Csak a hullámverést halljuk

Akár Isabel Coixet Az élet nélkülem című filmjében, a Jeanne Moreau-val forgatott, legújabb Francois Ozon-filmben is egy fiatal szembesül a halállal: az Utolsó napjaimban előrehaladott rákot mutatnak ki a huszonéves fotográfus szervezetében. A mától látható film a francia sztárrendező gyásztrilógiájának második darabja.

Muray Gábor
2006. 05. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amióta Jeanne Moreau az Europa Cinemas Budapesten megrendezett éves konferenciáján felkonferálta Francois Ozon Utolsó napjaim című filmjét, éppen fél év telt el. A díszbemutatót akkor nagy várakozás előzte meg, nemcsak a Pestre látogató színészlegenda miatt, hanem Ozon miatt is. Bár értékét vitatják, legutóbbi alkotásaival a fiatal francia rendező a filmművészet élvonalába tört. Új munkájával, az Utolsó napjaimmal gyásztrilógiáját folytatja; a trilógia első része, a Homok alatt a szeretett személy elvesztésének feldolgozásáról szóló melodráma, a mától itthon is vetített Utolsó napjaim témája már a saját halál elfogadása, s a harmadik rész egy gyermek elmúlásával szembesít majd.
A filmművészet régi-új témája a haláltól való félelem, vagy éppen a halálra vágyás, mint Az órák című Stephen Daldry-filmben, amelynek köszönhetően a század eleji Virginia Woolf egy csapásra bestseller lett nálunk is. A számadás művészei szívesen hivatkoznak Ingmar Bergman A nap vége című alkotására, és két Cannes-ban díjazott film is készült az utolsó utazásról az elmúlt évtizedben: A cseresznye ízében az iráni rendező, Abbas Kiarostami követi a sírig az öngyilkosságra készülő teheráni értelmiségit, a görög Theo Angelopulosz filmjében, Az örökkévalóság meg egy napban pedig akkor ismerkedünk meg az idős íróval, amikor meghalni indul a kórházba.
Ozon filmjének előzménye Isabel Coixet Az élet nélkülem című alkotása: az életről lemondani kényszerülő családanya és Ozon szintén halálos beteg fiatalembere között azonban nagy a különbség: az egyik az otthon melegétől, a másik a szenvtelen világtól búcsúzik.
Ozon hőse nem hős. A sikeres és ellenszenves divatfotós (Melvil Poupaud) hirtelen rosszul lesz, s közlik vele: a rák utolsó stádiumában van. A haragot kétségbeesés és tagadás követi. Bár a giccs határát súrolja, Ozon távolságtartó és óvatos, épp csak annyira hatásvadász, amennyire azt már tőle megszokhattuk.
Az Utolsó napjaim érzelmi központjában a várost elhagyó fiatalember a vidéki házban beszélget a nagyanyjával (Jeanne Moreau). Egyedül benne bízik – hogy miért? „Mert olyan vagy, mint én, hamarosan meghalsz te is” – mondja kegyetlenül. A nagyszülő és az unoka párbeszéde finom fordulópont: a bizalom hatására a ridegség melegséggé, a cinizmus rácsodálkozássá, az érettség ártatlansággá lesz. Mert mi az élet a társadalomban? – teszi fel a kérdést az Utolsó napjaim –, a bennünk szunnyadó gyermek elrejtése, szerepjáték és szűnni nem akaró vágy az ártatlanság után.
A halált már elfogadó, önmagával békét kötött fiatalember biceg a tengerparton. Aszott: csont és bőr csupán. Ül a fürdőlepedőn, nézi a strandolók önfeledtségét, mint egyszer rég. Az odagurult labdát lassan adja vissza egy gyermeknek, aki úgy játszik testvérével, mint ő, egyszer rég. S mint a lemmingek, fekszik el a homokpadon. Az alkonyban kiürül a strand. A ringatón-monoton hullámverést már csak mi halljuk, a nézőtéren.
(Utolsó napjaim, színes, francia film, 85 perc, rendezte Francois Ozon. Forgalmazza a Budapest Film.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.