Nyomoznak a légi mentők ügyében

Nyomozást rendelt el a Nemzeti Nyomozó Iroda (NNI) az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) feljelentése alapján, mert az állami tulajdonú mentőhelikopterek átadását nem kezdte meg az eddigi üzemeltető BASE Kft.

Munkatársainktól
2006. 01. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Közben a mentőszolgálat feljelentéskiegészítést tett, mert a két MI–2-es helikopter franciaországi nagyjavítását végző cégtől olyan információkat kaptak, amelyek szerint a karbantartást nem szakszerűen végezték. Az idegen alkatrészekről kapott információk miatt Kóka János gazdasági miniszter is vizsgálatot rendelt el – mondta Batiz András kormányszóvivő. Hozzátette: az egyik helikopterről a franciaországi javítás közben derült ki, hogy korábban ukrán eredetű alkatrészeket szereltek bele jogszerűtlenül, a légi mentést veszélyeztetve és több tíz millió forintos anyagi kárt okozva. Fény derült arra is, hogy a 2003-ban Szegeden lezuhant MI–2-es helikopterből a hajtómű fődarabját átszerelték egy másik MI–2-esbe, amelyik két évvel később, Pécsett szintén lezuhant – tette hozzá Batiz András.
A BASE Kft. irodáiban tegnap egyébként házkutatást tartottak az NNI munkatársai, iratokat foglaltak le, és a baleset-megelőzés érdekében leplombálták a járműveket – tudtuk meg Horváczy Emesétől, az NNI szóvivőjétől.
*
Edelényi Gábor, a BASE Kft. szóvivője tagadja, hogy cégük bármilyen alkatrészt, eszközt engedély nélkül cserélt volna ki a gépeken. Hangsúlyozta: „a BASE Kft. főigazgatója maga repült ezekkel a gépekkel, nem őrült meg, hogy a saját életét kockáztassa”. Edelényi Gábor nem tudja, hogy valóban idegen alkatrészek kerültek-e a helikopterekbe – erről ugyanis őket senki nem értesítette –, s ha igen, akkor azokat ki tehette a gépekbe. Mindenesetre azt leszögezte: az OMSZ szabálytalanul vitte el a légi járműveket a javításra, mert akkor az előírások ellenére nem volt jelen az üzemeltető BASE Kft. képviselője. Ezt be is jelentették a légügyi hatóságnak – tette hozzá. Azt sem érti, hogy miért csak most derült ki, hogy idegen alkatrész került a szerkezetekbe, amikor azokat már nyáron szétszerelték. Edelényi Gábor furcsának találja azt is, hogy az OMSZ miért nem fogadta el a javításra kiírt közbeszerzési eljáráson a gépek gyártójának ajánlatát, amely több mint 100 millió forinttal volt alacsonyabb, mint a Dunai Gépgyáré, amely félmilliárdért vállalta a munkát, megbízva egy másik francia alvállalkozót. A BASE Kft. egyébként ajánlatot tett a mentőszolgálatnak a peren kívüli megállapodásra és a gépek átadására, ám válasz nem érkezett – tette hozzá a szóvivő.
Ismert: hétfőn 13 óra körül az OMSZ futárral küldött értesítést a BASE Kft.-nek az 1994 óta élő szerződésük felbontásáról, s felszólította, hogy kedden 10 órakor kezdjék meg a gépek dokumentációjának átadását. A BASE Kft. azonban ennek nem tett eleget, mondván: a légi járművek átadás-átvétele bonyolult folyamat, s arra nem adott időt az OMSZ. A felmondást is jogi nonszensznek tartják, szerintük ugyanis azonnali hatállyal nem bonthatott volna szerződést az OMSZ, legalább 3 hónapos felmondási idő járt volna nekik. Addig egyébként sem szándékoznak átadni a gépeket, amíg anyagi elszámolási vitájuk nem rendeződik. A cég szerint több mint 30 millióval tartoznak nekik, amit a mentőszolgálat cáfol. AZ OMSZ közlése szerint jelenleg 3 – 1 bérelt polgári MI–2-es és 2 katonai MI–8-as
– mentőhelikopterrel végzik a mentést.
Amit a magyar légi mentéssel műveltek, jól jelzi a kormány alkalmatlanságát – áll a Fidesz közleményében. Az elmúlt 4 év mulasztásairól kellene számot adniuk. Vagyis arról: hogyan fordulhatott elő, hogy az előző kormány idején 6 bázissal országszerte kifogástalanul működő légimentő-rendszer mára teljesen szétesett? A Fidesz azt javasolja a kormánytagoknak, hogy idejüket ne az egészségügyi programjuk – a mentőhelikopter-ígéretek – folyamatos meghamisításával, átírásával töltsék, hanem tartsák magukat hozzá és hajtsák
végre azt.



Túl nagyok a MI–8-asok. A MI–8-as katonai helikopterek csak a körülményektől függően alkalmasak polgári mentési feladatokra – vélekedett Kővári László repülőgép-szakértő. Ezek kevesebb helyen képesek leszállni, ugyanis hatalmas, 12 tonnás gépek, kétszer akkorák, mint az OMSZ MI–2-esei. A katonai helikopterek a kórházak tetején lévő leszállóterületen például nem képesek landolni, igaz, viszonylag kevés ilyen leszállóhely van, s legtöbbször az OMSZ gépei is sportpályákon értek földet, ahonnan rohamkocsi vitte tovább a beteget a kórházba. Nem biztos azonban az sem, hogy egy közúti balesetnél az út mellett landolhatnak. Hozzátette: felszerelésük alkalmas a mentésre, de pilótáik nem feltétlenül rendelkeznek olyan aprólékos leszállási helyismerettel, mint a gépekkel korábban repülők. Kővári László felhívta a figyelmet arra is, hogy ezeknek a helikoptereknek az üzemeltetési költsége óránként 1,2 millió forint, míg a kisebbeké 300-400 ezer forint. Üzemidejükkel is spórolni kell – tette hozzá –, mert a tavaszi árvizeknél biztosan szükség lesz rájuk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.