A szakértők egyik fele azzal magyarázza a történteket, hogy a svéd tervezők rosszul méretezhették a magyar Gripenek kerekein a gumik terhelését, hiszen Svédországban bitumenborítású kifutókon használják a vadászgépeket, míg Kecskeméten beton leszállópályáról üzemelnek. Más vélemények szerint a magyaroknak kellett volna számolniuk azzal, hogy szükség lehet a leszállópályák bitumenborítására, de korábbi tapasztalatok szerint a gumik kopásánál szerepet játszhat a pilóták repüléstechnikája is.
*
Problémát jelenthet, hogy a MiG-eken más leszállási paraméterekhez szoktak a magyarok, mert az orosz vadászgépeken nagyobb terhelést is kibírtak a kerekek.
Lapunkhoz eljutottak olyan információk is, hogy néhány esetben szét is robbantak a Gripenek kerekein a gumiballonok, igaz, ezt kérdésünkre a honvédelmi tárca cáfolta. Amennyiben leszállás közben következik be ilyen defekt, az könynyen katasztrófát is okozhat, hiszen nemcsak a futóművet teheti tönkre a milliárdos értéket képviselő gépeken, hanem komolyabb balesetet, akár a gép elvesztését is eredményezheti. Ennek persze kicsi az esélye, hiszen a kerekek gumiborítását rendszeresen ellenőrzik.
Bocskai István, a Honvédelmi Minisztérium szóvivője annyit elismert, hogy az üzemeltetés során elkoptak a Gripenek kerekein a gumik, de ez szerintük nem tekinthető súlyos hibának. Mint közölte, súlyos gondok nem jelentkeztek az üzemeltetés során, az üzemszerű elhasználódás miatt kicserélt gumi futóköpenyeket pedig a svéd fél biztosítja. Ezért nem kell fizetnünk, hiszen a logisztikai utánpótlás az aláírt szerződés része.
Orbán Viktor: Három év alatt közel 40 százalékos minimálbér-emelés