Átlagosan egy évben háromszázan halnak meg a magyarországi vizekben, idén eddig százhetvenen vesztették életüket valamely tavunkban vagy folyónkban. Az öngyilkosok aránya huszonöt százalék, a többiek baleset miatt hunytak el – közölte a riasztó statisztikai adatokat Vízvári György parancsnok a dunai vízi rendészet tegnapi tájékoztatóján. A kánikulai napok különösen veszélyesek, ilyenkor sokan indulnak fürdőzni. A dunai rendőrök a mellékágakkal együtt hétszáz kilométer hosszú folyószakaszt ellenőriznek. A parancsnok szerint a leghatékonyabb módszer a szabályok betartatására az egyenruhások jelenléte egy-egy kedvelt partrészen. Meg kell értetniük a tilosban fürdőzőkkel, a képzettség nélkül csónakot irányítókkal, hogy az életükkel játszanak. Sok túrázó az alapvető vízi közlekedési jelzéseket sem ismeri.
Csak a Duna hazai szakaszán harmincegyen fulladtak vízbe január eleje óta. Legnagyobb folyónkon tíz százalékkal kevesebb rendőr szolgál, mint amennyire szükség volna. A negyvenkét járműből álló hajópark is elöregedett, húsz év az átlagéletkora, bár a mostani flotta, köszönhetően a felújításoknak, még használható. Egy, az európai uniós normáknak megfelelő korszerű hajó ára legalább kétszázmillió forint. Az áruszállító járművek biztonságos közlekedését megteremteni szintén a vízi rendészet feladata. Vízen főleg veszélyes árut és idényterméket utaztatnak a fuvarozók. Az uniós irányelvek alapján a közúti teherszállítási forgalomból egyre nagyobb rész hárul a vizekre, így a Dunára is. A hazai kikötői szolgáltatások színvonala egyelőre messze elmarad a kontinensen megszokottól.
Feloldották a készültséget. Elpárolgott a víz felszínéről, így nem jutott el hazánkba az a 15-16 ezer liter motorbenzin, amely még szerdán, Pozsonynál folyt a Dunába – tájékoztatta lapunkat Janák Emil, az Észak-dunántúli Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság vezetője. Az üzemanyag azután került a folyóba, hogy egy ukrán tolóhajó egy kikötött tankernak ütközött. A tartályban maradt benzint biztonságos helyre szivattyúzták, így megszűnt a szivárgás. A magyar környezetvédelmi szakemberek hatóránként ellenőrizték a víz minőségét. Mivel szennyeződést nem mutattak ki, ezért tegnap kora este megszüntették a készültséget – tette hozzá az igazgató.
Kiderült, hogyan történt a kettős tehervonat-baleset Komáromnál