, mert az többször megszegte a szerződést, amely egyébként is előnytelen volt az államnak. – Miután számítottunk arra, hogy a BASE Kft. nem adja át a gépeket, bevontuk a honvédséget, s így két katonai és egy bérelt polgári mentőhelikopter bevethető – mondta. A három gép repülésének költségét az OMSZ állja. Ennek óradíja a polgári, MI–2-es típusú gépnél óránként 300-400 ezer forint, a katonai MI–8-asoknál pedig ennek duplája.
Ez egy átmeneti kényszerhelyzet – ismerte el Takács, aki szerint a lakosság nem érzékeli a gondokat, mert a légi mentés zavartalan. (A tíz helikopter egy része eddig sem volt bevethető.) Gógl Árpád (Fidesz) szerint a kormány felelős a légi mentés kaotikus helyzetéért.



HovÁ mutat a link? Tegnap azt közöltük, hogy átírták a száz lépés kormányzati programot. Az Egészségügyi Minisztériumtól kapott eredeti verzióban még az állt, hogy 2005-ben három, a következő években pedig további hét új helikoptert szereznek be, míg az újban 2005-re már csak egy, 2006-ra pedig négy új gép beszerzése szerepel. Cikkünkben említést tettünk egy harmadik változatról is, amelyikből hiányzik a 2005-ös gépbeszerzésre tett vállalás (ez egyébként nem is valósult meg), s csak annyi szerepel, hogy 2006-ban tíz új mentőhelikopter áll majd „hadrendbe”. Azt írtuk, a megváltozott szövegrészt az Egészségügyi Minisztérium honlapján olvastuk. A tárca sajtóosztálya tegnap kifogásolta ezt az állítást, mondván: nem az ő honlapjukon szerepel az új változat. Ha valaki fellép az eum.hu-ra, s ráklikkel a „100 lépés program” linkre, akkor a gép automatikusan a kormányzati honlapot, a magyarorszag.hu-n szereplő 100 lépés programot nyitja meg. Itt olvasható a két módosított szövegrész.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.