Meddővé tétel törvényesen?

Az utóbbi hónapok, hetek választási eseményei erősen lekötötték figyelmünket. Így nem csoda, hogy háttérbe szorult az Alkotmánybíróságnak az a törvénymódosítási javaslata, amely nem négy évre, hanem egy életre szól. A módosítás látszólag megkönnyíti annak a lehetőségét, hogy utódaink megszületéséről döntsünk, vagy jogi és orvosi segédlettel ennek még a lehetőségét is elvessük. Miről is van szó a paragrafusok szerint? És hogyan mond mindez ellent a természeti törvényeknek és az egyén, a társadalom örök értékrendjének?

Kormos Valéria
2006. 05. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az emberi reprodukcióra irányuló különleges eljárások a 43/2005. (IX. 14.) számú alkotmánybírósági határozat szerint 2006. július elsejétől úgy módosulnának, hogy a művi meddővé tétel családtervezési célból akár 18 éves kortól elvégezhető lenne. A mesterséges megtermékenyítést pedig egyedülálló nők is kérhetik. (Tekintve, hogy a fiatalokat különösen a korhatár jelentős leszállítása érinti, írásunkban elsősorban ezzel a gondolatkörrel foglalkozunk.)
– Nem tudni, hogy a továbbgördülő politikai események miatt mennyire jut figyelem arra, hogy július elsejét megelőzően az Országgyűlés ezzel a témával érdemben foglalkozzon. Ha átsiklanak felette, szinte észrevétlenül alakul ki egy olyan torz gyakorlat, amelynek személyes és tágabb értelmű következményeit fel sem mérték – fogalmazta meg egyik aggályát Ékes Ilona, a Magyar Asszonyok Érdekszövetségének elnöke, a minapi rendezvényükön. Itt ismerhettük meg az Életvédő Fórum általi jogi és etikai állásfoglalását is a művi meddővé tétellel kapcsolatban. Mint Bíró László püspök és Hámori László jogász leszögezték: ellenvéleményük vezérfonalának az élet tiszteletét, a nemzet sorsa iránti felelősséget tekintették.
A módosító javaslatot nem kísérte társadalmi vita, s az orvostársadalom véleményére sem voltak kíváncsiak. De a döntésnél nem vették figyelembe az Alkotmánybíróság három tagjának különvéleményét sem. Pedig ezekben az érvelésekben nem csak a jogi megközelítésen volt a hangsúly. Történelmi, társadalmi és népesedéspolitikai szempontból fejtették ki a módosítás szellemétől eltérő álláspontjukat – hatástalanul. Időközben a módosító javaslattal kapcsolatban más-más közösségek erkölcsi, jogi, orvosi, vallási és jogi ellenérvei, fenntartásai is megfogalmazódtak. Érdekes ugyanakkor, hogy a baloldali, úgymond progresszív nőpolitikát képviselő személyek nemigen foglalkoztak az említett témával. Pedig lenne min elgondolkozni.
Többek között azon, hogy a törvénymódosítás hatályba lépése után orvosi szempontból milyen komoly szakmai, morális gondok merülnek fel. Ezeknek Vojcek László akadémikus, a Budai Irgalmasrendi Kórház szülész-nőgyógyász főorvosa adott hangot.
– Eddig a törvény írott szabályai szerint két esetben végezhettünk művi meddővé tételt. Akkor, ha az anya vagy a megfogantatás előtt álló magzat élete súlyos betegségek, károsodások miatt veszélyeztetve volt. A további esetekben a férj vagy élettárs együttes elhatározását, három hónapos gondolkodási időt, három gyerek meglétét és a 35 éves életkor utáni állapotot kötötték ki – vázolta az eddigi gyakorlatot. Hozzátéve, hogy az érintettek többnyire szociális okokkal indokolták döntésüket. Azt is fontosnak tartotta tudatosítani, hogy nem egyszerű rutineljárásról van szó. Ezért részletesen elmagyarázza a gépi altatásban végzett művi meddővé tétel technikai módszerét, lépéseit. Kitért azokra a testi és lelki megpróbáltatásokra is, amelyeket ez az „új családtervezési alternatíva” magával hozhat. – A módosítást előterjesztők nyilván figyelmen kívül hagyták, hogy érzelem- és gondolatvilágunk, értékítéletünk nem ugyanaz 18 évesen, mint egy vagy másfél évtized múlva. Lehetséges, hogy egy fiatal pár egy adott időszakban úgy érzi, semmi, de semmi remény nincs arra, hogy a szegénységből kikapaszkodjanak. Ezzel magyarázzák a végleges döntést. De a gazdasági változások térségünkben nem csupán rosszat hoznak, vele jár a szabad helyváltoztatás, a tágabb munkavállalás lehetősége is. A rossz helyzet idővel előnyösen változhat. S mi történik akkor, ha harminc-harmincöt évesen mégis gyermeket szeretnének? – érvel Vojcek László.
Igaz, a jogtudósok szerint, ahogyan megfosztottuk magunkat valamitől, úgy orvosi segítséggel meg lehet kísérelni a megtermékenyítéshez, illetve termékenységhez szükséges eredeti állapot visszaállítását. Ám Vojcek professzor szerint még ideális esetben is csak öt-hat százalék erre az esély. Nem beszélve azokról a biológiai törvényszerűségekről, amelyekre a jogtudósok nem gondoltak. Például – többek között –, hogy a sikeresnek mondott helyreállító műtétek után, ha a megtermékenyítés mégis megtörténik, nagyobb lesz a méhen kívüli terhesség kockázata. Ekkor viszont az orvosoknak a harmadik – immár – életmentő műtéti beavatkozást kell elvégezniük.
Mivel a társadalombiztosítás és az egészségügyi szolgáltatások piacosodása előtt állunk, jogos az a felvetés is: ki fogja ezeknek a sorozatos beavatkozásoknak a költségeit fizetni? Vajon az nem sért személyiségi jogokat, hogy mindezt a társadalom más tagjainak járulékaiból állják? (Megjegyzendő, hogy a jelenlegi árakon számolva a művi meddővé tétel költségén hosszú távra beszerezhető a fogamzásgátló tabletta.)
Ha eddig biológiai és materiális dolgokról esett szó, nem lehet elfeledkezni a lélek sebeiről, amelyek ezt az öncsonkítási szabadságjogot kísérni fogják. A holisztikus szemléletű gyógyítók jól ismerik női betegeiknek azt az elesett állapotát, pszichés sérülését, amely a természetes vagy művi terhességmegszakítást követi. Olyan veszteségről van szó, amely nemcsak a hiány miatt fájdalmas, de ilyenkor a csökkent értékűség miatt is szenvednek. Mindez súlyosabb lehet azokban az esetekben, ahol úgymond szabadon hoztak egy döntést, s csak idővel tudatosul ennek súlya, visszafordíthatatlan volta. Akár férfiről, akár nőről van szó, egyaránt sérülnek. Hiszen nem tervezhetik úgy a folytatást, mint akiknek az utódok életre hívása természetes vágy, a gyermek az élettől kapott ajándék. Hiszen ezek a „jegyek” belénk vannak kódolva. Noha számos próbálkozás történt arra, hogy mindez ne legyen annyira fontos, azért a fiatalok jövőképe e nélkül nem teljes…
A Vojcek professzor által felvetett gondolatokat Bán Ritával, Suhajda Laurával és Mihályi Bernadettel fűzzük tovább. Mindhárman szociálpedagógusnak készülnek, az esztergomi Vitéz János Római Katolikus Tanítóképző Főiskola hallgatói. Mint említik, a főiskolán a fiúkat is megdöbbentette az alkotmánybírósági módosítás, többek között morális sugallata miatt is. Aggodalmaikat életközeli tapasztalatokkal támasztják alá: „Ennek a döntésnek a súlyáról és a következményeiről a fiataloknak nincs valódi információjuk. Ha mindez egy társaságban szóba kerül, kiderül, fogalmuk sincs, hogy mit jelent a sterilizáció, milyen egészségi és pszichés következményekkel jár. De alapvető higiénés és biológiai kérdésekkel sincsenek tisztában. Az iskolákban nagyon hiányzik mindennek az oktatása. Ha ez kellő színvonalon működne, a személyes döntés, a felelősség és a női önértékelés is más hangsúlyt kapna… Másfelől a televíziós műsorok és a bulvárújságok némelyike úgy mutatja be a szexualitást, mint egy tabuk nélküli világot, amelyben a teljes szabadosság uralkodik. Már hallani olyan vélekedést: „Milyen jó lesz, nem kell majd védekezni.” Sok fiatal lánynak nincs kellő önbizalma, befolyásolható. Ha történetesen egy önző partnere van, rábeszélheti erre a megoldásra, összedobják a pénzt a műtétre, aztán hajrá…”
A pszichés kényszerítésnek a párkapcsolatokban sokkal kisebb kérdésekben is ezer formája létezik. Kérdés, hogy bizonyos szubkultúrákban mennyire fogják a férfiak erre a megoldásra ösztönözni a nőket. Például kifejezetten kedvez a prostituáltakat futtatóknak, hiszen azt mondhatják, hogy a lányoknak már a teherbe eséstől sem kell tartaniuk, még többet dolgozhatnak – jegyzi meg Csapó Emma, a „Kiút Veled” embermentő egyesület képviselője.
Olyan törvényekre lenne szükség, amelyek az élet tiszteletét sugallnák, s ennek megtartásában segítenének – szögezték le a jelenlévők. Felemlítve egy másik fonákságot: az öngyilkosságban való közreműködést, a szervkereskedelmet bünteti a törvény, az öncsonkítást sem teszi lehetővé, itt pedig éppen erre nyit a jog tágabb lehetőséget. Hogy mindez mennyire elfogadhatatlan a személyes jövőjükről felelősséggel gondolkodó fiataloknak, mutatja, hogy véleményük kifejezésére a közeljövőben demonstrációt szerveznek.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.