Mellébeszélés Bős ügyében

A szlovák–magyar vízlépcsőtárgyalások március eleji pozsonyi állomása után az a hír jelent meg: a felek egyetértenek abban, hogy a vita rendezésébe az Európai Bizottságot is bevonják. A két delegációvezető lapunknak adott nyilatkozataiból viszont úgy tűnik: egyetértésről a legkevésbé sem lehet beszélni. Megállapodás csupán arról született, hogy egy újabb, „stratégiai hatásvizsgálati” eljárás indul, ami további egy évvel késlelteti a megegyezést.

2007. 04. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Legalább egy évvel sikerült elhúzni a bősi megegyezési folyamatot a Dominik Kocinger és Erdey György delegációvezetők által Pozsonyban aláírt újabb jegyzőkönyv alapján. Erdey Györgytől, a környezetvédelmi tárca szakállamtitkárától ugyanis megtudtuk: a szlovák kormánybiztossal arról írtak alá megállapodást, hogy stratégiai hatásvizsgálat indul, amely a beruházás környezeti következményeit vizsgálja. Ezen túlmenően nehéz azonban eldönteni, hogy ki milyen ajánlatokkal érkezett a március eleji tárgyalási fordulóra. A szlovák lapok ugyanis azt a tudósítást közölték: egyetértés alakult ki arról, hogy a két fél a vita rendezéséhez harmadik félként az Európai Bizottságot is bevonja.
Ezt a lépést a magyarországi Duna mozgalom és a Horn-kormány bukása óta többé-kevésbé képviselt hivatalos magyar külpolitika már lassan egy évtizede követeli. Mindennek azért van jelentősége, mert Szlovákia rendre a hágai Nemzetközi Bíróság 1997-es döntésének azon részeit emeli ki, amely szerint a bős–nagymarosi vízlépcsőrendszer felépítéséről és üzemeltetéséről szóló 1977-es szerződés továbbra is érvényes, holott a döntés egyértelműen lefekteti azt is, hogy a szerződést az újabb környezetvédelmi szabályok alapján át kell értelmezni. Ezt figyelembe véve nyilvánvaló, hogy a szigetközi élővilág fennmaradásához a jelenlegi kevesebb mint egyötödnyi résznél jóval több vizet kellene az Öreg-Dunába engedni. Az unió bevonása éppen a környezetvédelmi elvárások érvényesítését segíthetné.
Erdey György ugyanakkor a Magyar Nemzetnek elmondta, nem állapodtak meg a harmadik fél bevonásáról, csupán arról, hogy vizsgálják az uniós jog alkalmazhatóságát a tárgyalásokon.
Megkerestük Dominik Kocingert, a szlovák kormány dunai vízműbiztosát, aki meglepő módon úgy nyilatkozott: miután Szlovákia és Magyarország is tagja lett az Európai Uniónak, a bősi vízmű vitájának rendezésébe könnyedén bekapcsolhatók az Európai Bizottság (EB) szakemberei. – Mindkét országnak ugyanazokat a környezetvédelmi, vízgazdálkodási és egyéb EU-s normákat kell betartania a Duna közös szakaszán, nincs hát akadálya, hogy a tervezést és a kivitelezést az EB szakértői felügyeljék – ismerte el tudósítónknak.
Kocinger szerint a javaslatban nincs semmi új, mint lapunknak elmondta, „1990 óta, vagyis kinevezésemtől arra törekszem, hogy a vitás kérdés rendezésébe vonjuk be az Európai Uniót.” Emlékeztetett arra, hogy „kezdetben a PHARE-programot használhatták volna ki erre, a magyar fél azonban ezt elutasította, viszont – sajnálatos módon ez Magyarországon elhallgatott tény – a szlovák fél így dolgozta ki azokat a környezetvédelmi tanulmányokat, amelyeket a Nemzetközi Bíróság előtt is prezentált”. – Már akkor az EB írta ki a tendert, s ő határozta meg, hogy partnerünk a dán hidrológiai intézet lett, amelylyel közös vizsgálatokat végezve bizonyítottuk a bősi vízmű pozitív környezeti hatásait – emlékeztetett Kocinger. – Ugyancsak az Európai Bizottság segítette előkészíteni azt az 1995-ös szlovák–magyar egyezményt (ebben Horn Gyula lemondott a Duna vizének négyötödéről, meg sem várva a hágai döntést – a szerk.), amely a Duna és a Mosoni Duna-ág vízellátását szabályozza, gyakorlatilag mind a mai napig, tehát „nem az első alkalom lenne, amikor a megoldásokat harmadik fél bevonásával keressük” – figyelmeztetett a szlovák kormánybiztos. Kocinger szerint „ideje lenne, hogy a magyar szakemberek igazat mondjanak a kérdésről a magyar nyilvánosságnak”.
Emlékezetes: Szlovákia 1992-ben önkényesen terelte saját területére a Dunát, a két fél vitájában a hágai Nemzetközi Bíróság lassan tíz éve, 1997 őszén salamoni döntést hozott. Eszerint Magyarország nem kötelezhető a nagymarosi gát felépítésére, de Szlovákia sem a „C” variáns lebontására. Ennek oka, hogy Magyarországnak nem volt joga felbontani a két ország nemzetközi szerződését, de azt az új környezetvédelmi normáknak megfelelően újra kell értelmezni. Ezért nincs szükség a nagymarosi gátra, és a Szigetközbe több vizet kell juttatni. A részletes megállapodás kidolgozását a bíróság a felekre bízta. Elvben lehetséges, hogy a felek a részletes döntést is a Nemzetközi Bíróságtól kérjék, bár a megegyezési folyamatban Szlovákia jobb pozíciót szerzett azzal, hogy egy évtizede gyakorlatilag ugyanazok a tárgyalók ugyanazt az álláspontot képviselik. Magyarország viszont mindjárt a döntés után, a Nemcsók-féle tárgyalásokon viszszatért volna az 1977-es szerződéshez, majd az Orbán-kabinet határozottabb politikáját ismét visszarendeződés követte, amikor 2002-től 2004-ig a magyar fél egyoldalúan berekesztette az egyezkedést.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.