Hol a Botond, hogy elindulhassunk? – néz körül kissé tanácstalanul Demszky Gábor az ultramodern villamoson, mintha a BKV vezérének távolmaradása miatt várakozna még a próbajárat a Blaha Lujza téri megállóban. Pedig a keresett személy (Aba Botond) már percek óta a szerelvényen egyensúlyozik Vajda Pál és Klausmann Viktor között, Demszky viszont csak az imént érkezett (kicsit késve – nem baj), így a szerelvény éppen a kérdezősködő miatt vesztegel.
Aba Botond nem haragszik. Sőt, lapunk munkatársának azt is elárulja, hogy a Combino villamosok „hétszázvalahány” millió forintba kerültek, pedig a gyártó eleinte másfél milliárdért akarta azokat rájuk sózni. – Nagy vétel volt – bólintok őszintén, de Aba gyorsan megígérteti velem, hogy a másfél milliárdos ajánlatról hallgatok, mint a sír, mert az üzleti titok. Ebben maradunk.
Közben az ajtók hangtalanul becsukódnak, és suhanni kezdünk a körúton. A tévés-szerencsekerekes Klausmann Viktor ezt a pillanatot használja ki arra, hogy egy BKV-jegyet nyújtson át a város első emberének. – Hogy a dolog élethű legyen – fűzi hozzá magyarázatképpen, Demszky pedig nyilván a Touaregben vagy az Audi Allroadban hagyta a kombinált bérletét, mert zokszó nélkül lyukaszt. Villognak a vakuk.
Szerencsére ellenőrök nincsenek. Aba Botond sem teszi föl a kék karszalagot, így tovább figyelhetem a műsort. Klausmann éppen arról beszél, hogy utoljára tavaly nyáron volt havibérlete, ami az újságíró kollégák szemében is némi elismerést vált ki, Demszky és Aba elnézően mosolyognak. Ezután a főpolgármester veszi át a szót, és kijelenti, hogy a budapesti tömegközlekedés nagyon magas színvonalú, még ha a járműpark elavult is. Erre Aba Botond kiadja a jelszót: „Ezer új buszt Budapestre!”, de azért hozzáteszi, neki speciel a metró és a villamos a szíve csücske.
Demszky nem félti a Combinókat, mert tapasztalata szerint az új vagy felújított járművek kevésbé céltáblái a huligánoknak. Egyébként is: a graffiti nem a szegény pesti proletárra, sokkal inkább a budai középosztályra jellemző, mivel a festék drága, ezért van Budán sokkal több graffiti, mint Pesten – bukik ki a felismerés a főpolgármesterből. Hogy ehhez milyen kutatásokat használt föl a botcsinálta szociológus, nem árulja el, e sorok írója pedig nem is merészel arra gondolni, hogy a mondatnak bármi közel lehet a választásokon leadott fővárosi voksok eloszlásához.
Idő sincs ezen elmélkedni, mert közben a villamos átér Budára, majd a Fehérvári úti végállomásnál visszafordul. Demszky még jobban belemelegszik, s arról beszél: szamizdatos éveiben sokszor kényszerült arra, hogy lerázza az őt üldöző rendőröket. Ezért lemenekült a metróba, ahol azonban a huzat mellett az a felismerés is megcsapta, hogy a biztonsági kamerákon keresztül a rendőrök továbbra is szemmel tudják őt tartani. Hogy ebből mi a tanulság, nem tudjuk meg.
Ezután Bálint Antónia is szól néhány biztató szót, majd Dóra Krisztina kerekes székes sportoló magyarázza meg Aba Botondnak, hogy nem elég, ha óránként csupán egy alacsony padlós jármű közlekedik, hiszen a mozgássérült emberek sem a megállóban szeretnék leélni az életüket. Vajda Pál főpolgármester-helyettes azzal oldja a konfliktust, hogy az ő egész családja nagy tömegközlekedő, és apukája annak idején Stukának nevezte a villamosokat.
A hernyó – a fővárosi illetékesek közül sokan igen frappánsan csak így nevezik –, amúgy többéves halogatás után, július elsejétől szállít utasokat a 4-es és a 6-os villamos teljes vonalán és a Fehérvári út között. Egy ideig a régi szerelvényekkel felváltva közlekedik, de 2007-ig a teljes járműparkot sínre teszik. Alacsony padlós, 70 kilométer/órás sebességre képes, az engedélyezett sebességhatár azonban 50 kilométer/óra marad. Egyszerre 351 utast (az ülőhelyek száma 72) tud szállítani, ami öt százalékkal több, mint a jelenlegi Ganz csuklós szerelvény befogadóképessége. Az üres, acélvázas jármű súlya 62 tonna, oldalanként nyolc kétszárnyú ajtóval rendelkezik. A világ leghosszabb (53 méteres) villamosából jövő év végéig 40 jár majd Európa legforgalmasabb városi kötött pályás vonalán, amely most, az őszi önkormányzati választás előtt Budapest MSZP–SZDSZ-es vezetőinek kampányvonala is lehet. Ezt nemcsak a mai „híres emberes utazás” jelzi, de emlékezetes, hogy a járműbeszerzést kísérő botrányokat követően, már az első szerelvény március 14-i megérkezése után elkezdődtek a villamos bemutatását kísérő rendezvények, többek között a kiesett megasztárosokkal.
A Combino eközben visszaérkezik a Blahára, Demszkyék pedig mosolygósan elindulnak az egyik mellékutca irányába, ahol valamelyik szolgálati járművük már biztosan várja őket.
Csurka Istvánnak mindenben túl korán volt igaza - az író-politikusra emlékeztek a Terror Háza Múzeumban