Gyurcsány, Persányi és a zöldek

Csite András
2006. 07. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az új miniszterelnök nem lett földbirtokos az erdélyi Verespatakon. Hiába akart neki a Greenpeace és a helyi lakosokból alakult Alburnus Maior egyesület négyzetméternyi telket adományozni, Gyurcsány Ferenc elhárította a felajánlást, s jelezte, a beruházó által készíttetett környezeti hatástanulmány alapján kíván dönteni a bányanyitás támogatásáról. A magyar kormány fejének döntésében semmi meglepő nincs, a környezeti konfliktusok elől a kormányzati politikusok nem először és nem utoljára próbálnak a hivatalok véleményének bástyái mögé bújni. Ezek egyébként ma a beruházók által és pénzén elvégeztetett szakértői vizsgálatokon alapulnak (nemcsak Romániában, de Magyarországon is!), amelyek forintokon vett tárgyilagossága és szakmaisága erősen megkérdőjelezhető.
Verespatak ügye mára messze meghaladta a helyi környezeti konfliktusok jelentőségét. A katasztrófaveszélyt tekintve csak a bős–nagymarosi vízlépcső ügyéhez hasonlítható. A néhány évvel ezelőtti tiszai ciánkatasztrófa megmutatta, hogy a gondatlanság és a verespatakihoz hasonló tisztítási eljárások milyen súlyos következményekkel járhatnak a Tisza vízgyűjtő rendszerében. Jelképértékű, mai és akkori közállapotainkra jellemző, hogy míg a nyolcvanas évek végén még két államszocialista tervgazdaság nagyberuházásának leállításáról folyt a vita, addig ma egy kanadai bejegyzésű, gazdasági erejét az ellenkezés leszerelésére és az engedélyek megszerzésére fordító vállalat aranybányanyitásáról.
Verespatak nem az első példa arra, hogy Gyurcsány Ferenc és a magyar kormányzat milyen kevés figyelmet fordít a Kárpát-medencei és benne a hazai környezetvédelemre. A maszatolások, sunnyogások mögött koncepciótlanság és gyengeség rejlik.
A gyenge és szétesett állam, a gyenge önvédelmi képességű helyi társadalmak szinte csábítják ugyanis a kelet-közép-európai térségbe azokat a fejlesztőket-beruházókat, akik a mielőbbi megtérülés reményében a természeti és társadalmi erőforrások hosszú távú fenntartására való tekintet nélkül működnek. Térségünkben nemcsak a munkabérek alacsonyak, de az állam a fejlesztések káros hatásainak költségeit is csak részben hárítja a befektetőre. Persze a magyar lakosság – részben a kádárizmus örökségeként – még a kelet-közép-európai térségben is kiemelkedik az anyagi jólét fontossága tekintetében. A nagy többség a politikától a fogyasztás bővítését várja, amit a győzelemre aspiráló pártok igyekeznek is kiszolgálni. Mindennek rövid távú következményeit épp ezekben a megszorításokkal teli hónapokban érezzük. Hosszabb távon viszont veszélyeztetjük természeti és humánerőforrásaink fenntartását, újratermelését.
A környezeti konfliktusok alapvetően helyi természetűek, egy-egy konkrét beruházás, fejlesztési terv megvalósítása kapcsán jelentkeznek. A helyi jelleg az első számú oka annak, hogy ezek a viták nemigen kapnak országos médiapublicitást, vagy ha kapnak is, a helyi viszonyokat nem ismerő olvasók alig tudnak tájékozódni a vitatott ügyben. A külső szemlélő véleménynyilvánítását az is nehezíti, hogy a környezeti konfliktusok nem értelmezhetők a hazai pártpolitika ismert és könnyű eligazodást kínáló bal-jobb szerveződése mentén. Azért nem, mert – kis egyszerűsítéssel – a környezetvédők és a fejlesztők közti viták nem a bal-jobb koordináta-rendszerben folynak.
A beruházók tervei ellen fellépő helyi környezetvédők sokszor nehéz helyzetben vannak. Ennek oka gyakori társadalmi s főleg politikai elszigeteltségük, amit erősít, hogy a jelentős források felett rendelkező fejlesztők a legtöbb esetben a helyi politika meghatározó szereplőinek támogatására is számíthatnak. A forráshiánynyal küzdő települési önkormányzatok csődbe menetelét ugyanis egy-egy ilyen fejlesztő-beruházó ingatlanvásárlása és helyi adózása tudja megakadályozni. Ma egyre több olyan település van, ahol a helyi közszolgáltatások fenntartása érdekében minden értékesíthető ingatlantól igyekeznek rövid úton megszabadulni, vagy különösebben nem nézik meg, hogy milyen környezeti veszélyeket rejthet egy-egy bánya vagy üzem megnyitása. Kell a pénz, mégpedig most. S ily helyzetben nem túl nehéz a politika és üzleti szféra által irányított helyi nyilvánosságot a környezetvédők ellen fordítani, megteremteni és fejekbe ültetni a „gonosz, fejlődést akadályozó sötétzöld” képét.
Sokan – többek között a legtöbb konfliktustól rugalmasan elszakadó Persányi Miklós miniszter úr is – azt hiszik, hogy egy-egy környezeti tiltakozás résztvevőit sanda pártpolitikai szándékok izzítják. Biztos előfordultak már ilyen esetek, amiben egyébként semmi kifogásolnivaló nincsen, de a tapasztalatok azt mutatják, hogy az esetek döntő többségében a tiltakozók fellépését a pártok képviselői sem megérteni, sem kezelni nem tudják. Amíg a politikusok el bírnak jutni – egy-két kivételtől eltekintve –, az a rövid távú hasznosítás, ám arra alig van példa, hogy az ökológiai megközelítés különösebben megjelenne a települések és a térségek fejlesztési gyakorlatában. Pedig az ökológiai szemléletmód megjelenését sürgetné az Európai Unió is, legalábbis az uniós forrásból fejlesztéseknél a tervezéstől a megvalósulásig figyelembe kellene venni a környezetvédelmi szempontokat is.
A helyi környezetvédők sikert akkor tudnak leginkább elérni, ha valamely jelentősebb, országos szervezettségű zöldmozgalommal együtt tudnak működni, akcióikhoz ezektől anyagi és szaktudásbéli segítséget tudnak szerezni. Ilyen országos szervezetből egyre több van, s egyre komolyabb sikereket és befolyást tudhatnak magukénak (például Zengő-ügy). Talán elég, ha a magyar Greenpeace-t vagy a Védegyletet hozzuk fel példaként. Azt sem tekinthetjük véletlennek, hogy sok, jobbára értelmiségi fiatal számára ezek a mozgalmak nyújtanak lehetőséget a bevett fogyasztási és életvezetési mintáktól való eltérésre.
A környezetvédő mozgalmak erősödését mutatja, hogy az utóbbi tizenhat év sok elemében elhibázott budapesti városfejlesztésével szemben vonzó, a valós tartalommal teli alternatíva épp ezekben a műhelyekben született meg. A magyar társadalomszerkezet adottságaiból, a Budapest-centrikusságból következően valószínűsíthető, hogy a fenntartható gazdaság- és társadalomfejlesztés szemlélete akkor fog tömegesen új híveket szerezni, ha a fővárosban helyi választási sikereket tudnak felmutatni e szervezetek.
Persányi Miklós egy nemrég adott interjújában jelezte, nem kíván zöldpárti programot megvalósítani. Szerinte a zöldmozgalom felvetései, követelései szükségképpen többek és radikálisabbak, mint amit a társadalom összérdekei tolerálhatnak. Az összérdeket egyébként ő államférfihoz méltó módon tudni véli. Nem gondolhatjuk azonban, hogy az eltelt években gyakran átszervezett környezetvédelmi szakigazgatás helyzetének stabilizálása, a szakapparátus bővítése és pártpolitikai befolyásoltságának csökkentése zöldpárti programpont lenne. Mellesleg a nemrég nyilvánosságra került ÁSZ-jelentés is hasonlókat javasol, épp azért, hogy a szakapparátus a mainál lényegesen gyorsabban tudjon szakszerű döntéseket hozni. Az „államreform” adónövelő intézkedésdömpingjében folyó leépítések azonban e javaslatokkal ellentétes irányba mutatnak.
Pedig a II. Nemzeti fejlesztési terv nagyberuházásainak megvalósítása során okkal számíthatunk arra, hogy a mainál is több, természeti értékeinket veszélyeztető, azokra káros hatással levő fejlesztés indul meg az országban. A mainál nagyságrendileg nagyobb fejlesztési keret elköltése ugyanis újabb építésekre, nyersanyag-kitermelésre, ipartelepítésre csábít. S a politika valószínűleg engedni fog az üzleti körök nyomásának, s látványos nagyberuházásokkal kívánja hírnevét, támogatottságát növelni. A hazai zöldmozgalom számára mindez munkát és lehetőséget jelent, így a környezeti konfliktusok száma feltehetőleg gyarapodni fog. Az „új miniszterelnök” pedig készítheti nyilatkozatait az újabb – most már magyarországi – földadományok elhárítására.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.