Bontás helyett több zöldet

Elsősorban uniós forrásokra támaszkodva szeretné elérni a régi Pest rehabilitációját a közelmúltban neves építészek és urbanisták, mérnökök, szociológusok, a Budapest Világörökségéért Alapítvány és a Pro Budapest világörökségi összefogás tagjai által megalakított Rehabilitációs Kerekasztal. A kerekasztal nem kormányzati, hanem szakmai-társadalmi oldalként szorgalmazza a megújulás érdekében a kormányzati, az önkormányzati és a civil szféra összefogását, az uniós és a magántőke bevonását, valamint a rehabilitációs törvény megalkotását is.

Péntek Orsolya
2006. 07. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Rehabilitációs Kerekasztal – amelynek elnöke Bouquet László, tagjai többek között Aczél Gábor építész-urbanista, Ertsey Attila építész, Gerle János építész-építészettörténész, Korompay Katalin építész-urbanista, Miklóssy Endre építész-urbanista, Meggyesi Tamás városépítész és Varga-Ötvös Béla közgazdász- urbanista – úgy véli: Budapest Európa legjelentősebb eklektikus városa, ennek ellenére a túl sűrű beépítés és a szűk udvarokról nyíló kis lakások miatt a magyar főváros néz szembe az unió legnagyobb rehabilitációs feladatával is. A nemrég megalakult kerekasztal nem kormányzati, hanem szakmai-társadalmi oldalként ennek a rehabilitációs folyamatnak a katalizátora kíván lenni.
Miután a régi városnegyedek közül a Ferencvárosban már bebizonyosodott, hogy az ingatlanok értékét és kedveltségét a belső kertek létrehozása, a napfény és a zöld bebocsátása növelheti, szerintük a belső kerületekben mintegy fél városligetnyi zöld felület létrehozásával javítható az épületekben található lakások lakóértéke és kedveltsége. Ha ez nem történik meg, akkor viszont a leromlás és a bontások folytatódnak, aminek következményeként Budapest értékes, eklektikus városmagjának legnagyobb része hosszabb-rövidebb agonizálás után elpusztul.
Ezzel kapcsolatos felhívásukban úgy vélik: az átalakítás uniós forrásokkal és az ingatlanpiac bekapcsolódásával oldható meg, amihez az Európai Unió, a parlament, a kormány, a fővárosi és a kerületi önkormányzatok, a tulajdonosok, az ingatlanfejlesztők, a bérlők és a nem kormányzati szervezetek együttműködése és társadalmi közakarat szükséges. A számítások szerint a zöld felületek kialakítása mintegy tíz-tizenöt százalékos lakásszámcsökkenést okoz, viszont a feljavított lakókörnyezet vonzó lesz az ingatlanfejlesztőknek csakúgy, mint az érdekeltté váló tulajdonosoknak. Az átalakítás során a kerekasztal elképzelései szerint rendeződhetnek a tulajdonviszonyok is: javulhatna a bérlakások aránya, miközben szociális programmal lehetne kezelni a rászorulók problémáit. Ehhez azonban meg kell teremteni a feltételeket a magántőke bekapcsolódására, illetve EU-támogatást kell biztosítani. Számításaik szerint az átalakítás két uniós ciklus alatt valósulhat meg, míg a magyar kormányt a folyamatban körülbelül évi hat-nyolc milliárd forintos költség terhelné.
A kerekasztal azt tartaná optimálisnak, ha a társasházaknak azok a lakói maradnának tulajdonosok, akik a teljes felújítást ötvenszázalékos állami-önkormányzati támogatás mellett 20–25 éves támogatott hitellel vállalni tudnák (ez havi három-nyolcezer forintos részletet jelent). A többi tulajdonos bérlőként maradhatna szociális, illetve támogatott bérleti díjjal a korszerűsített lakásokban. Amennyiben a tulajdonos inkább elköltözne, az önkormányzat méltányos áron vásárolhatná vissza a lakást – mindez azonban csak alapos szociológiai felmérések után, parlamenti jogszabály által megteremtett esélyegyenlőségi program alapján szervezhető meg megfelelően. A kerekasztal szerint ezzel a módszerrel elérhető, hogy ne a házak kis része újuljon meg, míg a többit idővel lebontják; hanem mindenfelé megkezdődjék a fejlesztés, hiszen, ha hasznot hajt a befektetés, az ingatlanfejlesztők érdekeltté válhatnak a jelentős piacon. Kívánatosnak tartják azt is, hogy a főváros központi lakóterületének fejlesztése bekerüljön a Nemzeti fejlesztési terv kiemelt prioritásai közé, továbbá rehabilitációs törvény megalkotását is szorgalmazzák.
A kerekasztal ezen túl elvárja, hogy az Európai Unió vállalja Európa legnagyobb városrehabilitációs feladatának segítését, a parlament pedig állásfoglalásában tűzze ki a főváros belső történeti negyedei megőrzésének és korszerűsítő fejlesztésének céljait; valamint hárítsa el a jogi akadályokat a célok elől, és létesítsen támogató jogi környezetet a rehabilitáció megvalósítása számára. Szeretnék, ha a kormány kezdeményezné a fővárosnál a rehabilitáció megindítását, és biztosítaná a szakigazgatási és forrásfeltételeket is. Ez természetesen csak akkor valósulhat meg, ha a főváros jogszabályban rögzíti a rehabilitáció céljait. Kívánatosnak tartják egy rehabilitációs programiroda létrejöttét is, amely a kerületi önkormányzatok munkáját segítené.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.