Jó jelöltet találtunk a BKV vezérigazgatói posztjára – mondta Hagyó Miklós, aki nem tétlenkedett, és tegnap, főpolgármester-helyettessé választásának másnapján magához rendelte Aba Botondot, aki 26 éve dolgozik a közlekedési társaságnál, és 13 éve áll annak élén. Hagyó a jelöltjét a napokban bemutatja a fővárosi frakcióknak, és reméli, a Fővárosi Közgyűlés e heti ülésének jövő szerdai folytatásán konszenzussal nevezhetik ki az új vezérigazgatót. Bár a főpolgármester-helyettes nem árulta el a cég élére kiszemelt nevét, Steiner Pál, az MSZP fővárosi frakcióvezetője ugyanakkor kiváló szakembernek tartja az egyik állítólagos jelöltet, Antal Attilát a Főtaxi, illetve a Nógrád Volán korábbi irányítóját.
Hagyó Miklós a többi fővárosi tulajdonú gazdasági társaságnál egyelőre nem kezdeményez vezetőváltást, azonban a BKV esetében is körültekintően szeretne eljárni, és a jövő hét elején a szakszervezeteket is bevonja a döntésbe. – A jelenlegi vezérigazgatóval korrekt megbeszélést folytattam, de nem volt szó más beosztásról, pozícióról vagy az esetleges végkielégítésről – tette hozzá.
Aba Botond lapunknak megerősítette a tárgyalást, ugyanakkor nem nyilatkozott jövőjéről és arról sem, hogy a 2007 májusában lejáró szerződése idő előtti felbontása miatt mekkora végkielégítés illeti meg őt. Ugyanakkor lapunk megbízható forrásból származó információja szerint ez az összeg mesés, tíz- és ötvenmillió forint közötti összeg lehet.
A városvezetés a közlekedési társaság esetleges átszervezéséről nem mondott el részleteket, Demszky Gábor főpolgármester viszont azt várja, hogy az úgynevezett BKSZ közös bérlet és az éves bérlet reklámozásával megnövekedhet a csaknem 78 milliárdos adósságállományú cég bevétele.
Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője hangsúlyozta: az ellenzék várhatóan nem gördít akadályt a vezetőcsere elé, ugyanakkor felhívja a közvélemény figyelmét, hogy a BKV súlyos gazdasági helyzetéért, a folyamatos botrányokért, a sikertelen Combino-történetért a fő felelősséget Demszky Gábornak kell viselnie.
– Annak a veszélyét látjuk, hogy a vezetőváltás nem koncepcióváltást jelent, hanem a BKV privatizációjának felgyorsítását – fogalmazta meg aggályait lapunknak Rétvári Bence KDNP-s fővárosi képviselő.
Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője szintén azt kifogásolta, hogy bár Aba Botond vezetésével súlyos szakmai hibákat követett el a BKV, a cég átszervezése nélkül semmit nem ér a személycsere.
Ismeretes, a főpolgármester még az önkormányzati választás előtt kijelentette, hogy megingott a bizalma Aba Botondban, elsősorban a Combino-ügy kezelése miatt. A több mint 40 milliárd forintos beruházást már a beszerzéskor is botrányok kísérték, azonban nyáron, miután átalakították a nagykörúti villamosmegállókat, egyre több hiba keletkezett az új felsővezeték-rendszernél is. Június végén két villanyoszlop dőlt ki a Margit hídon a felső vezetékeken folytatott munkák során. Akkor a főpolgármester sürgős vizsgálatot ígért, azonban a műegyetemi szakemberektől megrendelt vizsgálat nem támasztotta alá Aba felelősségét. A BKV Zrt. felügyelőbizottsága többször is tárgyalt a kétszer is kiegészített jelentésről, azonban felelőst nem neveztek meg. A Combino-botrány tovább dagadt, amikor az új szerelvények is sorozatosan meghibásodtak, hetekig ki kellett vonni a járműveket a forgalomból, mígnem Demszky kijelentette, hogy visszaküldi a villamosokat a gyártó Siemensnek, ha azok csak öt percre is leállnak. Azóta többször is leálltak, mégsem történt semmi.
A fővárosi ellenzék korábban viszont egyértelműen Demszky Gábort nevezte meg politikai felelősnek az esetekért, mert a választási kampány miatt siettette a beruházást, míg a felsőbb utasítást végrehajtó Aba Botondot szakmai felelősnek tartották.
Baleset történt Tiszapalkonyánál, a motoros a helyszínen meghalt