Kína dacol a Vatikánnal

Egymás után három püspököt szenteltek fel Kínában a Katolikus Hazafias Szövetségben, amely a Vatikán helyett Peking utasításait követi. Az egyház fejének mélységes rosszallását, valamint az említett püspökök kiátkozását okozó esemény tovább mélyíti a szakadékot a világ kétmilliárd katolikusát képviselő Apostoli Szentszék, valamint a kommunista Kína között.

2006. 05. 16. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár Kína alapvetően nem keresztény állam, a keleti missziók bizonyos fokig hatásosak voltak. Jelenleg csak kicsit kevesebb a kínai katolikusok száma, mint a földön élő összes magyaré. A 13 milliós közösségből ötmillióan a „hivatalos” egyház követői, a fennmaradó nyolcmillióan azonban azt a kockázatot vállalják, hogy a földalatti, betiltott és üldözött „valódi” katolikus egyház miséin vesznek részt. A Kínában tapasztalható áldatlan állapotokat jól jelzi, hogy a pápa, amikor bíborosokat kreál, valószínűleg felszentel egy-egy kínai papot is, akinek személye azonban az egyházfőn kívül csak a Jóisten számára ismert, nehogy az ottani hatóságok őrizetbe vegyék az egyház újdonsült hercegét. A katolikus egyház és Kína kapcsolata az elmúlt évek során diplomáciai mélypontok sorozatából állt. A kommunista hatalomátvétel 1949-ben alapjaiban változtatta meg a korábban baráti kínai–katolikus kapcsolatokat. A templomokat lerombolták, a híveket börtönbe zárták, a papokat megölték vagy megkínozták. Az egyházi állam végül 1951-ben szakította meg a kapcsolatokat Kínával, helyette azóta a Kínai Köztársaságot, azaz Tajvant ismeri el a valódi Kínának.
A Szentszék és Peking kapcsolata csak Mao Ce-tung korábbi kommunista pártfőtitkár 1976-os halálával kezdett javulni. Akkor mindkét fél nagy engedményeket tett a másiknak: a Vatikán vállalta, hogy megszakítja a kapcsolatokat Tajvannal, Kína pedig engedélyezte volna a pápa kínai látogatását. A tárgyalások azonban megszakadtak, mivel az egyház kizárólagos jogot formált volna a püspökök felszentelésében, ezt viszont Peking nem akarta engedélyezni. Érdekes módon a szintén kommunista Vietnam vezetése ezt a kitételt elfogadta.
Az egyeztetések egyes vélekedések szerint azért is szakadtak meg, mert az akkori pápa, II. János Pál kérlelhetetlen antikommunista volt. Ennek is köszönhető, hogy a lengyel egyházfő tavaly áprilisi temetésén egyetlen kínai vezető sem volt jelen, szemben Csen Suj-pien tajvani miniszterelnökkel. Ő már csak politikai okokból is rendkívül fontosnak tartotta a részvételt, hiszen országának mindössze egyetlen európai partnere van, amely elismeri független államként a kínai szigetet, és ez a Vatikán. Ha Tajvan elveszítené befolyásos szövetségesét, diplomáciája soha nem látott mélypontra zuhanna, és nemzetközi elismertsége is csökkenne. Peking azt várta, hogy II. János Pál pápa után esetleg egy liberálisabb egyházfő kerül a Szentszék élére, ám XVI. Benedek hasonló eréllyel utasítja el a pekingi követeléseket, mint elődje.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.