Szegedi vakrepülés

Lehetetlen helyzetbe került a Szegedi Repülő Egyesület, mivel úgy tűnik, a város MSZP–SZDSZ-es vezetése nemcsak a légikikötő üzemeltetésétől, de saját épületeitől is igyekszik megfosztani. Eközben bizonytalan, hogy lesz-e elegendő számú szakember a repülőtér üzemeltetésére. A város immár több mint negyedéve nem fizeti ki a civil szervezet részére az önkormányzati költségvetésben megszabott összeget, s ezen döntéséről semmilyen tájékoztatást, indoklást nem kaptak a korábbi üzemeltetők.

Haág Zalán
2006. 05. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szegedi repülőtér üzemeltetője 1990 óta a Szegedi Repülő Egyesület, amely az 1930-as alapítású Délvidéki Aero Club jogutódja. A szegedi repülőtér területe 2001-ben került önkormányzati tulajdonba, a rajta lévő, az egyesület által készített felépítmények tulajdonjoga ugyanakkor sokáig rendezetlen volt. Ezt kívánta tisztázni egy 2002-es megállapodás, amelyben Szeged városa elismerte a repülőegyesület felépítményekre vonatkozó tulajdonjogát. Ám volt egy pont a megállapodásban, miszerint az a Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszter jóváhagyásával lép hatályba. Ám a 2002-es kormányváltás közepette erre nem került sor, így most a Botka László MSZP-s polgármester nevével fémjelzett szegedi városvezetés, Mózes Ervin jegyző jogértelmezése alapján önkormányzati tulajdonúnak tekinti a felépítményeket, holott azok sohasem voltak a város kezelésében. Az egyesületi felépítményeket egyébként a város a közelmúltban egyoldalúan, anélkül vétette földhivatali nyilvántartásba, hogy erről a másik felet, vagyis az egyesületet tájékoztatta volna.
Rácz Tamás, a Szegedi Repülő Egyesület vezetője kérdésünkre közölte: rövid időn belül jogi útra terelik az ügyet, hogy a 2002-es megállapodás érvényességét kimondassák. Rácz január közepén kapott utoljára lehetőséget az egyesület nevében arra, hogy Botka Lászlóval tárgyalhasson. A megbeszélésen a szocialista polgármester mellett a város alpolgármesterei, jegyzője és a helyi közlekedési társaság vezetője is jelen volt. Botka ekkor azzal bízta meg Ráczot, hogy készítsen javaslatot arra vonatkozólag, milyen feltételek mellett használnák a jövőben a repülőteret és ingatlanjait. A polgármester szavaiból ekkor még az tűnt ki, hogy hosszú távú, akár 30-40 éves együttműködésben gondolkodnak az egyesülettel. A tárgyalásoknak megfelelően Rácz Tamás el is készítette a javaslatát, ám a választ azóta is hiába várja. A civil szervezet vezetője úgy véli, a városvezetés csak az időt húzza. S hogy miben bízik a szegedi MSZP– SZDSZ-koalíció? Sokan úgy vélik, hogy nem a véletlenben…
A repülőegyesület ugyanis tisztújítás előtt áll, de Rácz szerint a városvezetés már jó ideje azon dolgozik, hogy őt eltávolítsák az egyesület éléről. Szerinte ezt a célt szolgálta egyebek mellett az a levél, amelyben „bölcs döntésre” szólítják fel a tagságot, és ebbe az irányba hatottak a szakosztályvezetőknek szervezett alpolgármesteri „elbeszélgetések” is. Rácz Tamás szerint a városvezetésnek már mindegy, ki lesz az egyesület új elnöke, csak ne ő legyen az, mert egy, a politikusokhoz „lojálisabb” egyesületi vezetővel reményeik szerint le tudnák nyeletni a békát, azaz könnyebben „megszabadíthatnák” a szervezetet ingatlanjaitól.
Az egyesület épületeiből történő kiszorításával párhuzamosan problémák mutatkoztak a repülőtér-üzemeltetés Szegedi Közlekedési Társaságnak (SZKT) történő átadásakor is. Erről a Szegedi Közgyűlés baloldali többsége 2005 szeptemberében döntött. – Ha a hatékonysági, célszerűségi szempontokat is figyelembe vesszük, akkor a szegedi repülőtér üzemeltetését a Szegedi Közlekedési Társasággal érdemes a városnak ellátnia. Természetesen a szakembereket, akik a légiirányításhoz, az ottani műszaki tevékenységhez szükségesek, át kell venni, de emellett a város immáron többmilliárdos vagyonának a megfelelő kezelése egy százszázalékos önkormányzati tulajdonú társaságban lesz a legjobb helyen – indokolta a lépést múlt év őszén a közgyűlés előtt a határozat előterjesztője, Nagy Sándor SZDSZ-es alpolgármester.
A szeptemberi döntést követően az idén április 7-ig kellett volna az SZKT-nak a Polgári Légiközlekedési Hatóságnál az üzemeltetéshez szükséges engedélyeket megszereznie, ám az eltelt fél év alatt még kérelmezési dokumentációt sem adtak be ennek érdekében. Mivel a közgyűlés április 7-i hatállyal elvette az üzemeltetési jogot az egyesülettől, a szegedi repülőtéren fennállt annak a veszélye, hogy üzemeltető hiányában az illetékesek bezáratják, illetve „nem működőnek” tekintik. Ennek elkerülésére az utolsó pillanatban Solymos László MSZP-s alpolgármester írt egy levelet a légügyi hatóságnak, amelyben türelmet kért, és végül kapott is a város számára.
A dél-alföldi légikikötő üzemeltetője tehát a rendszerváltás óta a Szegedi Közgyűlés határozatának megfelelően egészen 2006. április 7-ig a repülőegyesület volt, sőt ezt követően további egy hétig szintén, mivel az SZKT – példátlan módon, csak ezt követően öt nappal – április 12-én adta be a kérelmi dokumentációt. Április 18-tól azután – feltűnően gyorsan – meg is kapta a szegedi repülőtér üzemeltetésére vonatkozó engedélyt.
És hogy az egyesület tagjai a már említett „bölcs” – azaz az MSZP–SZDSZ-vezetés számára kedvező – döntést hozzanak a tisztújítás alkalmával, a városvezetés a „kiéheztetés” taktikáját alkalmazza. Azaz a város immár több mint negyedéve nem fizeti ki a civil szervezet részére az önkormányzati költségvetésben megszabott összeget. A repülőtér üzemeltetésére ugyanis a 2006. évi költségvetésben 35 millió forintot biztosított a közgyűlési határozat, ennek időarányos része április elejéig több mint 9 millió forintot jelent, azaz ennyi járna a repülőegyesületnek. Ebből azonban a város eleddig egyetlenegy fillért sem folyósított, s ezen döntéséről semmilyen tájékoztatást, indoklást nem kaptak a korábbi üzemeltetők. A pénzcsapok törvénytelen elzárásának üzenete egyszerű: akkor folyósítják az anyagi támogatást, ha lesz a városvezetésnek tetsző egyesületi elnök – vélik az érintettek.
Ezek mellett munkajogi problémák is fölvetődhetnek a repülőteret üzemeltető szakszemélyzet SZKT-hoz történő átvételével kapcsolatban, ugyanis a közlekedési vállalat nem átvette, hanem „felvette” a korábbi repülőtéri dolgozókat. Az igekötőkkel való játék a gyakorlatban azt jelenti, hogy több évtizedes tapasztalattal bíró szakembereket – mintha új munkaerőről lenne szó – csak három hónapos próbaidővel, egyéves szerződéssel alkalmazzák tovább. Legalábbis azokat, akik vállalják a munkát az SZKT kötelékében. A bizonytalan helyzet súlyos következményekkel járhat a biztonságos üzemeltetésre nézve, mivel Szeged-szerte a repülőegyesületi szakemberek alkotta gárda az egyetlen, amely alkalmas a légügyi feladatok ellátására. Hiszen nem nehéz belátni, hogy a mégoly jól képzett villamosvezetőkre vagy jegyvizsgálókra sem lehet rábízni a repülőtér működtetését…
Oláh János, a Fidesz szegedi polgármesterjelöltje ígéri: ha a szegediek a polgári oldalt bízzák meg a város irányításával, nem fogják a végletekig élezni az ilyen és ehhez hasonló konfliktusokat. – A város korrekt partnere lesz a civil szervezeteknek is, különösen, ha olyan érdemei vannak, mint a Szegedi Repülő Egyesületnek. A jogszabály szerint járó támogatást mindenki meg fogja kapni, és nem avatkozunk be a sem formális, sem informális módon nem szuverén egyesületek belső életébe.
A polgármesterjelölt szerint ha lehet is érvelni amellett, hogy a város cége üzemeltesse a városi repülőteret, mindez nem lehet cél, csak eszköz. – A folyamatos működés és a légi közlekedés biztonsága az elsődleges, ezt nem írhatja felül sem személyes ellenszenv, sem anyagi érdek. Az elmérgesedett helyzetet nagy türelemmel, tárgyalásos úton, konszenzussal kell rendezni – mondja Oláh János.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.