Szolgálati út

A posztkommunista baloldal képviselőin kívül a politikai elit és a közvélemény az általános megtisztuláshoz vezető természetes lépésként értékelte, hogy a lengyel kormány visszahívja állomáshelyükről a régi rendszerben vezető posztot betöltő, illetve egykor a titkosrendőrséggel kapcsolatban álló nagyköveteket.

2006. 01. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Végleg leszámolnak a múlttal a lengyel külügyben. Szélesebb körű átvilágítás nyomán az új varsói kormány visszahív egyelőre tíz, egykor a kommunista államhatalmi szervekkel együttműködő nagykövetet, miután a hatóságok megkezdték az állami pozíciók betöltéséhez szükséges feltételek ellenőrzését. A szóban forgó képviseletvezetők a rendszerváltás előtt kapcsolatban álltak a Lengyel Egyesült Munkáspárttal (LEMP) vagy a titkosszolgálattal, közölte Pawel Dobrowolski szóvivő. Mint fogalmazott, ezek az emberek a jelenlegi külügyi szervek szempontjából elvesztették hitelességüket mint a lengyel állam képviselői. A lengyel sajtó szerint az érintettek között van a berlini, a londoni, a koppenhágai, a prágai, az athéni és a Buenos Aires-i nagykövet. A németországi követ, Andrzej Byrt nyilvánosságra is hozta, hogy megbízatásának közelgő végéről értesítették.
A baloldali ellenzék hevesen bírálta, tisztogatásnak és személyes indíttatású bosszúnak minősítette a készülő lépéseket. A posztkommunista Baloldali Demokratikus Szövetség (SLD) az eddigi külpolitikai konszenzus felrúgásának tartja a konzervatív-katolikus Jog és Igazságosság pártja (PiS) által meghirdetett káderforradalmat, míg a szintén jobboldali Polgári Platform visszafogott reagálásában arra mutat rá, a követek visszahívásának oka, hogy együttműködtek a volt rendszer titkosszolgálataival.
Lech Kaczynski államfő várhatóan jóváhagyja a döntést, miután a szeptemberi választásokat megnyert PiS kampányának egyik ígérete a kommunizmus maradványainak felszámolása volt. Mint Kazimierz Marcinkiewicz miniszterelnök a nyugat-európai újkonzervatív filozófia alapján kialakított konzervatív-liberális kormányprogramot ismertető expozéjában is hangsúlyozta, az új hatalom az állampolgárok érdekében tevékenykedő erős állam megteremtésén fáradozik nemcsak intézményi, hanem erkölcsi tekintetben is. A program kiemelt célja, hogy felszámolja a kialakult összefonódásokat, korrupt kapcsolatrendszereket a volt kommunista titkosszolgálati struktúrák egyes szereplői, a szervezett bűnözés, valamint az üzleti világ és a politikusok között.
A feladat másfél évtizeddel a rendszerváltás után is időszerű. Megfigyelők emlékeztetnek arra, mindez nem véletlen, hiszen a lengyel Nemzeti Emlékezet Intézetének archívumában lévő anyagok alapján 45 éven át több mint egymillió embert regisztráltak besúgóként. Ez a szám is jelzi, hogy ez a kor mélyen érintette szinte az egész társadalmat a maga bűneivel együtt. Az a tény, hogy az új kormánynak még mindig foglalkoznia kell a múlttal, jelzi a lengyel átvilágítási törvény hiányosságait is. E szabályozás lényege nem az, hogy megbüntesse a múlt rendszer „munkatársait” – ehelyett az átvilágítási hazugságokra koncentrál.
*
A lengyel közéletben máig sok olyan ember működik, akik beismerték, hogy a szolgálatok munkatársai voltak vagy más bűnt követtek el. A képviselők között is vannak ilyenek. Az átvilágítási törvény másik célja a megelőzés. A jogalkotók szándékai szerint a kétes múlttal rendelkezők eleve nem közeledhetnek a közélethez, hiszen akkor be kellene vallaniuk mindent. Megoszlanak a vélemények a jogszabály hatásáról, tény azonban, hogy a törvény 1997-es életbelépése óta lezajlott egyfajta elitcsere. Közben generációváltás is zajlik, ami szintén a megtisztulást segíti. Összességében nem rossz a helyzet, tény azonban, hogy több olyan terület is akad, amelyre kevéssé vagy egyáltalán nem hatott még ki az átvilágítás. Ez utóbbira a legjobb példa elemzők szerint a gazdasági szféra.
A tárca belső elhatározásából fakadó normális lépésnek nevezte lapunknak a külügyminisztérium bejelentett intézkedését Andrzej Grajewski, a XX. század diktatúráit kutató Nemzeti Emlékezet Intézet kollégiumának tagja. Mint a jelenlegi kormányhoz közel álló kutató, újságíró fogalmazott: „Stefan Meller miniszter személyes elhatározásáról van szó, ami nem adminisztratív intézkedést, tisztogatást jelent, s nem érintheti a középkádereket, azokat, akik csupán tagjai voltak a LEMP-nek. Nem lehet azonban megengedni, hogy az egykori rendszerben vezető állást betöltők vagy a volt titkosszolgálatokkal kapcsolatban állók még mindig fontos állami posztokat töltsenek be. Jó irányba tett lépés ez, hiszen a diplomácia érzékeny terület, és meg kell nézni, ki képviselheti Lengyelországot.” Grajewski szerint a nagyköveti megbízatás olyan szimbolikus tisztség, amelyet nem tölthetnek be egy demokratikus rendszerben a kommunista rendszer titkosszolgálataival együttműködők. Mint mondja, „idáig is szégyellte, hogy ilyen követek képviselhetik országát külföldön másfél évtizeddel a rendszerváltás után”.
Szintén a napokban jelentette be Zbigniew Wassermann, a titkosszolgálatokat felügyelő tárca nélküli miniszter, hogy megkezdődött a katonai hírszerző szolgálat (WSI) feloszlatásáról szóló törvénytervezet előkészítése is. A rendszerváltás előtti időkből származó intézmény felszámolása szintén szerepelt a PiS kampányígéretei között. A kormány tervei szerint a WSI-t két szervezet, egy katonai hírszerző és egy kémelhárító szolgálat váltaná fel. A folyamat „gyors lesz”, mondta a miniszter, elismerve mindamellett, hogy a kérdésben egyeztetéseket kell folytatni a védelmi minisztériummal. A lengyel sajtó által megszellőztetett botrányok arról árulkodnak, hogy az utóbbi idők korrupciós ügyeiben ugyancsak érintett katonai titkosszolgálatokat egyedüliként nem világították át a rendszerváltás után. A katonai elhárítás lényegében semmilyen reformon nem ment át, ráadásul elemzők szerint tevékenységük nagyon elkalandozott eredeti feladataiktól. Tény, hogy egészen 1989-ig e szervezetek nagyon aktívan részt vettek a gazdasági rendszerváltásban, valamint az ellenzék, elsősorban az emigrációs körök figyelésében. E szolgálatok átalakításával egyébként a Polgári Platform is egyetértett. Szakértők felhívják a figyelmet arra is, ez esetben külön ügyelni kell arra, hogy az átalakítás közben ne sérüljenek nemzeti érdekek.
Mindeközben – bár e feladat nem egyszerű – a lengyel társadalom lassan elszakad a múlttól. Jelezte ezt a legutóbbi választási kampány is, amelynek során a vita már nem a múltról, hanem a jövőről szólt. Az új hatalomra még maradt néhány elvégzendő feladat, Aleksander Kwasniewski elnök távozása azonban jelképesen lezárt egy korszakot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.