Gerlefilozófia

Enciklopédia énezer

Sebeők János
2006. 01. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mit ér az én eszem, ha másnak nincs? – így a bölcs szólás. Mit ér az én életem, ha másnak nincs? – folytatható a sor. Léphetünk ez irányba tovább. Fabatkát sem? Vagy azért annál mégiscsak többet? Paraszthajszállal mért kötélideg? Az ám, hazám! A kérdés, jelesül, hogy mit is ér az életem, ha másnak nincs, az emberfiát legtöbbször valamely közeli szerette elvesztésekor éri utol. Vágja mellbe. Nem tudok élni nélküle. Nálad nélkül, szép szerelmem. Amikor a szeretett személy, a szerettünk meghal, akkor úgy tűnik, hogy önmagunknál véghetetlenül továbbterjedtek vagyunk, a hozzátartozó valóban hozzánk tartozott, ám legtöbbször, ha csak öngyilkosok nem leszünk, avagy nem ejt bennünket halálos foglyává a depresszió, akkor bebizonyosodik, hogy van élet a rokonon túl is, az idő gyógyít, és Csönd herceg újraformálja gyásztól kiszürcsölt elménkben a remény visszhangjait. A valóságosan is fájó emberveszteség felettébb ritka. Ritkán csap le a villám közel. Ha egy jó barátunk hal meg, az már távoli villámcsapásnak számít, hisz bár szelleme hetekig, hónapokig, esetleg évekig is kísért, s nemléte napi beszédtéma lehet, ám életvitelünk kerekét a vágásból – a megszokott kerékvágásból – egy baráthalál nem szokta kizökkenteni. Ha pedig egy haver hal meg, az leginkább a sörösüvegnek fáj, s utána következik csak a szív.
Értékrendünk epicentrikus és perspektivikus. A távol messze van. Az, hogy minden mindennel összefügg, nem napi tapasztalat, legföljebb az ezotéria által sugalmazott mese. Társtalanul, összefüggéstelenül, mindenféle szövedékből s hálózatból kiszakítva bolyongunk inkább önkörünkön belül, a saját levünkben főve.
Mit ér az életed, ha másnak nincs? Tulajdonképpen szörnyű felismerés, egyfajta moral insanity, programozott erkölcshalál, ha rádöbben az ember, mily sokat is ér a saját élete, s mily kevéssé függ mások életétől. Más életektől, más létformáktól. Katasztrófafilmek firtatják: hány az óra, Vekker úr, hány az ember minimuma? Hány ember kell ahhoz, hogy a jelentkező szám még emberiség maradjon? S mit érezhet az, aki mondjuk egyedül éli túl az atomháborút?
Fehérje, szénhidrát, zsír, nyomelemek, a legfantáziadúsabb étek is véghetetlenül szegény ahhoz a csodához, ahhoz a bonyolultsághoz képest, amelynek a mindennapi gyakorlatban ember a neve. Az ember egyszerű tápon tartva is ember marad. Geneziséből s korábbi környezetéből kiszakítva is megőrzi lényegbevágó tulajdonságait.
Mihez mi kell engedhetetlenül? Mennyire kellünk egymásnak egymáshoz? S mennyire kell az embernek az emberhez a természet? Most, amikor Kabila kongói elnök döntése nyomán mintegy ötszázezer négyzet-kilométernyi őserdő ítéltetett gépi halálra, s minden valószínűség szerint búcsúznunk kell főemlős haverunktól, a gorillától meg ezernyi más fajtól is, minden eddiginél gyötrőbb a kérdés: mit ér az emberélet, ha másnak nincs?
Mit fogok kezdeni magammal, ha megérkezett a hír? Az ökológiai antievangélium, a rossz hír, miszerint: természetes élőhelyéről kiveszett a gorilla? Kiveszett a tigris? A lemur? Nos, valószínűleg semmit. Másképp kifejezve: maradok tisztelettel magam. A valaha fogant érték, aki vagyok, a nemlét ellenére, a gyász ellenére tovább fog járni tengelyén. S ez a legfélelmetesebb. Ez az önjáró jelleg.
Valójában csak mi hisszük, mi reméljük, hogy szükségünk van a természetre, s a természetnek szüksége van magára. Amikor az emberszabás és az ember hatása nyomán állat- és növényfajok kivesznek, az legalább ideológiailag úgymond érthető, amikor viszont természetpusztító tevékenységünk eredményeképp egyes fajok élettere bővül, abból miféle tanulságot vonhatunk le? A verebek és a gerlék nem nosztalgiáznak. Nem álmodnak maguk fölé tiszta eget, s a fejszenyéllé veszett erdő sem hiányzik nekik. A gerlének és a verébnek az ember jobb, mint a természet, pedig a gerle és a veréb nem kutya, nem ember alkotta lény. A csótányoknak is jó az ember. Na mármost filozófiai szinten alaptétel, hogy nincsenek rossz és jó, káros és hasznos fajok, a verébre és a gerlére nem foghatjuk rá tehát, hogy rossz madár, jó madár ő is, a csótányra sem mondhatjuk, hogy miért nem szitakötő.
Summa summarum: az ember kevéssé emberséges, mint hisszük, s a természet kevésbé ökologikus, mint gondoljuk. Nagy bajban volnánk, ha ki kellene írnunk a világegyetem kapuja fölé, hogy köz- vagy magánterület.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.