Nyugdíjba vonuló országépítők

Idén lesznek hatvanévesek azok a japánok, akik az úgynevezett baby-boom-generáció tagjai. Ezek az emberek így leteszik a kalapácsot-fejszét-tollat, visszavonulnak, és bíznak az őket megillető nyugodt öregségben. A szigetország demográfiai viszonyai azonban meszsze nem ideálisak, így nem tudni, nem válik-e Japán a sok tíz millió öregember hazájává.

2006. 09. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Új elnevezést is adtak a közelgő veszélynek: a 2007-probléma. Az 1947–49 között születettek adják az ország munkaerejének nyolc százalékát, és csak nagyon kevesek maradhatnak aktívak – írja a BBC egyik cikke. Felmérések szerint a vállalatok mindössze ötöde tervezi, hogy egy-egy nyugdíjas munkatársát továbbra is foglalkoztatja. Ennek a nemzedéknek pedig sokat, talán mindent köszönhet Japán. Ők voltak azok, akik a világháború és az atomtámadás után térdre rogyott országot felépítették. Ők hajtották végre a sokat emlegetett japán gazdasági csodát, éjt nappallá téve dolgoztak, és olyan körülményeket alakítottak ki az országban, amilyenekről nagyszüleik nem is álmodhattak. Az építkezés után saját pénzükkel indították be a gazdaság motorját, vásároltak, bankokban fialtatták keresetüket: a japán tőke tíz százaléka van a 47–49-es nemzedék kezében. Miattuk juthatott el a japán autóipar oda, ahol most van.
Ám tény, hogy ennek a generációnak sokkal kevesebb gyermeke van, saját magukat nem tudták reprodukálni, így egyre szembetűnőbb a rengeteg ősz hajú „országépítő” az utcákon. Egyes vállalkozások észrevették ezt a jelenséget, és megpróbálják meglovagolni a lehetőségeket. Jamagata prefektúrában például a lakosság több mint fele 50 évnél idősebb. A Lawsons nevű áruház eddig követte a világszerte tapasztalható fiatalos divatot, olyan ruhákat, sportszereket és technikai eszközöket árult, amelyek a gyerekeknek és fiatal felnőtteknek tetszenek. A cég most váltott, hiszen ennek a társadalmi csoportnak mindössze öt százaléka választotta a Lawsonst. A polcokon konzervatív szabású öltönyök és visszafogott női ruhák sorakoznak. Széles választékban kapható hajfesték és olvasószemüveg, a vásárlóknak pedig kialakítottak egy kis beszélgetősarkot, ahol nosztalgiázhatnak. Az eladók sem csicsergő tini lányok és rikító hajú lázadók, hanem a vevők korosztályából kerülnek ki. A kimutatások szerint a váltás óta megnégyszereződött az idősebbek látogatása az áruházban.
A nyugdíjasok élhetnék a jól megérdemelt nyugalmas életet, ám sok esetben ez nem történik meg. A nagy generáció tagjai ugyanis még együtt éltek szüleikkel és gyermekeikkel, ápolva az időseket halálukig. A mostani fiatalok azonban – miként nyugaton – elköltöznek otthonról, saját családot alapítanak, és a ritka látogatások kivételével nem nagyon érdeklődnek szüleik iránt. Így aztán az a nyugodt élet mégsem olyan vonzó, főleg azoknak, akik nem tudtak elegendő pénzt összegyűjteni életük során.
Szakértők azonban előrenéznek, és a lehetséges kiutakat keresik. Egyikük szerint az elöregedés elősegítheti az egészségügyi szolgáltatások fejlődését, a turizmus is előretörhet, valamint a fejlett technológiájú segédeszközök (pl. robotok) iparágának felemelkedésében is szerepet játszhat. A viszonylag kevés fiatal szakember pedig átveheti az idősek munkáját, míg az öregek megtakarításai fellendítheti a fogyasztást Japánban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.