Égetőt épít a szabálysértő vállalkozás

Elutasította a Fővárosi Bíróság a gumihasznosítással foglalkozó TechCon Kft. keresetét a környezetvédelmi minisztériummal szemben, amelyben a cég a szaktárca hulladékgazdálkodási szabályok megsértése miatti kötelezését támadta meg. Ez azt jelenti, hogy várhatóan a TechCon Kft.-nek több mint negyvenmillió forintos bírságot kell majd fizetnie az általa elkövetett szabálytalanságokért. Az ügy érdekessége, hogy az eredetileg nagy értékű termékdíjcsalás gyanújával feljelentett társaság engedélyt kapott egy erőmű megépítésére Polgáron, ahol évente 18 600 tonna gumiabroncsot kívánnak elégetni.

2007. 02. 07. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lassan másfél éve hallgatnak arról a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztériumban, hogy 2005 őszén a szaktárcánál nyomozók jelentek meg, és egy vélt milliárdos értékű termékdíjcsalási ügyben dokumentumokat foglaltak le. A minisztérium feltehetőleg „előre menekülhetett”, amikor csalással vádolva egy céget névtelen feljelentés érkezett a rendőrségre, és a szaktárcának vállalnia kellett a különös „házkutatást”. Ez a cég ugyanis ma kedvezményes hitelekből hulladék gumi égetésével foglalkozó erőművet épít egy olyan engedély alapján, amelyet a szaktárca felügyelete alatt tevékenykedő környezetvédelmi hatóság adott ki a társaságnak.
Államtitkári támogatás
Lapunkban nemrég arról számoltunk be, hogy a debreceni székhelyű TechCon Kft. gumiégető erőművet épít Polgáron. Az üzem alapkőletételének napján Kovács Kálmán, a környezetvédelmi tárca új, SZDSZ-es államtitkára támogatóan nyilatkozott a közel nyolcmilliárdos beruházásról. Mint mondta: ahhoz, hogy az összes itthoni eredetű használt gumi eltakarítása hosszú távon megoldott legyen, szükség van egy vagy két regionális égetőre. Az államtitkár a minisztérium azon állításaira célozhatott, hogy Magyarországon évente közel százezer tonna gumiabroncs-hulladék keletkezik, de ezt a begyűjtési adatok nem támasztják alá.
A begyűjtött gumiabroncsok mennyisége ugyanis ennek kevesebb mint a fele, és a hasznosítással foglalkozó cégek adatai szerint jelenleg ezért a 35–40 ezer tonna fölösleges abroncsért is nagy küzdelem folyik.
Az államtitkár nem beszélt arról sem, hogy a TechCon Kft. gumihasznosításban eddig betöltött szerepe miatt a hatóságok is eljárásokat indítottak a cég ellen. A minisztériumban másfél évvel ezelőtt tartott iratbegyűjtés ugyanis a TechCon Kft. gumihasznosító tevékenységének volt köszönhető, amely tetemes értékű csalás gyanúját vetette fel a szaktárca vezetőinél. A cég az ellene született névtelen feljelentés szerint évekig úgy foglalkozott az államilag támogatott gumibegyűjtési és -szállítási tevékenységgel, hogy valójában nem állt kapcsolatban azokkal a hasznosító társaságokkal, amelyekre hivatkozva megkapta az engedélyét a környezetvédelmi hatóságtól. Ráadásul megvádolta valaki azzal is, hogy fiktív szállítólevelekkel igazolt nem létező fuvarokat, és így igényelhette vissza a hasznosítói díjat a hivatalos koordináló szervezettől. A rendőrség és a Nemzeti Nyomozó Iroda azonban lezárta a nyomozást, mert nem talált közvetlen bizonyítékokat. A szaktárca hatóságai így csak a szabálytalanul kiállított fuvarlevelek miatt szabhattak ki bírságot a társaságra, és nem akadályozhatták meg azt sem, hogy a TechCon újabb engedélyeket szerezzen be különféle tevékenységekhez.
Mint ismeretes, a jelenlegi szabályok szerint száztíz forint termékdíjat kell befizetniük kilogrammonként az állami költségvetésbe az autógumik gyártóinak az általuk legyártott vagy importált és belföldön forgalomba hozott abroncsmennyiség alapján. Ezt a költséget azonban a cégek a harmadára csökkenthetik, ha szerződést kötnek a gumik hasznosítására jogosult koordinátor szervezettel. Ezek a szervezetek a gumikat ezek után a 30 forintos kilogrammonkénti hasznosítási díjat kifizetve átadják olyan társaságoknak, amelyek megsemmisítik, vagy anyagában hasznosítják a hulladékot.
Félreértések sorozata?
Az úgynevezett koordináló szervezetek közül a TechCon Kft.-nek a nagy nevű külföldi vállalatokat is a tagjai között tudó Gumigyártók Magyarországi Egyesületével (GME) sikerült szerződnie a hasznosítási díj visszaigénylésére. Ehhez természetesen bemutatta azt az engedélyét, amelyet a Környezet és Természetvédelmi Főfelügyelőségtől kapott 2003 őszén gumiabroncsok begyűjtésére és szállítására.
Ezt az engedélyt úgy szerezte meg a cég, hogy mellékelte egy gumihasznosítással foglalkozó társasággal, a Biokom Kft.-vel kötött szerződését, és egy másik, tiszavasvári vállalkozással aláírt keretmegállapodását.
A határozat szerint a TechCon közvetve a Duna–Dráva Cement Kft. beremendi gyárába szállította volna az abroncsokat égetésre.
Később azonban kiderült, hogy a TechCon már 2002 óta nem üzleti partnere a Biokom Kft.-nek, a Duna–Dráva Cement Kft.-vel pedig soha nem állt semmilyen kapcsolatban. A két érintett cég legalább is ezt állította egy, a hatóságnak és a környezetvédelmi tárca helyettes államtitkárának írott levelében. A TechCon persze azóta is állítja, hogy jogosan kapták meg az engedélyeiket, és az egész ügy mögött a társaság lejáratásának szándéka áll. Érdekes a tiszavasvári Futura Kft.-vel kialakult kapcsolat is. A TechCon a cég telephelyét használta évekig a tiszavasvári téglagyárban, de 2005-ben innen hatósági eljárással távolították el a gumiabroncsokat, mert nem volt engedély a tárolásukra. Ezeknek a gumiknak egy része most Polgáron áll, nyilván az épülő új erőmű leendő fűtőanyagaként. A TechCon a Duna–Dráva Cement Kft. szerint az általa begyűjtött gumik többi részét sem a beremendi cementgyárba szállította, ahogyan azt a környezetvédelmi hatósághoz benyújtott 2003-as engedélykérelmében állította, hanem más módszert választott.
A megszerzett hatósági hozzájárulás birtokában exportengedélyért folyamodott a felügyelőséghez, amelyet meg is kapott, és Ausztriába kezdett szállítani. Pontosabban: a TechCon által megbízott fuvarozók szállítólevelein az szerepel, hogy tonnaszámra vitte ki a gumiabroncsot osztrák hasznosító vállalatokhoz. A későbbi hatósági ellenőrzések során azonban aggályok merültek fel ezekkel a szállításokkal kapcsolatban is.
Irreálisan nagy szállítmány
Például a szállítólevelek egy részéről kiderült, hogy azokat szabálytalanul állították ki, pedig ez lehetett volna a feltétele a hasznosítási díj kifizetésének. A teherautókra pedig a fuvarlevelek alapján számos esetben 25 tonnányi gumit pakoltak fel, miközben a gépjárművekre legfeljebb 16 tonnányi gumiköpenyt lehet elhelyezni. Mivel a szállításokat valahogyan mégis igazolták, a cégre nem tudták rábizonyítani a nagy értékű termékdíjcsalást, az ügyben kialakult vihar hullámai azonban elsodorták az államilag regisztrált koordináló szervezetet. A TechConnal kötött szerződésébe belebukott a Gumigyártók Magyarországi Egyesülete, amelynek a hatóság visszavonta az engedélyét. Az egyesület azonban nem mondott le a hasznosításról, egy nyolcvanmillió forintos büntetés lehetőségének árnyékában úgy döntött, hogy más szervezeti formában folytatja a tevékenységét, és tovább aktivizálódhat a TechCon Kft. is, amely most évente 18 600 tonna gumit kíván az ország északkeleti részén elfüstölni.
(Folytatjuk)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.