Lyukas Árpád-sáv

E N C I K L O P É D I A É N E Z E R

Sebeők János
2007. 02. 10. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mindenki maradjon meg a maga valóságában – szokta mondani a pultosnő, akihez reggelente lejárok egy jó csésze forró kávé erejéig. Az ám, a valóság. Valóságos Isten, valóságos ember. A valóság azért szép – a maga nemében –, mert valószínűtlenséggel szolgálhat. A fikció, fantázia, futurológia vagy épp jósda hagymázos álomképei sohasem érik utol a valóság által produkált valószínűtlenségeket. A lehetetlenség a valószínűtlenséghez képest kismiska, ezért következnek be a valódi katasztrófák váratlanul, és ezért maradnak olykor a borzasztó jövendölések beteljesületlenül.
Azt se jósolta volna meg senki, hogy fognak valamikor még valakik engem nyilas érzelműnek tekinteni.
Mi, trianoniak című kolumnás esszém 2007. január 25-én jelent meg a Magyar Nemzet Vélemény rovatában, és igen nagy visszhangot keltett. Nemcsak ismeretlenek hívtak, de ismerősök is, Fábry Sándor például csak úgy, egy röpke együtt gondolkodás végett, Havas Henrik pedig egyenesen be a Mokkába.
Végre nem Győzike miatt hívtak valahová.
Egyetlen kakukktojás, egy e-mail került csupán a nagyrészt elismerő reakciók közé, mely szerint botrány, hogy „éltetem Szálasit”. Járt pedig ez a vélemény nem a Nincsen apám című versemért, hanem a következő mondatért, pontosan idézem, ahogy a csillag megy az égen, mert idézni csak így érdemes, tehát: „A minősített szocializmus magyarországi helytartója mindazonáltal egy mélyen magyar érzésű, hungarista ember volt: Szálasi Ferenc.” Nos, aki ebben a mondatban nem érzi az iróniát, az forduljon orvosához, gyógyszerészéhez. Ismerve Hitler történelmi ámokfutását a „Hitler, az igazi német”, „Hitler, a nagy hazafi” szlogenek is ironikusak, akárcsak a gulág tudatában a Sztálint hasonlóképpen minősítő csasztuskák, avagy ki tudná ma komolyan mondani azt, hogy „Nicolae Ceausescu a Kárpátok géniusza”?
Megfogalmazásom tehát ironikus, de azért messze nem kabarétréfa, mert egy viccnél sokkalta súlyozottabb. A világtörténelmi arányú szörnyetegek megértését szerintem a démonizálás immár nem segíti elő, hisz a „tömeggyilkos”, „diktátor”, „mészáros” vagy épp „pojáca” jelzőkre rezisztensek vagyunk, ezek ma már eposzi jelzők. Minél démonibb, sátánibb, idegenebb a Szörny – legyen akár egy személy, akár egy rendszer –, annál távolabb áll az átlagembertől, annál kevésbé a mi saját ügyünk. A történelmi rossz démonikus modellje a „kibicnek semmi se drága” alapon íródik. Mindig másvalaki vesz részt benne, lesz besúgó, keretlegény vagy ávós, mi ártatlanok vagyunk, és maflán, málén csodálkozunk: jé, hogy mik meg nem történnek… Ha kiderül, hogy a történelmi rossz emberszabású, s akár értékekre is apellálhat, keresztény nemzeti értékekre vagy épp a kisember szociális érzékenységére, akkor már baj van, mert akkor már az a mi történetünk is lehet.
A Ceausescu házaspár kivégzése s a tárgyalás többet mond el a kommunizmusról, mint bármely tanulmány, és miért? Épp az emberi motívum okán. Közhely: a Dallast azért szerettük nézni, mert imádtuk utálni Jockey Ewingot. A Ceausescu-tárgyalás megtekintésében az volt a mélységesen felkavaró, hogy az emberi együttérzés miatt lehetetlenség volt annyira gyűlölni Ceausescuékat, mint amennyire megérdemelték volna. Két szerencsétlen kisember állt a bíróság előtt, Elena Ceausescu, aki karakterológiailag megmaradt piaci kofának, na meg Nicolae, az ő hites ura. Nem értették, mi történik velük, de méltósággal viselkedtek, szerelmesen és hűségesen, mindhalálig ragaszkodva eszméikhez, nyilvánvaló téveszméikhez. Ha ez a megszeppent házaspár életben marad, valószínűleg tízszer annyi embert végeztet ki, mint 1956 után Kádár, tízezreknek kell meghalniuk, de Ceausescuékat megérteni mégis a tárgyaláson mutatott torz másként gondolkodás alapján lehet, és nem úgy, ha kijelentjük, hogy Drakula és Drakuláné.
A nácizmus megértésében hasonló szerepet játszott az Eichmann-per. Láthattuk, hogy a magyar holokausztért felelős ember nem egy „vérnősző barom”, hanem egy szelíd, szolid kishivatalnok, aki teljesítette a feladatát. Robert Pickton, a kanadai sorozatgyilkos a világbékében akasztotta henteskampóra áldozatait, Eichmann világbékében kishivatalnok maradt volna, de a világháborús körülmények lehetővé tették, hogy szörnyeteg legyen. Hát ez a nem semmi. Szálasi Ferenc is hungarista maradt haláláig. A kötelező démonizálás által csak menekülünk a dolgok mélyebb értése és a valódi vita elől, pedig hát a hungarizmus, ha akarjuk, ha nem, a jobboldali tüntetéseken rendszeresült Árpád-sávos zászlók kapcsán mint kérdés ma is időszerű, akárcsak a megfogalmazás: „egy mélyen magyar érzésű, hungarista ember”.
A Német László-féle hígmagyar–mélymagyar dichotómia se jutott el az üdvös konvergencia, tehát a feloldódás állapotába, hol urbánus-népi ellentétként, hol pedig a „magunkfajta” és „magukfajta” dichotómiájaként kísért. „Ria-ria, Hungária!”, szól a lelátókon. A hungarizmus a hol nyíltan, hol zárt ajtók mögött megálmodott magyar út kvintesszenciája. A hungaristák úgy gondolták, hogy a magyarságot a Harmadik Birodalom segítségével a zsidó–bolsevik összeesküvés ellen kell megvédeni, ezért aztán zsidó származású magyar emberek tízezreit, köztük asszonyokat, gyerekeket és csecsemőket lőttek a Dunába, s a végsőkig tartották Budapestet a szovjet offenzíva ellen. A második világháborúban hiába volt Magyarország a támadó fél, a későbbi szovjet megszállás tudatában a bolsevizmus elleni harc ma némelyek számára hősi ellenállásnak tűnik, elfelejtve, hogy akkor már az ellenállás nem a remélt revízió, hanem kizárólag egy idegen hiperhatalom, a náci Németország érdekeit szolgálta. Egyébiránt a hungarizmus szó szemantikailag annyi, mint „magyarizmus”, valahogy úgy, mint ahogy a szcientológia szemantikailag „tudományológiát” jelent. Köze van a tudományhoz, de nem az, több is és kevesebb is annál. A hungarizmusnak is köze van a magyarsághoz, de nem az.
A keresztes háborúk Jeruzsálem ellen vonuló hordáinak is közük volt a kereszténységhez, ma mégis másképp vagyunk keresztények, s úgy véljük, hogy a hódítást és a tömegmészárlást semmiféle igaz ügy nem legitimálhatja, ettől azonban a kereszt még vállalható szimbólum maradt. Hol kezdődik a hungarizmus, és hol végződik az igaz magyarság, s mennyiben tekinthető kódolt antiszemitizmusnak az, ami magyar? Akik Árpád-sávos zászlót lengetnek, azok „mélyen magyar érzésű, hungarista” emberek vagy magyar érzésűek? A nyilaskereszttel megjelölt Árpád-sávos zászló kétségkívül a Szálasi-rendszer önkényuralmi jelképe volt, asszociatíve tehát jogosan sérti a demokratikus emberek vagy a zsidó magyarok, magyar zsidók lelki békéjét. A kérdés mármost csak az, hogy eme asszociáció nyomán s okán minősíthető-e önkényuralmi jelképnek az Árpád-sávos zászló maga? Hadd válaszoljak a kérdésre egy kérdéssel. Önkényuralmi jelkép-e a magyar zászló? 1949-ben a Rákosi-rendszer a magyar zászlót, ha fogalmazhatok így, kéretlenül kitüntette, közepére tűzte a népköztársasági címert. 1956-ban a pesti srácok a magyar zászlót megfosztották e furcsa, kétdimenziós medáltól, lyukas zászlók lengtek Budapesten. Senki se gondolta tehát, hogy a magyar zászló bolsevik szimbólummá vált csak azért, mert a kommunisták saját jelképük hordozóeszközévé silányították, kihasználták saját céljaikra. 1945 után az antifasizmust magáévá tette a kommunizmus. A hungarizmus alóli felszabadulás valódi magyarság; jó nacionalizmus helyett proletár internacionalizmust hozott, így aztán az Árpád-sávos zászlóból 1956-os értelemben nem tudtuk, nem tudhattuk kivágni a nyilaskeresztet. Volt népköztársasági címer nélküli lyukas nemzetiszín zászlónk, de nem lehetett nyilaskereszt nélküli lyukas Áárpád-sávos zászlónk. Attól persze, hogy a tüntetéseken látható Árpád-sávos zászlókról hiányzik a nyilaskereszt, a közmegegyezés értelmében még nem okvetlenül lyukasak. A lyukas Árpád-sávos zászló hiányzó archetípusát csak a magyar érzelem és a történelmi emlékezet közti higgadt párbeszéddel lehetne megvalósítani. Ami 1945-ben rabbá felszabadított eleinknek nem sikerülhetett, azt a mostani szabad magyarok még megcselekedhetik. És akkor bizonyosan fényre derül majd a haza.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.