Modern opera

Csontos János
2006. 05. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem is oly rég Rockenbauer Zoltán, az Orbán-kormány kultuszminisztere maliciózus megjegyzéseket volt kénytelen elviselni, amiért „felelőtlenül” pluszmilliárdokat lobbizott ki a nemzeti operajátszásnak. Egy közös pontot feltétlenül találunk az akkori és mai érvek sorában. Azt, hogy az opera elit műfaj, kevesek szellemi tápláléka, így az államnak nem dolga támogatni: tartsa el magát, ahogy tudja. Akkor Orbánék úrhatnámságát igyekeztek illusztrálni a hazug tétellel a ballib publicisták, most pedig a kijelölt miniszterelnök visszhangozza; nyilván a költségvetési kényszer meg a populista megfelelni vágyás közös parancsára.
Jómagam nem Wagneren nőttem fel: faluhelyen ez nem tartozott a prioritások közé. Ybl Miklós csodapalotájába, az Operaházba már csak felnőttként jutottam el; de kezdettől fogva ráéreztem a mítoszra, amely e némiképp félmúltba csúszott, kevert teátrális műfajt körüllengi. Az opera illúzió: annak az illúziója, hogy az ember ezernyi vétke és gyarlósága ellenére nem parány, s lekerekítendő a tökéletlen földi életet, még nyílt színi haldoklása folyamán is képes hibátlan nagyáriákra. Azonkívül tetszett az is, hogy a magánszektort csepülő kollektivista diktatúrában itt változatlanul magánénekesnek mondták a sztárokat. Később megküzdöttem az élvezetért: mondják, az operára éppúgy meg kell érni, mint mondjuk Bartókra – s utólag már nem is érti az ember, miként nélkülözhette mindezt.
Amikor tehát azt hallom, hogy az opera az elit kiváltsága, még akkor is felhergel a dolog, ha tudom, hogy a regnáló kultuszkormányzat ezt épp annyira gondolja komolyan, mint hogy a könnyűzene adóforintokból való támogatása egy tömegdemokráciában állami misszió. Ilyenkor mindig egy régi, ötvenes évekbeli film jut eszembe: A csodacsatár. A sztori Futbóliában játszódik, Puskás és Kocsis főszereplésével (ott Puska meg Kocsi a nevük), s a kis banándiktatúrában az a legfőbb társadalmi kérdés, hogy nyer vagy veszít a nemzeti tizenegy. Áldoznak is jócskán a szent ügyre – az egész képletben a kultuszminiszter a kakukktojás, akit Rajz János alakít. A régi vágású öregúr ugyanis lépten-nyomon azzal áll elő: ideje volna elkezdeni építeni az Operaházat, mert a környező országokban már mindenütt van. Rajzot persze lesöprik: Futbóliában nem terem neki babér. De legalább a kultuszminiszternek probléma a probléma: a mi Futbóliánkban Bozóki András még csak állást sem foglal az akut állami operaválságban. Mintha csak arra várna: jöjjön már az új kulturális csúcsminiszter, ő meg mehessen végre a dolgára.
A helyzet a legkevésbé sem kedélyes; és még csodacsatárunk sincs. A Hegyi Árpád Jutocsa-féle tavalyi pályázó gárdából a direktor maradt meg hírmondónak: sem Kesselyák Gergely fő-zeneigazgató, sem Keveházi Gábor balettigazgató nem vállalta a modernizálásnak nevezett fűnyírást. (Müller Péter Sziámi stratégiai igazgató ugyan maradt, de stratégia szemlátomást nincs. Neki az elmúlt egy évben az volt a legkiemelkedőbb teljesítménye, hogy távzenélési világrekordot döntött – nem operamuzsikát játszó – zenekarával.) A szakmai szervezetek lázonganak, sztrájkolnak, a Hegyit kinevező kormányzat meg mással van elfoglalva. Amiben egyetértenek: a modernizálás. Ez már Horn Gyula szájából is fenyegetően hangzott a Bokros-csomag idején – úgy látszik, nincs új a nap alatt. A „modernizáció” a lényeget: a teljesítményt, a nívót teszi tönkre. Azonkívül éppúgy lehet pályázatot nyerni valamivel, aztán az ellenkezőjét csinálni, mint a politikában. A magam részéről nem akarok sem „modern” operát, sem „modern” Magyarországot…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.