Gyurcsány Ferencnek hangfelvétele van saját magától, hogy ő és kormánya másfél, két éve hazudozik, mást nem is csináltak. Ön milyen következtetéseket vont le a nyilvánosságra került beismerésből?
– Úgy gondolom, egy lejtmenet végéhez érkeztünk. A kormány először a nemzetközi fórumok előtt játszotta el a hitelességét, amikor a kreatívnak nevezett könyveléssel próbálta a hiányszámokat elferdíteni. Az autópálya-építkezésre szánt források költségvetésen kívülre terelésével játszottak. Ezután a választásokat megelőzően jogszabályt sértettek, nem hozták nyilvánosságra fejezeti bontásban az államháztartás helyzetét, ráadásul a pénzügyminiszter letiltotta ezeknek a számoknak az összeállítását, magyarán közérdekű információkat hallgatott el a kabinet. Mindez három évig terjedő szabadságvesztéssel büntethető. Gyurcsány Ferenc és kormánya bűncselekményt követett el. Ebből következik, hogy a nemzetközi hitelvesztés után jogilag is megbukott a kormány. Ami pedig ma zajlik, az a folyamat betetőzése: erkölcsileg is lenullázódtak. Miközben folyamatosan minket neveztek hazugsággyárosoknak, lebukásuk után kiderült, hogy két éven keresztül csak hazudoztak. Gyaníthatóan ez korábban sem lehetett másképp. Ennek a kormánynak le kell mondania, új parlamenti választásokat kell tartani.
– Négy éve a Fidesz budapesti elnöke és fővárosi frakcióvezetője. Eredményesnek tartja a párt munkáját?
– Amikor budapesti frakcióvezetőnek és elnöknek megválasztottak, az volt a célom, hogy Budapesten a koalíció meggyengüljön a népszerűségét tekintve. Ha visszatekintünk az elmúlt három évre, akkor azt látjuk, hogy számos városi problémára sikerült rávilágítanunk, ugyanakkor Demszky Gábor személyéről is lerántottuk azt a leplet, letöröltük azt a mázt, amivel csak píárosai burkolják be valójában. A horvátországi nyaralóépítés, terepjáró-kölcsönzés, az európai parlamenti mandátumának ügye, illetve ezek megismertetése a budapestiekkel részben nekünk köszönhető. Sajnálatos egyébként, hogy a tizenhat éves főpolgármesteri tétlensége mellett az elmúlt ciklus botrányain kívül más nemigen jellemezi. Ma már Demszky Gábor semmire sem tudja azt mondani hitelesen, hogy ez siker. A Siemens Combino villamosok kálváriájának példája is azt mutatja, hogy minden fejlesztés mögött ott van a sandaság, a „gyári hiba”, a mulasztások tömkelege.
– Ezek szerint pusztán a negatív kampány és Demszky botrányai miatt erősödhetett a Fidesz Budapesten?
– Nem ezek által, hanem ezek mellett. Budapesten sokat fejlődött, javult a Fidesz megítélése az utóbbi években, ami a munkánk eredménye is. A parlamenti választások után az derült ki, hogy a fővárosban növeltük támogatottságunkat, annak ellenére, hogy itt volt a legmagasabb a részvételi arány és itt volt a legkisebb tartalékunk. Lakosságarányosan Budapesten tudtuk a Fideszre leadott szavazatok arányát a legnagyobb mértékben növelni.
– Ha ilyen kedvező a tendencia, miért hagyja ott a fővárosi politikát, miért adja át frakcióvezetői helyét másnak?
– Tíz évig ellenzékben és három évig az ellenzék „ütőemberének” lenni hálátlan feladat. Én pedig alkotni is szeretnék. Újbudai polgármesterjelöltként esélyem van nyerni, ezért céloztam meg a XI. kerületet, ahol egyébként önkormányzati képviselő vagyok.
– Több mint kétezren jelentették be a választások előtt lakcímüket a XI. kerületbe. Még egy ilyen nagy kiterjedésű kerületben is soknak tűnik ez a migrációs szám. Ki áll ennek hátterében, netán a Fidesz?
– Minthogy nekünk semmi közünk ehhez, azt kell feltételeznem, hogy legfőbb riválisunknak van ehhez köze. Az mindenesetre kitűnik, hogy nem egy normális migrációról van szó.
– Kezdeményezné-e polgármesterként a Kopaszi-gát önkormányzati tulajdonba való visszaszerzését, hiszen a terület kezelésére a helyhatóság és az MSZP közeli Leisztinger Tamás által létrehozott társaságban az eredeti szándékokkal ellentétben a milliárdos üzletember többségi tulajdonjogot szerzett. A kerület ellenőrzéséből kicsúszhat ez a környezetileg értékes térség.
– Meg kell vizsgálni, hogy bármilyen módon helyre lehet-e állítani az eredeti állapotot. A terület apportálása sajnos már megtörtént. Máig nem értem, miért egy MSZP közeli vállalkozóval kell közösen fejleszteni, ahelyett, hogy európai módon, nyílt pályázaton választjuk ki a terület fejlesztőjét. Az önkormányzatnak igazi vesztesége akkor keletkezett, amikor Leisztinger Tamás többségi tulajdont szerzett a közös társaságban. Azt kell megvizsgálni, van-e arra lehetőség, hogy visszaszerezzük legalább ezt a többségi tulajdont.
– Óriási felfordulást, néhol káoszt okozott a XI. kerületben a 4-es metró építésével kapcsolatos munkálatok megkezdése, a közlekedés elterelése. Hogyan lehet ezen úrrá lenni?
– A kialakult helyzet úgy írható le a legjobban, mint ha az ember kifesti a lakásának falait, majd azt követően elkezd falat bontani. A XI. kerületben ez történt, ezt csinálta a fővárosi önkormányzat. Feltúrtak területeket, aluljárókat, különféle műtárgyakat építettek, majd most újra feltúrták ugyanezeket a térségeket. Arról nem is beszélve, hogy olyan dolgokra dobtak ki feleslegesen százmillió forintokat, mint például a Móricz Zsigmond körtéri vagy a Fehérvári út–Bocskai út sarkán lévő aluljárókra, amelyeket eddig sem használták az emberek. Elfogadhatatlan az is, hogy már másfél hónapja 150 lakásban nincsen gázszolgáltatás. Az útlezárások koordinálatlanok, párhuzamos utakat is elzártak a forgalom elől indokolatlanul. Más főpolgármesterrel, aki nemcsak a píárra, a szalagátvágásokra, hanem a szakmaiságra is ad, jócskán csökkenteni lehetne a munkálatok okozta lakossági kényelmetlenségeket.
– Mi lenne az első és legfontosabb feladata újbudai polgármesterként? Milyen programot kínál a kerület lakosainak?
– A következő polgármester legfontosabb feladata az lesz, hogy az első, a második és a harmadik Gyurcsány-csomag hatását ellensúlyozza. Megjelentek az első információk, amelyek szerint a harmadik csomag jóvoltából milliárdokat vonhatnak majd el jövőre a kerületi, városi önkormányzatoktól. Az önkormányzatoknak a jövőben intézményfenntartásra, egészségügyi, szociális és egyéb feladataira dupla
annyit kell majd költenie, mint eddig, mivel az állam a legjobb esetben is feleannyi forrást biztosít. Elvárható-e egy MSZP-s politikustól, hogy a Gyurcsány-csomag hatásaival szemben intézkedjen és kommunikáljon? A legnagyobb bajba a nagycsaládosok kerülnek. Éppen ezért részükre egy nagycsaládoskártyát biztosítanék, amely kedvezményekre jogosít. Ezeket helyi, az önkormányzat védjegyét bíró, minőségi szolgáltatást nyújtó, s főképp magyar árukat forgalmazó, előállító vállalkozók üzletében lehetne beváltani. A vállalkozások támogatásban részesülnének, ha olyan új alkalmazottat vesznek fel, aki a XI. kerületben lakik. Így mindenki jól jár: a nagycsaládos, mert kedvezményesen vásárol, a kerületi vállalkozó, akinek növekedik az árbevétele, s a kerületi munkavállalónak, mert tisztességes munkája lesz. Emellett a Fidesz nem akar úgy stratégiai döntéseket hozni, hogy abba ne vonjuk be a helyi civil szervezeteket, a helyi notabilitásokat. A köz érdekében tevékenykedő civilekből, egyházakból egy civil tanácsadó testületet hozunk létre. Így magunkra konszenzuskényszert alkalmaznánk, alkalmazkodnánk a társadalom széles rétegeit lefedő szervezetek akaratához.
Sasvári Sándor megrázó vallomása: így tették tönkre a családját