Házi őrizet

Nem eseménytelen a Vatikán és Kína diplomáciai kapcsolata az utóbbi időben. Kérdéses, hogy a kommunista hatalom belső átrendeződésének jeleit látjuk-e, vagy pillanatnyi érdekek mozgatják az eseményeket. Valószínű, hogy a pekingi olimpiai játékok miatt éles konfrontáció helyett megegyezés várható. Ám ennek ellentmond a múlt vasárnapi különös püspökszentelés.

Fáy Zoltán
2006. 05. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kína és a Szentszék diplomáciai viszonyáról a pekingi vallásügyi kapcsolatok hivatalának felelőse nyilatkozott nemrégiben. Cse Hsziao-ven egy interjúban úgy fogalmazott, hogy a kapcsolatok normalizálódása gyorsan megtörténhet, ugyanis megbeszélések folynak a két fél között. A tárgyalások tényét megerősítette Giovanni Lajolo érsek, a Vatikán államközi kapcsolataival foglalkozó titkárság vezetője is, aki kijelentette: a Szentszék készen áll a Kínai Népköztársaság elismerésére és a tajvani nunciatúra megszüntetésére.
Az örvendetes fejleménynek több oka is lehet, de mindenképpen figyelemre méltó, amit Joseph Zen hongkongi bíboros az ANSA hírügynökségnek adott nyilatkozata sugall: szerinte Kína és a Vatikán még 2008, tehát az olimpiai játékok előtt diplomáciai kapcsolatra lép egymással. Vagyis immár nem csupán a Vatikán érdeke a kapcsolat normalizálása, hanem Kínáé is, hiszen a nemzetközi figyelem rivaldafényében bizonyára kellemetlenséget okozna, ha a hatalmi apparátusnak unos-untalan a vallásszabadsággal és az emberi jogokkal kapcsolatos felvetésekre kellene reagálnia.
A tajvani nunciatúra kérdése elvi jelentőségű a kínai hatalom számára, megszüntetése feltétele a diplomáciai kapcsolatok újraélesztésének. A történet 55 éves, és kevesen tudják, hogy a Szentszék és a Kínai Népköztársaság kapcsolatának megszakadása magyar szerzeteseket is érintett, méghozzá közvetlenül: a Kínában dolgozó misszionáriusok csaknem az életükkel fizettek Mao fordulata után. A Hunan tartományban lévő paokingi apostoli prefektúra Lombos László (1887–1963) által megírt rövid története tavaly jelent meg Tömösvári Emese magyar fordításában, Vámos Péter és Kálmán Peregrin tanulmányával. A magyar ferences hittérítők gondos előkészületek után, 1929-ben indultak missziós állomáshelyükre, és megvetvén lábukat Kínában, kisebb-nagyobb megtorpanások mellett szép eredményeket értek el. A magyar ferences misszió hamar virágzásnak indult, s 1938-ban önálló missziós területet kaptak. Iskolát, árvaházat és kórházat üzemeltettek, kisszemináriumot állítottak fel, szegényeket gondoztak, végezték papi és szerzetesi tevékenységüket. A valóságos sikertörténet drasztikus módon ért véget: 1949-ben, több évig tartó véres polgárháború után megalakult a Kínai Népköztársaság, és a kommunista hatalom hozzálátott a katolikus missziók felszámolásához. A szerzetesek egyre ellenségesebb légkörben folytatták munkájukat. Az új hatalom módszerei azonosak voltak a kelet-közép-európai rezsimekéivel: a hatalom képviselői az elszabadult infláció és áruhiány megfékezésének ígérete mellett mind többször hivatkoztak az ellenségre, amely a gazdasági kiteljesedést akadályozza. Ellenségkereső utcai tömegrendezvények, fegyver- és dollárrejtegetésre alapított koncepciós perek, „népítéletek” jelezték az új világ beköszöntét. Az uralkodó ideológia, a dialektikus materializmus speciális kínai formája mellett a keresztények sakkban tartására is megvolt a receptjük: létrehozták a hármas mozgalmat, hogy a katolikusok és a protestánsok „egyesítésével” megszülessen az önálló kínai nemzeti egyház. Ilyen előzmények után nem meglepő, hogy Kína és a Szentszék 1951-ben megszakították diplomáciai kapcsolataikat, a Kínában működő Antonio Riberi (1897–1967) pronunciust kiűzték. A nuncius Tajpejbe tette át székhelyét, ami egyszerre volt gyakorlati és szimbolikus jelentőségű döntés. A magyar misszionáriusok helyzete azonban még nyugat-európai és amerikai társaikénál is nehezebb volt, hiszen nemcsak a Kínai Népköztársaság nem kért belőlük, hanem az időközben szintén kommunistává lett Magyarország sem, s így valódi hontalanná váltak, amíg az Egyesült Államok be nem fogadta őket.
Ez a történelmi előzménye a kínai hatalom napjainkban is zajló anakronisztikus invesztitúraharcának. Amíg ugyanis Peking a megegyezés lehetőségének reményét csillantja föl a hívők előtt a tárgyalások és a hivatalos deklarációk szintjén, addig a gyakorlatban – valószínűleg az új idők jeleit kevésbé értő régi vágású funkcionáriusok fáradozásának eredményeként – helyenként sikerül megidézni a legkeményebb vallásüldözések korszakát. Mintha két világ, két eltérő egyház-politikai koncepció harcolna Kínában, és bizonytalan lenne a küzdelem végkimenetele.
Jól mutatja ezt a már említett hongkongi püspök, Joseph Zen esete is, akinek nevét épphogy csak megemlítette az év elején XVI. Benedek pápa az új bíborosok között, Peking azonnal figyelmeztette a hivatalos kínai kormányt korábban gyakran bíráló egyházfőt: ne vegyen részt a politikában. Úgy tűnik, a hatalom, ha már megakadályozni nem tudta a kinevezést, legalább ezen a szinten akarta a híveket emlékeztetni „primátusára”. Joseph Zen válaszul egy, a CNN-nek adott nyilatkozatában kifejtette, kétféle politika van, a hivatalos pártpolitika és a társadalom életében való részvétel. Az előbbi kerülendő, ám a második minden állampolgár kötelessége. Persze intoleráns hatalmi tényezők nem csupán Kínában igyekeznek e kétfajta közéletiség egybemosásával megakadályozni az egyház társadalmi tanításának hirdetését, az azonban szokatlan a szabad világban, hogy fenyegető figyelmeztetés formájában fogalmazzák meg az elvárásokat. Nem zárható ki, hogy a kommunista diktatúrát bíráló püspök bíborosi kinevezése – amely azért is figyelemre méltó, mert Zen a világtörténelem hatodik kínai bíborosa – olyan esemény volt, amely mozgásba lendítette a reakciós kommunista apparátust.
Mindenesetre nyugati mércével mérve nehezen minősíthető teljesnek a vallásszabadság. Bush pekingi látogatásának örömére 2005 novemberében például többek között azt a hetvenesztendős Csia Csi-kuo püspököt is letartóztatták, aki eddig összesen húsz évet töltött börtönben, s akit rendszeresen nagyobb egyházi ünnepek előtt vesznek őrizetbe, nehogy kapcsolatot tudjon találni híveivel. Igaz, Hu Csin-tao elnök amerikai látogatására – nyilván hosszas háttéralkudozások eredményeként – áprilisban kiengedték az idős püspököt, ám továbbra is elszigetelten, házi őrizetben él.
Letartóztatás várt februárban a kínai földalatti katolikus egyház két papjára, Lu Ken-csunra és Kou Jan-lira is, akik a Baoding egyházmegye lelkészei. Egy vasútállomáson vették őket őrizetbe február 17-én. Lu Ken-csun már többször is megtapasztalhatta a kínai börtönök és táborok világát, utoljára 2004 májusában vették őrizetbe, nem sokkal azután, hogy kiszabadulhatott a Hebej tartománybeli Kao Jang munkatáborból.
Joseph Kung bíboros, aki alapítványt hozott létre a földalatti kínai egyház támogatására, a letartóztatás után a Nemzetközi Olimpiai Bizottsághoz fordult, fontolják meg, vajon összhangban áll-e a katolikusok üldözése a játékok szellemével. Kétséges azonban, hogy ez a diplomáciai lépés önmagában hozhat-e eredményt.
A kínai vallásszabadságért aggódók más módon is törekednek a megoldásra. A kínai földalatti egyház felhívásban kéri a katolikus világ híveit, imádkozzanak a hivatalos egyház papjaiért és püspökeiért. Az imalánc célja, „hogy pünkösdig a világ minden egyházközösségében kérjük a Szentlelket és a Szűzanyát, hogy a püspökök és papok erőt és bátorságot kapjanak azon üldöztetések és fenyegetések közepette, amelyekkel megpróbálják lerombolni a kínai hívek és a pápa egységét” – adta hírül az Asia News hírügynökség.
Január 6-án, április 30-án és május 3-án ugyanis három olyan püspökszentelés is történt Kínában, amely a Rómával való egység megbontását célozta. Csan Szi-lu, Joseph Ma Jing-lin és Joseph Liu Hszin-hong papokat a „Kínai Katolikusok Hazafias Szövetsége” szenteltette püspökké. Róma, miután tájékozódott a történtekről, élesen elítélte az egység megbontását célzó püspökszentelést, és nyilatkozatban emlékeztetett az egyházi törvénykönyv 1382. paragrafusára. E szerint „az a püspök, aki pápai megbízás nélkül valakit püspökké szentel, valamint aki tőle a szentelést kapja, az Apostoli Szentszéknek fenntartott önmagától beálló kiközösítésbe esik”. Anthony Liu Paj-nian, a Hazafias Szövetség elnökhelyettese azzal magyarázta a szenteléseket, hogy Kínában számos püspöki szék áll üresen, és a Vatikán elutasította betöltésüket.
Az Apostoli Szentszék reakciója természetesen a kínai kormány rosszallását is kiváltotta. A kínai külügyminisztérium szóvivője, Liu Csien-csao egy nyilatkozatban hangsúlyozta: Peking „következetes és világos” elveket követ a kínai–vatikáni kapcsolatokban.
Az új szakadár püspökök helyzete persze annak ellenére sem lehet egyszerű, hogy mögöttük áll a hatalmi apparátus. Csan Szi-lu számára például a Hazafias Szövetség tágas irodát biztosított a kormányzat épületében, ahol azonban soha senki nem kereste föl. Az Asia News hírügynökség szerint talán éppen ez az elszigeteltség késztette arra, hogy elfoglalja mindongi püspöki székhelyét.
A nagy eseményre május 14-én, vasárnap került sor, kissé szokatlan módon. Az önmagától beálló kiközösítés miatt ugyanis a szertartáson egyetlen másik püspök sem volt jelen, ezért a Kínai Katolikusok Hazafias Szövetségének püspöke arra kényszerült, hogy saját maga tegye föl fejére a püspöksüveget. Nem nehéz megjósolni, hogy milyen hatékonysággal tud majd kapcsolatot teremteni nyájával, hiszen a 80 000 katolikus hívőt számláló mindongi egyházmegye lényegében csak a Rómával közösségben élő katolikusokból áll.
A Kínai Katolikusok Hazafias Szövetségének lépése épp a megegyezést, az egység helyreállítását nehezítette meg a tiltott püspökszenteléssel, hiszen tavaly néhány nap különbséggel elhunyt a szövetség korábbi, Vatikán által el nem ismert püspöke, Csang Si-csi, valamint a Róma által kinevezett földalatti püspök, Hszie Si-kuang. Az egyházmegye ügyeinek intézése a Szentszék által jóváhagyott módon felszentelt segédpüspökre, Huang Sou-csengre várt volna, és talán épp az ő hivatalba lépését akarták megakadályozni.
A mindongi egyházmegyében előállt helyzet megoldására tehát tovább kell várni. Az azonban elképzelhető, hogy a mostani tiltott püspökszentelések a Kínai Katolikusok Hazafias Szövetségének utolsó fellángolásai, és a pekingi olimpia miatt felerősödő nemzetközi figyelem előbb-utóbb kikényszeríti a több mint fél évszázados konfliktus rendezését.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.