Három héttel a tervezett nyaralás előtt foglalta le szállását negyedmagával a siófoki Agro Hotelben, de hiába érkeztek a megbeszélt időben, a szobákat nem kaphatták meg – tájékoztatta lapunkat Fiáth Szilvia. A szekszárdi hölgy, aki szintén az idegenforgalomban dolgozik, elmondta: telefonon közölte, hogy üdülési csekkel fizetnek, és felajánlotta, hogy levélben erősíti meg foglalását, illetve előleget küld. A szálló munkatársa ezt nem tartotta szükségesnek, mondván, elég lesz az illető neve és telefonszáma is. Indulás előtt négy nappal újra egyeztettek, minden rendben volt.
*
Múlt szombaton azonban a recepción közölték velük, hogy az előjegyzésről nem tudnak, és nincs üres szobájuk; egyébként pedig akárki telefonálgathat, a foglalást levélben kell elintézni. Hiába hivatkoztak a megbeszéltekre, szállás nélkül maradtak. A vendéglátók kísérletet sem tettek arra, hogy a gondot megoldják – tette hozzá Fiáth. A helyi Tourinform-irodában kértek segítséget, de csak a következő éjszakára találtak helyet nekik. Végül egyikük ismerősükhöz kéredzkedtek be, majd másnap elfoglalták új szállásukat.
A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség szóvivője, Siklósi Máté szerint szóbeli szerződést szegett meg az egyik fél, és az ilyen esetek a magyar turizmusra vetnek rossz fényt. Hangsúlyozta: a foglalást írásban szokták megerősíteni, bár még így is előfordulhat, hogy a vendég hoppon marad. Ilyenkor ugyanis a szálloda – még ha másutt is – köteles gondoskodni a megbeszéltek szerinti ellátásról. Ha nem teszi, akkor az európai jog alapján kártérítéssel tartozik. Minden hotelnek az az érdeke, hogy a készpénzzel fizető, biztos vendéget válassza. Ilyen esetek Nyugaton is előfordulnak, ott is a nyilvánosság a visszatartó erő – fűzte hozzá a szóvivő.
Nagyon sajnálja a történteket Balogh Gábor, az Agro Hotel vezetője, aki elmondta: az előző nap körülbelül tíz családot hiába vártak, pedig a szobákat fenntartották nekik. Közben szinte ostromolták őket a turisták, mert azon a hétvégén különösen sokan érkeztek a Balatonra. Leszögezte: foglalást csak írásban fogadnak el, azóta már elbocsátott munkatársnője tévedett. Rövid a két hónapos idény, nem engedhetik meg maguknak, hogy a szobák üresen álljanak, ezért az utcáról érkezőket helyezik el. Az üdülési csekket ugyanúgy elfogadják, mint a készpénzt, a fizetés módja az ellátás minőségét nem befolyásolja. Az igazgató szerint az egyezségben szereplő időpontban megpróbálta telefonon elérni Fiáth Szilviát, de kolléganője rosszul írta fel a telefonszámát. Mivel nem sikerült beszélniük, kiadta a szobákat másoknak.
Gyakran megesik, hogy egyes hotelek és szállásadók elküldik az üdülőcsekkes vendégeket – tájékoztatta lapunkat Halász Klára, a Siófoki Tourinform irodavezetője. Elmondta: ha kevés a turista, az ilyen vendégnek is örülnek, de főszezonban előfordul, hogy néhol hátrányosan megkülönböztetik őket. A csekk ugyanis akár 20-25 százalékkal is kevesebbet érhet a készpénznél, mert sok a járulékos költség. Az elfogadóhelyeknek regisztrációs díjat kell fizetniük érte, hónapok is eltelhetnek, míg megkapják az ellenértékét, beváltásakor pedig a Nemzeti Üdülési Szolgálat a saját jutalékát is levonja belőle. Egy-egy ilyen eset sokat árthat a magyar turizmus és a Balaton ügyének, hiszen a legbiztosabb reklám az, amely szájról szájra terjed. Felmérések szerint egy-egy jó vagy rossz tapasztalat ötven–száz embert is befolyásolhat úti céljának megválasztásában – vélekedett Halász Klára.
Társasházi lakás ég Budapesten