Felütik a Zöld könyvet

Az Egészségügyi Minisztérium szakbizottságai által összeállított Zöld könyv elnevezésű javaslatcsomag szerint a háziorvosnál 300–600, a járóbeteg-szakrendelőben 500–2500 forintos vizitdíjat, míg a kórházakban napi 500 forintos étkezési hozzájárulást kellene bevezetni. A tervek között szerepel még mások mellett a gyógyszerár-támogatási rendszer átalakítása, az egyéni járulék-nyilvántartási rendszer, a táppénz- és ápolásbiztosítás megteremtése, valamint a patikaliberalizáció.

2006. 07. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ma tárgyal a kormány az Egészségügyi Minisztérium munkacsoportjai által összeállított Zöld könyv javaslatairól, a részletekről azonban még nem várható döntés. Lapunk az alábbiakban közli a Zöld könyvben szereplő intézkedéseket.
Vizitdíj és kórházi étkezési hozzájárulás. A háziorvosnál alkalmanként 300–600 forintot kellene fizetni, ám egy betegtől évente legfeljebb 6000 forintot lehetne elkérni ilyen jogcímen. A járóbeteg-szakrendelőkben 500– 2500 forint lenne a vizitdíj, ezt évente szintén 6000 forintban maximálnák. A Zöld könyvben az áll: az összeg beutalástól függően változna, azt azonban nem írja, hogy ez mit jelent. A kórházi térítési díjat nem ágydíjnak neveznék, hanem étkezési hozzájárulásnak. Ezen a címen naponta 500 forintot kellene fizetni, ám évente nem haladhatná meg a 10 ezret. A tervek szerint csak az aktív ágyakon fekvőknek kellene fizetniük. A vizitdíjból és a kórházi étkezési hozzájárulásból befolyt pénzt 60-40 százalékban osztanák meg a szolgáltatók és az államkassza között. A szakértői anyag szerint mindennek nem a pénzteremtés az elsődleges célja, hanem az indokolatlan orvoslátogatások visszaszorítása és az évi 60-80 milliárd forintnyi hálapénz kiváltása. Még kérdéses, hogy kik kapnának és milyen mértékű kompenzációt.
Gyógyszerforgalmazás és -ártámogatás. Liberalizálnák a gyógyszerforgalmazást, valamint a patikaalapítást és -üzemeltetést. Noha a szakértői anyag nem említ konkrét intézkedéseket, vélhetőleg eltörölnék azt a korlátot, amely szerint csak ötezer lakosonként lehet gyógyszertárat alapítani.
*
A Zöld könyv azzal indokolja a tervezett intézkedéseket, hogy a mostani megkötések indokolatlanul korlátozzák a versenyt. Az anyag nem tesz említést arról, hogy vény nélkül kapható gyógyszert lehetne-e a patikán kívül árusítani. Átalakítanák a gyógyszerár-támogatási rendszert is, ám nincs még döntés arról, hogy miként. Az egyik lehetőség szerint némi korrekció mellett alapjaiban megmaradna a jelenlegi százalékos és fix összegű támogatási forma. A másik elképzelés szerint viszont megszűnne a társadalombiztosító által támogatott medicinák egyedi térítési díja, s egy úgynevezett sávos rendszert vezetnének be. Ez azt jelenti, hogy a tb-támogatott szerekért csak háromféle összeget kérhetnének a betegtől a patikában. A Zöld könyv szerint megújítanák a támogatáselbírálási rendszert, és teljesen nyilvános ártárgyalást folytatnának a medicinák gyártóival.
Felügyeleti rendszer. A hatósági jogkörökkel rendelkező szervezet feladata volna többek között a biztosítottak fogyasztóvédelme, a szolgáltatások minőségének ellenőrzése, a szolgáltatók és a gyógyszerpiac, valamint az egészségbiztosító(k) felügyelete. Ide kerülne az egészségügyi tevékenység nyilvános minőségértékelő rendszerének megalkotása és a lakosság tájékoztatása is.
Táppénz- és ápolásbiztosítás. Önálló biztosítási ágat alakítanának. A táppénz, a keresetpótló ellátások, valamint az idősápolás biztosítását leválasztanák az Országos Egészségbiztosítási Pénztár rendszeréről. Noha a Zöld könyv nem említi egyértelműen, elképzelhető, hogy ezek üzleti biztosítókhoz kerülnének. Az anyagban az olvasható, hogy ennek forrásigénye 2 százalék (nem tudni, hogy ez 2 százalékos munkáltatói járulékemelést jelent-e), amit a dolgozó önkéntes alapon kiegészíthetne.
Egyéni járulék-nyilvántartás. Egyéni járulék-nyilvántartási és biztosítotti jogviszony-igazolási rendszert alakítanának ki. Így mindenkiről tudható lesz, hogy fizettek-e utána járulékot. A Zöld könyv megfogalmazása szerint ezzel kiszűrhetők azok a „potyautasok”, akiknek kellett volna, ám mégsem fizettek járulékot, de térítésmentesen vettek igénybe széles körű egészségügyi ellátást. A rendszer felépítése egyébként már az előző kormányzati ciklusban megkezdődött, de az üzembehelyezési időpontokat többször módosították. Ellátási csomagokat is meghatároznának, ám ezek tartalmáról az anyag nem szól. A korábbi tervek szerint az első csomagba kerülne például a sürgősségi és a járványügyi ellátás, valamint az anya- és csecsemővédelem, ezek járnának alanyi jogon mindenkinek, függetlenül attól, hogy biztosított-e. A következő csoportba azokat az ellátástípusokat sorolnák, amelyek csak a biztosítottaknak járnának térítésmentesen (a vizitdíjat és a kórházi étkezési hozzájárulást meg kellene fizetni). A harmadik kategóriába tartozó szolgáltatásokat kiegészítő biztosítással vagy külön térítési díj ellenében lehetne igénybe venni.
A kötelező kamarai tagság megszüntetése. A Zöld könyv kétféle megoldást javasol. Az egyik szerint a kamarai tagság minden egészségügyi dolgozó számára önkéntessé válna. A másik verzió szerint a tagság csak a tevékenységüket saját nevükben végzőkre (például vállalkozó orvosokra, személyi joggal rendelkező gyógyszerészekre) lenne kötelező. A többiek szabadon választhatnának.
Az ellátórendszer átalakítása. Újraszabályoznák a kórházak és a járóbeteg-szakrendelők kapacitását. Ezzel megszüntetnék a felesleges kapacitásokat, és pótolnák a területi hiányokat. Ennek részleteit azonban nem taglalja a dokumentum, így nem tudni, kell-e kórházi osztályok vagy teljes intézmények bezárására számítani.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.