Nem megoldás a Volánok magánosítása

A közszolgáltatást ellátó Volánok privatizációja nem jelentene megoldást a társaságok problémáira, ráadásul annyival több pénzébe kerülne az államnak, amennyi nyereséget el akar érni az új tulajdonos.

Putsay Gábor
2006. 02. 10. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A rendszerváltás óta tapasztalható a megalkuvás a Volán-dolgozókat képviselő szakszervezetek részéről a munkáltató és a tulajdonos nyomására, ami nagyban hozzájárul a 24 autóbusztársaságnál kialakult áldatlan állapotokhoz – nyilatkozta lapunknak Hoffmann Antal, az Autóbuszközlekedésben és Személyszállításban Dolgozók Uniójának (ADU) elnöke. Mint arról legutóbb beszámoltunk, a Volán-társaságok vagyonuk fokozatos leépítésével, a munkabérek alacsony szintjével tudják fenntartani működésüket, miközben az ÁPV Rt. utasítására 2005-re és 2006-ra is pozitív nullszaldóval kell elkészíteniük mérlegüket, azaz nem produkálhatnak veszteséget. Ilyenformán viszont az államnak nem kell kipótolnia a veszteségeket a közszolgáltatási feladatokat ellátó autóbusz-társaságoknál, amelyek költségeiket nagyrészt a hatóságilag megállapított menetdíjak miatt nem tudják kigazdálkodni. Ennek ellenére a helyzet olyannyira tarthatatlan, hogy a tulajdonosi elvárás ellenére két Volán-társaság mégis veszteséggel zárja a 2005-ös esztendőt. Hoffmann Antal közölte: mivel a szolgáltatás lakosság által kifizetett díjait az állam szociálpolitikai szempontok alapján – egyébként helyesen – állapítja meg, a szolgáltató bevétele a járműpark megújításához, illetve a tisztességes bérek kifizetéséhez sem elegendő. Az Európai Unió (EU) országaiban az ilyen jellegű veszteségeket a közszolgáltatás esetében az állam finanszírozza, még akkor is, ha magántulajdonban lévő társasággal köt szerződést. Az ÁPV Rt. tőkeemelés formájában teszi lehetővé a buszpark egy részének megújítását, ez azonban a Volánok gazdasági problémáira nem jelent megoldást, mellesleg csökken a dolgozói tulajdonrész. Hoffmann Antal szerint ezért a helyzetért az érdekképviseletek is felelősek, hiszen hagyták magukat félreállítani. Az ADU elnöke emlékeztetett arra, hogy 2002. november 19-én három érdekvédelmi szervezet – az ADU, a Közúti Közlekedési Szakszervezet (KKSZ) és a Munkástanácsok közlekedési tagozata – egy olyan bérfelzárkóztatási programról írt alá megállapodást, amely szerint a volánosok 2006-ban az uniós bérszínvonal 60 százalékát keresnék. Ettől jelenleg százezer forinttal marad el a Volán-dolgozók jövedelme. Az ÁPV Rt. e feltételeket nem fogadta el, annak ellenére, hogy a társaság elnöke az ADU ez irányú javaslatát figyelembe véve kérte fel a szakszervezeteket és a munkaadói oldalt a bérfelzárkóztatási program elkészítésére. Az érdekképviseletek által aláírt bérfelzárkóztatási program benyújtása után a tulajdonosnál vélhetően elkezdtek számolni az illetékesek, és rájöttek a „turpisságra” – közölte az ADU elnöke. Ezt követően a KKSZ egyedül kötötte meg a munkáltatóval a hároméves bérmegállapodást, a jelenlegi bérviszonyok alapján viszont a volánosok bére a legalacsonyabb a közlekedési ágazatban. Az államnak ugyanakkor ez rendkívül kedvező – vélekedik Hoffmann Antal –, hiszen így lényegesen könnyebb elérni az ÁPV Rt. által meghatározott nullszaldós tervet.
Korcsolayné Kovács Krisztina, a KKSZ elnöke lapunknak úgy nyilatkozott, hogy a hároméves bérmegállapodás dinamikus fejlődést tett lehetővé a Volán-dolgozók átlagkeresetének esetében, amelyek jelenleg elérik a nemzetgazdasági szintet. Komoly eredmény az is, hogy a bérnövekedés fedezetét a Volánok nagyrészt önerőből teremtették elő. A KKSZ elnöke indokoltnak tartja a dolgozók igényét a további bérfejlesztésre.
Az ADU elnöke szerint nagy hiba lenne elfogadni Kóka Jánosnak, a gazdasági és közlekedési tárca vezetőjének azt az álláspontját, hogy a privatizációval megoldódnának a Volánok problémái, s az állam könnyítene az adófizetők terhein. A magántulajdonú cég annyival többe kerülne az államnak, amennyi nyereséget az új tulajdonos el akar érni. A közszolgáltatási kötelezettség a privatizáció esetében is megmaradna, hiszen a Volánok hét kivételével minden magyar településre eljutnak – olyanokra is, amelyekben nagyon kicsi a forgalom –, a társaságok biztosítják a hivatásos és közcélú forgalom jelentős részét, ráadásul az autóbuszokat leginkább az alacsony jövedelműek veszik igénybe. Hoffmann Antal szerint az autóbuszos tömegközlekedés magánosításakor két eset lehetséges: az új tulajdonos vagy megemeli a jegyek árát, vagy az államnak ki kell pótolnia a veszteséget. A feltételeket pedig egy idő után a tulajdonosok diktálnák, hiszen az autóbuszos szakma sztrájkja az egész országot megbénítaná. Legutóbb Kóka János azzal indokolta a Volánok privatizációját, hogy koszosak az autóbuszok. Az ADU elnöke szerint aki használja a Volán-vállalatok autóbuszait, főként a távolságiakat, az tisztában van azzal, hogy a járművek nem piszkosak. A Volán-társaságok tönkretételének és hiteltelenné tételének egyik indoka az lehet, hogy minél olcsóbban túladjon rajtuk az állam, ezzel együtt jelentős jövedelemhez juttassák a befektetőt. Hoffmann Antal határozottan elutasítja a privatizációt, mert jó néhány példa van arra Európában, hogy a befektetők tönkretették a tömegközlekedést, amit az államnak – jelentős ráfordítással – újra kellett építenie.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.