Kinek hajt hasznot?

Élesen bírálta az egészségügy privatizációját az Állami Számvevőszék. Megállapította: kormányzati koncepció nélkül, saját elképzeléseik szerint nyernek egyre nagyobb teret a betegellátásban a magánvállalkozások. Közben nincs garancia a szolgáltatások minőségére és az állami-önkormányzati vagyon megtartására. Noha a magánszolgáltatók megjelenésének vannak pozitív hatásai, sokszor előfordul, hogy hasznukat csak a nem privatizált ellátások kárára tudják biztosítani.

2006. 06. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Folyamatosan nő a magánvállalkozások szerepe az egészségügyben. 2005-ben az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP) gyógyító-megelőző szolgáltatásokra szánt 679,3 milliárd forintos finanszírozási előirányzatának átlagosan 20 százaléka (136,6 Mrd Ft) magánszolgáltatókhoz került. A háziorvosi ellátásnál ez az arány 85 százalék, a fogászati szolgáltatásoknál 91, a betegszállításnál 47, a művesekezeléseknél 98,7, a CT-MRI diagnosztikánál 28,2, az otthoni szakápolásnál 93, a járóbeteg-szakellátásban 14,3, míg a fekvőbeteg-ellátásban 4,6 százalék. A magánvállalkozások és a magántőke beáramlásának folyamata nem klasszikus privatizáció, valójában a működtetés átadásáról, illetve a költségvetési egészségügyi intézmények közhasznú és gazdasági társasággá alakulásáról van szó.
A magánvállalkozások bevonásától az állam többletforrást, illetve a működési forma, a rugalmatlan költségvetési gazdálkodás átalakulását remélte.
Az egymást követő kormányok azonban nem határozták meg a magánszolgáltatók bevonásának célját, szerepét, a szektorsemlegesség tartalmát, szakmai és területi megoszlását, s nem tettek lépéseket az ellátórendszer struktúraátalakítására. Több garanciális elemet – például az ellátást biztosító vagyon megőrzését, a szerződések kötelező tartalmát – rögzítő jogszabály született ugyan a privatizáció részbeni szabályozására, ám ezeket hatályon kívül helyezték, vagy az Alkotmánybíróság megsemmisítette őket. Így a folyamat a magánszolgáltatók elképzelései szerint alakult – hangsúlyozta az Állami Számvevőszék (ÁSZ).
Az tette időszerűvé a mostani vizsgálatot, hogy a folyamatot hiányos szabályozás, állandó bizonytalanság jellemzi, miközben a szakellátások vállalkozásba, működésbe adása folyamatosan nő. Az ellenőrzés célja annak értékelése volt, hogy az egészségügyi szakellátások privatizációjának gyakorlata mennyiben illeszkedik az egészségpolitikai célkitűzésekhez, javult-e a betegellátás, és megfelelően hasznosult-e az állami, illetve önkormányzati vagyon.
Tagadhatatlan, hogy bizonyos területeken – például a művesekezelésben – a magánszolgáltatók bevonása óriási előrelépést jelentett, ez teremtette meg az országos lefedettségű ellátást. A gép- és műszerbeszerzések javították a betegellátást, nőtt az előjegyzéssel elérhető, s a 18 óra után igénybe vehető szakrendelések száma is a privatizációval – állapította meg az ÁSZ. A pozitív hatások mellett azonban számos negatív következménye van a folyamatnak. Sokszor születtek például olyan szerződések, amelyek alapján a kórház egy szolgáltatás működtetéséért többet fizet a magánvállalkozásnak, mint amennyit azért az Országos Egészségbiztosítási Pénztártól (OEP) kap. Ez pedig negatív hatást gyakorol a betegellátásra, mert a különbözetet az intézmény a többi ellátásra fordítható OEP-finanszírozásból vonja el. A privatizáció az egészségpolitikai célkitűzések ellen is hat. Következménye az alacsony hatékonyságú intézményi struktúra fennmaradása, a teljesítmények felpörgetése, a valótlan teljesítmények elszámolása (főként a diagnosztikai ellátásoknál), a kapacitásokban a területi egyenlőtlenségek kialakulása (például a műveseállomásoknál).
Az ÁSZ felhívta a figyelmet arra, hogy egyes befektetők a piacszerzés szándékával vállalnak át szolgáltatásokat. A revizorok kifogásolták azt is, hogy az alvállalkozói, működtetési szerződések csak elvétve tartalmaznak pontos, az ellátás minőségére vonatkozó követelményeket. A költségvetési keretek túllépésének megakadályozására hozott központi intézkedések tervezhetetlenek a magánszolgáltatóknak, akik befektetéseik megtérüléséhez a teljesítmények növelésében, új kezelőhelyek létesítésében, további működtetési vagy alvállalkozói szerződések megkötésében érdekeltek – teszi hozzá a jelentés, amely megállapítja: az önkormányzati vagyon megtartására nem jelent garanciát, hogy az ingatlan a helyhatóság tulajdonában marad, mert – megfelelő szerződési feltételek hiányában – szerződésbontáskor vagy a szerződés lejártakor a beruházások, fejlesztések értékének megtérítési kötelezettsége azt kérdésessé teszi. Felhívja a figyelmet arra, hogy a privatizált szolgáltatásoknál vagy az átalakult gazdálkodási formában működő intézményeknél nem átlátható a gazdálkodás. Igaz ez az elvileg nonprofitként működő kht.-kra is, amelyeknél a befektető működtetésének eredményét osztalék formájában nem veheti fel, de arra más megoldást alkalmaz.
Aggályosnak tartja az ÁSZ, ha a tőkebevonás nem a befektető-üzemeltető magántőkéjéből, hanem – részben vagy teljesen – a kórház hitelfelvételéből valósul meg. Ez történt a Kiskunhalasi Semmelweis Kórház Kht.-nél is. A megtérülést az OEP-től származó bevételből szeretnék fedezni, ami nem zárja ki a magánvállalkozás többszörös megtérülését. A Siklósi Kórház Kht. működtetésbe adását pedig azért kifogásolták, mert az önkormányzat az egészségügyi feladatai biztosítását szolgáló vagyonát ingyenesen a vállalkozói tulajdonba került Kórház Kht.-re ruházta át, s tudomásul vette, hogy tíz év után az egészségügyi funkciót a vállalkozó megváltoztathatja, amihez nem szükséges a helyhatóság hozzájárulása.
A betegek szerint egyébként nincs kirívó különbség az eltérő tulajdonformájú szolgáltatók szakmai működésében, például az ellátás szervezettségében, a rendelőben történő várakozásban, a váróterem, a rendelők, a mellékhelyiségek felszereltségében és tisztaságában, az orvosok és asszisztensek munkájában – derül ki az ÁSZ betegelégedettséget is vizsgáló anyagából, amelyben 1200 kérdőívet dolgozott fel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.