Herkentyűk rabságában a gondolat

Peter Weiss Jean Paul Marat üldöztetése és meggyilkolása, ahogy a charentoni elmegyógyintézet színjátszói előadják De Sade úr betanításában című színművét, közismert rövidítéssel, a Marat/Sade-ot Victor Ioan Frunza, román vendégművész vitte színre az Új Színházban, aki már több magyar teátrumban is rendezett.

Metz Katalin
2007. 01. 02. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Izmusok kavarognak a színen: konstruktivizmus, expresszionizmus, szürrealizmus és – ha úgy tetszik – dadaizmus. Szertelenül, erőltetetten egymásra halmozott, össze nem illeszkedő, feltűnést keltő-kergető jelenetek, kellékek, díszletelemek zsúfolódnak – többnyire öncélúan, néha meg bántóan tendenciózusan – a színen. Tobzódás felsőfokon.
Frunza különös ellentmondásban, a játékteret agyonnyomó díszletelemekkel, már-már naturalista módon játszatja el a különféle betegségekben szenvedő ápoltak kényszerképzeteit. Az elmekórtan megannyi változata vonul föl a színen anélkül, hogy a színjáték fontosabb síkjait is felszínre hoznák. A színészek – nyilvánvalóan rendezői utasításra – kényszeres figuráik aprólékos kidolgozásával bíbelődnek anélkül, hogy a forradalom – és nem az elmebajosok – kóros mivoltát, morbiditásba fúló kártékonyságát, a bezártak fojtott indulatainak vulkanikus kitörését, a társadalmi földindulás természetrajzát is megjelenítenék. Az előadás kifejezetten egysíkúvá szegényedik, többértelműsége elsikkad, mi több, a Görgey Gábor fordította, gazdagon árnyalt, gördülékeny szövegéről is elvonja a figyelmet az egyre-másra színpadra tolt, megfejthetetlen szerkentyűk felbukkanása. Adriana Grand, azt előadás díszlet- és jelmeztervezője nem először növi ki magát a produkció főszereplőjévé, nyomja agyon hivalkodó tárgyi leleményeivel a játéktéren történteket. Alkotótársával, Frunzával való, korábbi közös munkái során is azt a benyomást keltette, az ő grandiózus, ám kiagyalt díszleteihez, jelmezeihez kénytelen illeszkedni a rendezés, és nem fordítva. Így aztán óhatatlanul öncélú spekulációk szabják meg a jelenetek koreográfiáját. A magát hidroterápiával kúráló, fürdővízben ücsörgő (merthogy viszketegségben szenvedő) Marat nem egy szimpla kádban üldögél és „alkot”, hanem olyan fürdőalkalmatosságban, amelynek kazánja és csőrendszere többméteres szerkezetként funkcionál a feje fölött, nehogy a jobb sorsra érdemes színész, Huszár Zsolt fanatikus szöveginterpretálására figyeljünk.
A charentoni elmegyógyintézetben csakugyan hidroterápiával és színjátszással „kezelték” a betegeket (anno 1808, a darab jelenkorában), és Peter Weiss erre a kettős tényre alapozta a Marat/Sade alapötletét, tehát okkal játszatja a cselekményt a fürdőházban, ám ez nem indokolja a gépezetek, a csőrendszer „elburjánzását”. Mintha a rendező, s a díszlettervező a kora avantgárd múlt század eleji évtizedeiben élne, s mintha a Brook óta meghirdetett „üres tér”, egyszóval, a színészi megjelenítő erőre összpontosító színház máig korszerű eszményeit észre sem vette volna, az óriásivá növesztett-torzított tárgyak részben expresszionista, részben szürreális bódulatában él. Ez pedig lefokozza a színész darabbeli súlyát, funkcióját. Peter Weiss „színház a színházban” alaphelyzetét is pusztán a külsőségek szintjén érezni. Holott ez a színmű alapkérdése: nem hiába tanítja be a valóban Charentonban ápolt Marquis de Sade az elmebetegeket a Marat halálának színpadi eljátszására, a forradalom és a gyógyintézet egymásra vetítésével. Emlékezzünk csak a kaposváriak jó húsz éve bemutatott, legendás Marat/Sade előadására: a kor süvöltött a játéktéren. A nyolcvanas évek diktatúra nyomorította Magyarországa. És az ötvenhatos forradalom akkor még tiltott emléke. Korántsem az elmekórtan morbid figuráira irányította figyelmünket a rendező Ács János. Az Új Színház mai előadása semmiről sem szól. Az üres teatralitás legfeljebb a gondolatokra kevésbé fogékonyakat kápráztatja el.
Az egyetlen izgalmas, lélegzetelállító jelenet a tőrt szorongató arisztokrata lány, Charlotte Corday és az épp kiszolgáltatott forradalmi vezér Marat gyilkos kulminációt késleltető-fokozó viaskodása, birkózása a vízzel teli fürdőkád szűk terében. Másfél méteres, fehér Napóleon-kalpagjával a fején, két kicsiny balettcipőben spiccelve, nemigen mond többet jelmezénél a Corday-t alakító Pokorny Lia, kényszeredett erotomán karikatúrát játszik Hirtling István, fehér öltönyében feszengő intézetigazgatót Keresztes Sándor, harsányan lelkes Popót Vass György, féltő-szorongó, szürkeveréb élettársat Nagy Mari. Balázs Attila (m. v.) monoton rajongása (Jacques Roux) nem hagy nyomot emlékezetünkben, Galkó Balázs önmagában véve karakteres ápoló. Az egyetlen fontos szereplő, aki képes kivonni magát a rendezői terror alól, aki nem tűnik el a buja tárgyak hegemóniájában, a De Sade márkit alakító Gáspár Sándor. Súlyos egyénisége betölti a játékteret, ha szótlan is, figyelni kell rá, érezni, képes személyiségének delejével, akár egyetlen pillantásával is irányítani a szerepjátszásban túlhevülő ápoltakat. Amúgy a kiüresedett tárgyi világ tobzódása irritálja emlékezetünket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.