Eliadét olvasva

Száraz Miklós György
2006. 07. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Így írt a filozófus Constantin Noicának 1981-ben: „Az, hogy a mi kultúránk inkább keleti, mint nyugati, nem azért van, mert a hosszú hódoltság alatt törökké lettünk, hanem sokkal inkább azért, mert Romániában, ahogy egyébként egész Délkelet-Európában és Ázsiában, a neolitikus kreativitás géniusza nagyon sokáig, mondhatnánk, napjainkig fennmaradt.”
Mircea Eliade szerint Délkelet-Európa provincializmusa nem tagadható ugyan, de az sem, hogy a táj lakói gazdag tárgyi és szellemi hagyományt, sőt eredetiséget őriznek. Azt vallja, hogy a román nép – s persze bolgárok, szerbek, horvátok, de még a Kárpátok és a Fekete-tenger környéki oroszok is – a Kelet és a Nyugat közé ékelődő, igen sajátos kultúra örököse és hordozója. A nyugati, vagyis a latin Róma s a messzi Kelet hagyománya ötvöződik kultúrájában. Eliade az Al-Duna és a Balkán vidék máig élő hagyományában nem a két világbirodalom – Bizánc és a Török Birodalom – szerepét és hatását hangsúlyozza, nem is a keleti, dunai latinság eszméjét, de a görög, majd orosz birodalmi ortodoxiát sem. Gondolatmenetében a legnagyobb súllyal a neolitikum, az újkőkor agrárforradalma szerepel. Képzeletében egy óriási területű neolitikus agrárcivilizáció képe bontakozik ki, amely Portugálián, Spanyolországon, Itálián és Görögországon, Délkelet-Európán, a Pontus vidékén, a Közel- és Közép-Keleten, valamint Indián át egészen Indonéziáig nyújtózik. Ennek szellemiségében van lehorgonyozva a román nép paraszti hite és vallása. Eliade történelmi hagyományt és történettudományt, régészetet, mitológiát és folklorisztikát, vallástörténetet kísérel meg szoros összefüggésben láttatni. René Génon farvizén haladva fogalmazza meg, hogy a folklór nem más, mint a zene, tánc, dal, a mítoszok, mese, babona töredékeiben tovább élő emlékezés: az archaikus ember mentális világmindenségének, „az elsődleges hagyománynak”, az ember világról és teremtésről alkotott egységes és ősi, ám a történelmi időkben darabjaira hullott látásmódjának maradéka.
Jól hangzik. Csakhogy Eliadét a mítoszba és a népbe vetett bizalma a Vasgárdáig, Codreanu fasiszta legionáriusainak utcai verekedést, robbantásos merényletet, politikai gyilkosságot és terrort sem elutasító nacionalista mozgalmáig lódította. Úgy ír 1937-ben a Mihály Arkangyal Légiójának egyik alapító tagjáról, Ion Motáról – aki Franco oldalán harcolva esett el a spanyol polgárháborúban –, mint görögkeleti keresztes lovagról, aki Krisztus dicsőségéért áldozta életét. A Buna Vestire című szélsőjobboldali napilap körkérdésére azt válaszolja, hogy hisz a román nép elhivatottságában, ezért hinnie kell a Vasgárda diadalában is. Egy olyan nép, mondja, amely akkora teremtőerőt tud felmutatni, mint a román, „nem szenvedhet hajótörést a történelem peremén, balkanizált demokráciában és társadalmi katasztrófában”. Az újságírói kérdésre azt is kifejti, hogy „kevés európai népet ruházott fel az Úr annyi erénnyel, mint a románokat, akik Délkelet-Európa legnagyobb államalapítói”. Ennek legékesebb bizonyítéka „a román népművészet, a román folklór és a vallásos érzület”.
Duna-táji szöveg ez a javából, olyasféle kitételekkel, mint „faji és hazafias alapú társadalmi reform” vagy mint „népi, történelmi küldetés”. Erdély dicsérete című, ugyancsak 1937 őszén írott munkájában minket, magyarokat nemes egyszerűséggel – és tegyük hozzá önkritikusan, nem minden alap nélkül – a bolgárok után következő legbutább népnek titulál, amelynek megregulázására egy dühösen soviniszta, felfegyverzett, könyörtelen és bosszúálló Romániáról álmodik.
Eliade, midőn meghatározza a románság etnogenezisének helyszínét, nem kevesebbet állít, mint hogy a román nép bölcsője a Tátrától a Balkán hegyeiig húzódó hatalmas területen ringott. Saul Bellow Ravelstein című regényének egyik fontos mellékszereplőjében, Radu Grielescu alakjában sokan Eliadét ismerik fel. A profeszszor román származású amerikai férfi, mitológiakutató és vallástörténész, aki korábban Romániában „dák”, azaz árja őslakosként, felsőbbrendű emberként tevékenykedett, a Vasgárda tagja volt, Bukarestben zsidókat ölt. Nem éppen vonzó figura. Tagadhatatlan, hogy a franciaországi román emigráció két jeles nagyja közül Cioran volt az, aki Codreanuval többet mutatkozott, fényképezkedett is, ám az is tény, hogy – igaz, csak a vesztes háború legeslegvégén – elhatárolódott korábbi nézeteitől. Eliade sohasem tette meg ugyanezt. Naplóiból kiderül, hogy számára a Vasgárda nem politikai jelenség, hanem „etikai és vallási szükségszerűség” volt.
A második világháború esztendeinek valamelyikében azt jegyzi fel a naplójába, hogy a jövőben az egyetemes történelmet nem az oklevelek, a dokumentumok, hanem a szellemi emlékek, a mítoszok és hiedelmek alapján írják majd. Szép gondolat. Igazán. Csak ne jutna eszünkbe ama másik, amely alig valamivel hamarabb keletkezett, szerzője Émile Cioran: „Mai világunknak nincs olyan politikusa, aki nagyobb csodálatot ébresztene bennem, mint Hitler. A Führer miszticizmusa kétségtelenül jogos. Hitler izzó szenvedélyt vitt a politikai küzdelembe, és a demokratikus racionalizmus által közhellyé silányított értékeknek egész birodalmát mozgósította messianisztikus szellemével. Mindnyájunknak szüksége van a miszticizmusra, mert belefáradtunk már a sok igazságba, mely képtelen lángra lobbanni.”
Nem kellenek írott dokumentumok? Nem kellenek oklevelek? Jöjjön a mindenható szenvedély, a miszticizmus és mitológia? Nem tudom. A fentebbi sorokat Cioran Berlinben vetette papírra, nem sokkal Hitler hatalomra jutása után. Románia színeváltozása című, 1936-ban írt „remekművében” már levonja a következtetést is, külön-külön fejezetben tárgyalja, hogy ama szent szenvedély nevében hogyan kell a Romániát bomlasztó két idegen elemmel – a magyarsággal és a zsidósággal – végleg leszámolni.
Manole mester legendájához 1943-ban írt kommentárjában Eliade az egész Balkánon elterjedt ballada román változatából azt a következtetést vonja le, hogy az építési rítusokban a teremtést ismétli meg az ember. Manole mester történetét Erdélyben, magyar nyelvterületen Kőmíves Kelemen balladájaként ismerjük. Kelemen mester hiába tehetséges, hiába dolgozik társaival együtt fáradhatatlanul, hiába építi a hegytetőn a vár falait, mert amit nappal felhúz, az reggelre összedől. Egészen addig, míg fel nem áldozzák, be nem falazzák a kövek közé szeretett feleségét, csecsszopó gyermeke édesanyját. A rítusból az sejlik, állítja Eliade Az örök visszatérés mítoszában, hogy emberi építmény nem maradhat meg, csakis emberi áldozat árán. Ez volna Délkelet-Európa egyik legfontosabb, akár központinak is mondható mítosza? Hogy az emberi alkotás maradandóságáért áldozathozatallal tartozunk? Florin Turcanu A mítosz általi üdvözülés című tanulmányában azt írja, hogy Európának ebben a szegletében soha nem volt béke, itt az ókor óta birodalmak vonulnak egymás ellen, hatalmas erők feszülnek egymásnak. Szkíták, Róma, hunok és avarok, Bizánc, Nagy Károly frank állama, Német-római Császárság, oszmán-török majd orosz és szovjet-orosz birodalom. Amikor aztán a második világháborúban fordult a kocka, és a Vörös Hadsereg erői az Al-Duna felé közeledtek, Eliade megerősítve láthatta teóriáját: a tradicionális társadalmak embere csakis úgy képes elviselni a „történelem terrorját”, amelynek kiszolgáltatottja, ha a mitikus modellek ciklikus visszatértében hisz. Eliade elképzelése szerint tehát Délkelet-Európa népei a történelem előtti idők örökösei, s egyben egy olyan túlélési technika birtokosai, melynek köszönhetően sikeresen védekezhetnek a történelem terrorja ellen.
Túlélési technika? Azt hiszem, jól látta Eliade: ez a technika Romániában és a románokban valóban létezett, működött és működik máig is.
És Bartók? Mit kezdjünk Bartók Bélával? Aki merőben más technikát dolgozott ki a nacionalizmus és a szűkkeblű ostobaság terrorja ellen: „Az én igazi vezéreszmém – írja – a népek testvérré válásának eszméje. Minden háborúság és minden viszály ellenére. Ezt az eszmét igyekszem szolgálni zenémben; ezért nem vonom ki magam semmiféle hatás alól, eredjen az szlovák, román, arab vagy bármiféle más forrásból.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.