Zakar Péter főiskolai tanár többévnyi kutatómunkájának eredményeképpen az 1848–49-es szabadságharc úgyszólván teljesen ismeretlen területére, a magyar hadsereg tábori lelkészeinek a hadtörténeti, politikai s felekezeti szerepére világított rá A magyar hadsereg tábori lelkészei 1848–49-ben című írásával. Aki ma Isten azon szolgáiról akar hallani, akik a szabadságharc katonáit lelkesítették, vigasztalták, ápolták vagy utolsó földi útjukra elkísérték, annak A magyar hadsereg tábori lelkészei 1848–49-ben című kötetet kell először kézbe vennie. Bár a Szegeden élő történész könyvének megjelenése, 1999 óta is folytatja hadtörténeti és egyháztörténeti kutatásait, és a közeljövőben bizonyára ezek hozadékát is a nyilvánosság elé tárja, a körképen, amelyet művében felrajzolt, ezek a részeredmények aligha fognak lényegesen változtatni. Aki nem a történelemtudomány, hanem „csak” a szabadságharc iránti tisztelet felől közelít az önvédelmi háborúba sodoródó ország lelki élete felé, azt a 138 életrajzot olvassa Zakar Péter könyvéből a legnagyobb figyelemmel, amely – a kutató szerint – valamennyi honvéd lelkész sorsát bemutatja az utókornak. Az összeállítás a teljesség igényével készült, a kor- és társadalomtörténeti „kimutatásokat” e gyűjtemény alapján azonban igazából az olvasónak kell elkészítenie. Kell, mert érdemes: a nemzeti összefogás nagyszerű bizonyítékát kapjuk általa. Nemzedékeket, nemzetiségeket, társadalmi rétegeket és felekezeteket sorakoztatott ugyanis egymás mellé, életre, halálra, győzelemben és bukásban a hit, hogy „Isten legdicsőbb ajándéka, a szabadság ellen való vétek lenne elhallgatni nemzeti sérelmeinket”. Az a vallásos meggyőződés sarkallta ezeket a férfiakat, hogy ha „ismét olyan napok következnének, melyek a hazára nézve veszélyesek, a szántó vasat fegyverrel kell felcserélni”.
A százharmincnyolc életrajz tanúsága szerint a szabadságharc tábori lelkészeinek kétharmada középkorú férfiú volt, túl a harmincadik életévén, egyharmaduk a márciusi ifjakkal, Petőfi Sándorral, Jókai Mórral és elvbarátaikkal nagyjából egykorú fiatalember. Kétharmaduk a római katolikus egyház felszentelt papja, egyharmaduk más felekezetek tagjai, reformátusok, evangélikusok, ortodoxok, izraeliták. Húszan a császári seregektől álltak át a magyar csapatok mellé. (Közülük később ketten dezertáltak. Czigler Ignác, a fő-fő tábori lelkész néhány templomi ékességet is magával vitt, amikor visszatért a császári seregekhez, Horváth János pedig „szabadságolás” címén szökött meg az ezredétől.) A legtöbben azonban szerzetesrendjükből, plébániájukról, parókiájukról, katedrájukról jelentkeztek a magyar seregeknél. A nemzetőrök gyakran maguk választottak tábori lelkészeket az önként jelentkezők közül. Ilyen önkéntes volt a költő Tompa Mihály is, aki a gömöri nemzetőr zászlóalj lelkészeként jelen volt – a többi között – a schwechati csatában is. A katolikus papság jelentős rétegei már ’48 előtt bekapcsolódtak a nemzeti mozgalomba, a protestánsok, akik a vallási egyenjogúságot is szerették volna a nemzet függetlenségével együtt kivívni, szintén. A korabeli felfogás szerint Isten szolgáinak nem csak joguk, de kötelességük politizálni, akár a szószékről is. S a legtöbben március 15. után híven teljesítették e kötelességüket.
A miniszterelnök, Batthyány Lajos azt kérte a papságtól, hogy békére, a „közcsend” megóvására buzdítsák a népet, és a magyarországi egyházak – jelentős mértékben hozzájárulva az első független kormány helyzetének a megszilárdításához – teljesítették is a kérését. Amikor azután a márciusi (és áprilisi) vívmányok veszélybe kerültek, az Isten házaiban felhangzó prédikációk egyre radikálisabban zengtek. Kiváltképpen azoknak a lelkészeknek a szónoklatai, akik kisvártatva katonapapoknak jelentkeztek. Ők erősítették az emberekben a meggyőződést, hogy a forradalmi hatóságok iránt érdemes engedelmesnek lenniük, de ők tüzelték a népet az ellenséggel szemben is.
A szabadságharc hadügyminisztériumában öt pontban foglalták össze a magyar hadsereg valamennyi lelkészének a feladatait. A katonai feljebbvalók iránti engedelmesség megszilárdítása és a felvilágosítás volt az elsőrendű kötelességük, meggyőzni a katonákat ügyük igazságosságáról és szentségéről. Csak ezután következett „egyházi jellemük” megőrzése a hadi körülmények között, valamint a sebesültek vigasztalása és ápolása, s az elesettek nyilvántartásba vétele. Többen közülük, e kötelességük teljesítésén túl, katonailag is fontos szerepet játszottak, és hősies helytállásukkal óriási tekintélyre tettek szert a honvédek között. A sebesülteket a legsűrűbb golyózáporban is vigasztalták. (Az ’56-os gyalogezred lelkészéről feljegyezték, hogy a heves harccal mit sem törődve felemelt egy haldoklót, és megáldoztatta. E megrendítő jelenetet látva kis időre megszűnt a harc a szemben álló felek között.) Voltak olyan lelkészei is a szabadságharcnak – például az egyszerű horvát földműves családból származó ferences rendi szerzetes, Gasparich Kilit, vagy a piarista szerzetes, Erdősi Imre, s a főrendiházi tábori főlelkész, báró Mednyánszky Cézár –, akik kereszttel a kezükben maguk vezették rohamra a honvédeket. A szenvedő Krisztus képével fordították a magyar seregek javára a forgandó hadiszerencsét.
A bukás után a megtorlást velük, a szabadságharcot lelkesítő beszédeikkel, keresztjükkel és fegyverükkel is szolgáló papokkal kezdték. Az osztrák minisztertanács megítélése szerint – mondja Zakar Péter – a katolikus papság jelentős része támogatta a szabadságharcot. Ezért azután az ideiglenes belügyminiszter, Alexander Bach előterjesztésének megfelelően először a katolikus egyházon belül folytattak „tisztogatást”. Több püspököt is hadbíróság elé állítottak és megfosztottak méltóságától. A császáriak mindenütt felségsértő beszédek után kutattak. A trónfosztást dicsőítő prédikációkért ugyanis halálos ítélet járt. Vagy vasban verve letöltendő, többéves várfogság. A magyarországi katolikus egyház feje, Scitovszky János esztergomi érsek a szabadságharc leverését követően a pápától, IX. Piustól kért – és kapott – felhatalmazást, hogy a szabálytalanságot elkövető papokat feloldozhassa. Rendkívüli egyházi törvényszéket állított fel, amely a papi szelídség hiányából elkövetett „szabálytalanságokat” a császári és királyi haditörvényszékektől függetlenül is kivizsgálta s büntette. Volt, akire egynapos lelkigyakorlatot rótt ki, és volt, akit, börtönéből szabadulván, negyvennapos kolostori fogsággal sújtott a még 1854-ben is ülésező egyházi törvényszék.
Arról már szót ejtettünk, hogy mit kívántak hazájuknak 1848–49-ben Isten „szabálytalankodó” szolgái. Szabadságot mindenekelőtt. De arról nemigen szokás beszélni, hogy mit szerettek volna elérni egyházi közösségükön belül, és a hazai hitéletben. A magyar nyelv használatát a templomokban, a nemzeti viseletet, egyházi elöljáróik demokratikus megválasztását szorgalmazták – a katolikusok. Más felekezetek papjai az esélyegyenlőség gyakorlati megvalósulását remélték minden vallási közösség számára. Az 1848–49-ben megfogalmazott, akkor még igen radikálisnak tartott követelések közül több is mai, szabadabb életünknek szinte természetes velejárója. A közös nemzeti sors vállalása azonban nem olyan magától értetődő manapság, mint amilyen a ’48-as szabadságharcban szerepet vállaló papok és a függetlenségéért küzdő nép között volt. A mostani felfogás szerint Isten szolgáinak nemhogy nem kötelessége a szószékről politizálni, de egyenesen tilalmas számukra közös társadalmi gondjainkról prédikálni. A szabadságharc lelkészeinek tetteivel ismerkedve, persze, eltűnődhet az ember afölött, vajon bölcs dolog ezt a tilalmat komolyan venni?
Szoboszlai egy vadállat az ellenfél edzője szerint, és nem hisz a sérülésében















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!