Annak ellenére, hogy ma szinte teljes a mobilpiac lefedettsége az országban, tavaly jelentősen emelkedett a hazai előfizetők száma. A T-Mobile hogyan vette ki a részét a növekedésből?
– Tavaly 640 ezerrel növekedett a hazai mobilpiacon az előfizetők száma, ebből a T-Mobile-nak 240-250 ezer új ügyfelet sikerült megszereznie. A korábbi esztendőkben a piaci részesedésünk szintje évente általában 1,2 százalékkal csökkent, ezt 2006-ban alig több mint fél százalékra sikerült visszaszorítani. Ilyen szempontból a múlt év nagyon jól sikerült a T-Mobile számára. Ebben meghatározó szerepe volt a következetes marketingmunkának. Sikertényezőként tartom számon a T-Pontok kialakítását. Jelenleg ezekből 47 nyílt meg az országban, ahol a Magyar Telekom teljes termékskálája az ügyfelek rendelkezésére áll. Láthatóan ez az újítás tetszik az ügyfeleknek, és kedvező hatással van az üzletmenetre. Ha egy ügyfél bemegy egy T-Pontba – például azért, hogy a vezetékes számláját kifizesse –, megakadhat a szeme egy mobiltelefonon, vagy megtetszhet neki az IP-televíziós szolgáltatás – ezeket helyben meg is vásárolhatja vagy megrendelheti.
– A T-Mobile stratégiájának középpontjában a széles sávú adatforgalom, ezen belül a nagy sebességű HSDPA-szolgáltatás kiterjesztése, illetve megismertetése áll. Hol tart ez a program?
– A HSDPA-szolgáltatást – amelynek révén mobiltelefonunkon nagy sebességgel szörfözhetünk az interneten – elsőként és azóta is egyedüliként a T-Mobile vezette be a kereskedelmi forgalomba, és erre nagyon büszkék vagyunk. A HSDPA által biztosított letöltési sebesség – a rendszer alapverziója már most másodpercenként 3 Mbps-t tud – megfelel az ügyfelek elvárásainak, ezért nagyon komoly áttörésre számítunk. Az ország területének harminc százalékát gyakorlatilag már lefedtük. Ez évben szeretnénk a lakossági ügyfelek körében a HSDPA-nál elérni az ötvenszázalékos lefedettséget. Arra törekszünk, hogy teljes körű internetélményt nyújtsunk azoknak az ügyfeleknek, akik erre alkalmas telefonnal vagy egyéb adatátviteli eszközzel rendelkeznek.
– Önök azt a stratégiát képviselik, amely szerint a mobilcégek egyre inkább a tartalomszolgáltatás felé mozdulnak el. A versenytársaik között viszont van olyan társaság, amelyik úgy látja: a közeljövőben még mindig zömében a hang- és adatátvitelre épül majd a szolgáltatás.
– Jómagam abban látom a fejlődés irányát, hogy a mobilcégek interaktív képernyő-szolgáltatóvá válnak. Ez a folyamat már megkezdődött. Én a telefonom használatával töltött idő hetven százalékában az elektronikus leveleimet olvasom, az internetet használom. Egyre több ügyfelünknél fordul majd meg a korábbi arány: az előfizetők egy képernyővel dolgoznak, és kevesebbszer beszélgetnek majd telefonon. Segíti ennek az eszköznek a sikerét, hogy kevés információt, személyre szabottan és célzottan kapunk meg vele. Gondoljunk bele például abba, hogy a televíziónál néhol már 50–70 csatorna közül lehet válogatni, ami elképesztő információmennyiséget jelent. Az embereknek egyre nagyobb igényük van arra, hogy a feléjük áramló információ személyre szabott legyen, kikerülje őket, ami érdektelen.
– Arra nem gondolnak, hogy esetleg nem mindenki igényli majd ezt a szolgáltatást, és ügyfeleik egy része csak a telefonját szeretné használni? Legalábbis a HSDPA használata a fejlesztésekhez képest még kevésbé népszerű.
– A legfőbb törekvésünk most az, hogy miképpen lehet megismertetni az embereket a mobilitás kínálta előnyökkel. Fontos, hogy a technológiai háttér a rendelkezésünkre áll. A szolgáltatás igénybevételére alkalmas telefonok azonban még nem jelentek meg széles körben. Az igazi feladat, hogy meg tudjuk határozni, milyen időzítéssel jöjjenek ezek a szolgáltatások. Nyilván, ha a 4,4 millió ügyfelünk összes igényét figyelembe veszszük, nem érdemes nagyon előre szaladni.
– Miként vannak jelen a mobiltelevíziózás piacán?
– Már most is nézhetők adások mobilon a széles sávú hálózatunkon, elég jó minőségben. Ezen a téren több újdonsággal jelentkezünk majd.
– Elmondása szerint tavaly nagyon sikeres volt a cég. Milyen elvárásaik vannak a tulajdonosoknak ebben az évben?
– A legelismertebb szolgáltatóvá szeretnénk válni a hazai piacon, ami elsősorban az ügyfélközpontú működésen és a hálózat kiváló minőségén alapulhat. Emellett a hatékonyság kerül előtérbe. A mobilcégek is eljutottak a növekedés ciklus azon szakaszába, ahol erre már nagyon oda kell figyelni.
– A múlt esztendő az árversenyről szólt. Az idén mire számít?
– A tarifaverseny folytatódik, más választásuk a szolgáltatóknak nincs. Nagyon remélem viszont, hogy ez nem lesz önmegsemmisítő verseny, hiszen ma már átlagosan olcsóbb a vezetékesnél a mobilszolgáltatás. A gazdasági tárca tavalyi, harmadik negyedévi adatai szerint az átlagos díjakat tekintve a mobiltelefonálás 17 százalékkal kevesebbe kerül. A mobilcégek ugyanakkor továbbra is dinamikusan fejlesztenének, ami komoly pénzbe kerül.
– Az Európai Bizottság szerint jelentős mértékben csökkenteni kell a mobiltelefonálás nemzetközi díjait. A barangolási tarifák (roaming) esetében idén nyártól akár ötvenszázalékos áresés is lehet. Mindez mennyiben határozza meg a cég további működését?
– A T-Mobile barangolási tarifái kedvezőek. Eddig is versenyképes árakat adtunk, különösebb problémára ezen a területen nem számítok.
Cáfolja az államtitkár Magyar Péter vádjait