Tízmilliók a BKV-vezér távozásáért

A Fővárosi Közgyűlés napokon belül leválthatja Aba Botondot, a BKV Zrt. vezérigazgatóját, egyben januári hatállyal kinevezheti az új vezetőt – közölte tegnap Hagyó Miklós, az újonnan megválasztott MSZP-s főpolgármester-helyettes. Információnk szerint miután Abának jövő májusban jár le a szerződése, a korábbi távozás miatt mesés összegű, akár 50 millió forintos végkielégítést fizethet a tulajdonos főváros.

2006. 12. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jó jelöltet találtunk a BKV vezérigazgatói posztjára – mondta Hagyó Miklós, aki nem tétlenkedett, és tegnap, főpolgármester-helyettessé választásának másnapján magához rendelte Aba Botondot, aki 26 éve dolgozik a közlekedési társaságnál, és 13 éve áll annak élén. Hagyó a jelöltjét a napokban bemutatja a fővárosi frakcióknak, és reméli, a Fővárosi Közgyűlés e heti ülésének jövő szerdai folytatásán konszenzussal nevezhetik ki az új vezérigazgatót. Bár a főpolgármester-helyettes nem árulta el a cég élére kiszemelt nevét, Steiner Pál, az MSZP fővárosi frakcióvezetője ugyanakkor kiváló szakembernek tartja az egyik állítólagos jelöltet, Antal Attilát a Főtaxi, illetve a Nógrád Volán korábbi irányítóját.
Hagyó Miklós a többi fővárosi tulajdonú gazdasági társaságnál egyelőre nem kezdeményez vezetőváltást, azonban a BKV esetében is körültekintően szeretne eljárni, és a jövő hét elején a szakszervezeteket is bevonja a döntésbe. – A jelenlegi vezérigazgatóval korrekt megbeszélést folytattam, de nem volt szó más beosztásról, pozícióról vagy az esetleges végkielégítésről – tette hozzá.
Aba Botond lapunknak megerősítette a tárgyalást, ugyanakkor nem nyilatkozott jövőjéről és arról sem, hogy a 2007 májusában lejáró szerződése idő előtti felbontása miatt mekkora végkielégítés illeti meg őt. Ugyanakkor lapunk megbízható forrásból származó információja szerint ez az összeg mesés, tíz- és ötvenmillió forint közötti összeg lehet.
A városvezetés a közlekedési társaság esetleges átszervezéséről nem mondott el részleteket, Demszky Gábor főpolgármester viszont azt várja, hogy az úgynevezett BKSZ közös bérlet és az éves bérlet reklámozásával megnövekedhet a csaknem 78 milliárdos adósságállományú cég bevétele.
Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője hangsúlyozta: az ellenzék várhatóan nem gördít akadályt a vezetőcsere elé, ugyanakkor felhívja a közvélemény figyelmét, hogy a BKV súlyos gazdasági helyzetéért, a folyamatos botrányokért, a sikertelen Combino-történetért a fő felelősséget Demszky Gábornak kell viselnie.
– Annak a veszélyét látjuk, hogy a vezetőváltás nem koncepcióváltást jelent, hanem a BKV privatizációjának felgyorsítását – fogalmazta meg aggályait lapunknak Rétvári Bence KDNP-s fővárosi képviselő.
Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője szintén azt kifogásolta, hogy bár Aba Botond vezetésével súlyos szakmai hibákat követett el a BKV, a cég átszervezése nélkül semmit nem ér a személycsere.
Ismeretes, a főpolgármester még az önkormányzati választás előtt kijelentette, hogy megingott a bizalma Aba Botondban, elsősorban a Combino-ügy kezelése miatt. A több mint 40 milliárd forintos beruházást már a beszerzéskor is botrányok kísérték, azonban nyáron, miután átalakították a nagykörúti villamosmegállókat, egyre több hiba keletkezett az új felsővezeték-rendszernél is. Június végén két villanyoszlop dőlt ki a Margit hídon a felső vezetékeken folytatott munkák során. Akkor a főpolgármester sürgős vizsgálatot ígért, azonban a műegyetemi szakemberektől megrendelt vizsgálat nem támasztotta alá Aba felelősségét. A BKV Zrt. felügyelőbizottsága többször is tárgyalt a kétszer is kiegészített jelentésről, azonban felelőst nem neveztek meg. A Combino-botrány tovább dagadt, amikor az új szerelvények is sorozatosan meghibásodtak, hetekig ki kellett vonni a járműveket a forgalomból, mígnem Demszky kijelentette, hogy visszaküldi a villamosokat a gyártó Siemensnek, ha azok csak öt percre is leállnak. Azóta többször is leálltak, mégsem történt semmi.
A fővárosi ellenzék korábban viszont egyértelműen Demszky Gábort nevezte meg politikai felelősnek az esetekért, mert a választási kampány miatt siettette a beruházást, míg a felsőbb utasítást végrehajtó Aba Botondot szakmai felelősnek tartották.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.