Utolsó pad

Fáy Zoltán
2007. 04. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kevés olyan jelensége van az emberi társadalomnak, amelynek annyi kifürkészhetetlen vonása volna, mint a vallásos hitnek. Ha a történelmi egyházak mai helyzetét szeretnénk értékelni, nagy körültekintés indokolt. Segítséget ugyan nyújthatnak a statisztikák, a szociológiai elemzések, a nemzetközi összehasonlítások és a történelmi analógiák is, de hogy e támpontokkal jól értjük-e meg a mai magyar társadalom vallásosságának állapotát és főként a lehetséges tendenciákat, legalábbis kérdéses.
A magyar lakosság 12,6 százaléka nem tartja magát egyházhoz tartozónak a 2001-es népszámlálási adatok szerint, és a korábbi felmérések figyelembevételével úgy tűnik, növekszik a felekezeten kívüliek aránya. Ráadásul a fiatalok között nagyobb az egyházhoz nem tartozók aránya, mint az idősebbeknél. Bár a társadalom háromnegyede valamelyik történelmi keresztény egyházhoz tartozónak vallja magát, egyre nő azoknak az aránya, akiknél ez a kötelék már elszakadt. A magyar társadalom 51,9 százalékát kitevő római katolikusok átlagos életkora 41,69 év, a reformátusoké 42,49, míg a magukat felekezethez nem tartozónak vallóké mindössze 28,85.
Történelmi szempontból Magyarországon az ötvenes években még meglehetősen erős „egyházias vallásgyakorlás” a hatvanas években kezdett visszaszorulni, és a hetvenes évek második felében volt mélyponton. Ettől kezdve a kilencvenes évek elejéig, lényegében a rendszerváltásig emelkedett a vallásgyakorlók száma, azóta azonban stagnál. Ezt a folyamatot számtalan külső tényező befolyásolja az életformaváltástól kezdve a tömegtájékoztatási eszközök által sugallt viselkedésmintákig. De igen jelentős hatással lehet az a politikai változás is, amely a kommunizmus bukása után megteremtette a szabad vallásgyakorlás feltételeit az oktatásban és a szociális gondoskodás lehetőségeiben is.
Egyházi téren az 1990-es változás talán abban mutatkozik meg a leglátványosabban, hogy a vallási közösségek szabadon építhetnek templomokat. A rendelkezésre álló adatok szerint – a korábbi évtizedekhez képest – gyakran és sok helyütt éltek is e lehetőséggel. Ha azonban az 1950 óta bekövetkezett településszerkezet-módosulásokat tekintjük, a templom nélkül épített nagy, szocialista iparvidékeken még mindig nem a legjobb a helyzet. Amikor a bebörtönzött Mindszenty bíborost Püspökszentlászlóra szállították, az őt kísérő rendőr ezredes elhencegett a szocialista építés remekeivel. Sztálinvárosban a hatalmas vívmányokkal akarta elkápráztatni a magyar egyház vezetőjét. A vasmű termelékenysége mellet felhívta a figyelmet a fényes üzletházakra, éttermekre, szállodákra, mozikra. Mindszenty keserűen írta emlékirataiban: 35 000 keresztény magyar lakosnak nem építettek egyetlen templomot sem, nem engedélyeztek istentiszteletet egészen 1956. december 30-ig!
A templom nélkül épült lakótelepek lelkipásztori ellátása és a kereszténységtől számtalan eszközzel elfordított emberek evangelizálása talán a legnagyobb és legnehezebb feladat. Jól látszik ez Békásmegyeren is, ahol a közelmúltban épülhetett csak református templom. Az építkezés nehézségeiről és a lakótelepen lakók közösséggé formálásáról Sípos Aba Álmos református lelkipásztorral beszélgettünk.
Másfél éve került a lakótelepre a nagytiszteletű úr, és – ahogyan szerényen mondja – már kész helyzetbe érkezett: megvolt a gyülekezet, és felépült a templom. A gyülekezet összegyűjtése és az építkezés javarészt Buday Péter lelkipásztor és néhai Jobbágy Kálmán presbiter érdeme volt. Történetileg az óbudai református gyülekezet volt a legrégebbi, ennek leszármazottja lett a csillaghegyi, ebből vált ki a lakótelep megépülése és benépesülése után a békásmegyeri gyülekezet. Persze az önállósodásig hosszú időnek kellett eltelnie: évtizedeken keresztül a Deák Zoltán csillaghegyi lelkipásztor mellett beosztott lelkészként szolgáló Buday Péter feladata volt a békásmegyeriekkel való munka. De a csillaghegyi presbitérium tagjai is érzékelték a problémát, az itt élők lelki ellátásának nehézségeit. Nagy áldozatokat hoztak, imádkoztak érte, hogy megalakulhasson az önálló békásmegyeri gyülekezet.
Kezdetben hitvalló és áldozatkész keresztyének panellakásaiban gyűltek össze, bibliaórákat tartottak, majd ezekből a bibliakörökből nőtt ki a békásmegyeri gyülekezet. Amikor már a nagyszámú hívő ellátása ilyen módon nem volt lehetséges, nagyobb, alkalmasabb helyiséget kerestek Békásmegyeren. A templom megépülését megelőző időszakban a közösségi ház kultúrtermét kapták meg vasárnaponként. Innen jött a gyülekezet az új templomba.
A békásmegyeri református templom – minden nehézség ellenére – gyorsan megépült. Hangos ellenzők persze voltak, nagy tüntetést is szerveztek, hogy megakadályozzák a templom elkészültét. Hivatalosan persze nem a templom ellen volt kifogásuk, hanem azzal érveltek, hogy elveszik a lakosság zöld területét. Sokat jelentett a közösség számára – mondja Sípos Aba Álmos –, hogy Tarlós István polgármester és az általa vezetett képviselő-testület kiállt a templomépítés mellett. Sokat segített hivatali idejében Csire János és Nyíri Csaba alpolgármester is.
Hosszú ideig be sem kerítették a templomot a tiltakozások hatására, hogy bárki használhassa a zöld területet. De amikor a hétvégi randalírozók szemetelése miatt már tarthatatlan lett ez az állapot, megépült a kerítés. A kapu azonban szinte mindig nyitva áll, egyedül a nyári gyerektábor idejére zárják be, nehogy elvesszen valaki az apróságok közül.
Persze akinek nem volt ínyére az új templom terve, az a működésével sem mindig elégedett. Mint sok más templomnál, itt is volt probléma a harangozással. Néhány helyi lakosnak nem tetszett sem a vasárnapi harangszó, sem a déli harangozás.
– Nem hiszem, hogy Magyarországon külön magyarázni kellene, miért harangozunk délben – mondja a lelkipásztor. – De még abból is problémát csináltak néhányan, hogy a templomra kitettük a nemzetiszínű lobogót. Mintha ez nem volna magától értetődő. Végül azonban megnyugodtak a kedélyek, s a környéken élő emberek nap mint nap láthatják, szükség van a templomra, nagy az élet, nagy a forgalom a parókia környékén.
Pedig ez utóbbi még el sem készült teljesen. A református lelkészeknek fontosabb volt Isten házának elkészítése, mint a maguk hajlékának felépítése. A szép és egyszerűségében elegáns templom mellett lakhatóan bár, de még vakolatlanul áll a lelkészlakás. Talán a közeljövőben ez az építkezés is befejeződhet.
Igazi csapatmunka volt a templom építése. A lelkipásztor és a presbiterek megnéztek sok régi és új templomot, hogy ötleteket merítsenek, végül a tapasztalatok alapján Békefi György mérnök, a közösség gondnoka terveket készített. Később többen társultak hozzá, majd Gyertyános Zoltán irodája segítségével készültek el a templom és a parókia végleges tervei.
– Református templomot tervezni aránylag egyszerű dolognak tűnhet – véli a lelkipásztor –, hiszen nincsen cicoma, kép, szobor. Templomunk mégsem puritán, a berendezés fából készült, és bizony borsos ára volt, de a jövőnek épült, hogy több nemzedéket is ki tudjon szolgálni.
Egy új templom építése súlyos terheket jelent, és a lakótelepen élők anyagi helyzete többnyire korlátozott. A pénz java részét pályázatokon nyerték, de természetesen a gyülekezetnek is voltak adakozási akciói. Támogatást kaptak németországi testvérgyülekezetüktől is, ruhaadományt küldtek, amelyet a békásmegyeri hívek jótékonysági vásáron értékesítettek. És természetesen segítették az építkezést a gyülekezet egyházi felettes szervei is.
Amikor a közösség megerősödött, és megszületett a gondolat, hogy templom épüljön, az önkormányzat ajánlotta fel az új templom helyéül azt a mesterséges dombot, amelybe a panelépítkezés maradékait hordták össze, majd az egészet beborították termőfölddel. Statikailag ez nehéz feladatot jelentett, az új templomnak mély alapot nem lehetett építeni, mert a föld alatt hatalmas betonpaneldarabok fekszenek. A sok tervezgetés és készülődés után, 1999 decemberében történt meg az alapkőletétel, és bár a gyülekezetnek nem volt túl nagy reménysége, hogy az építkezés gyorsan befejeződik, 2000-ben a karácsonyi istentiszteletet már az új helyen tartották. Igaz, padok még nem voltak, mégis úgy döntöttek, itt fognak ünnepelni.
Praktikus és kényelmes a templom épülete. A nagy istentiszteleti hely tágas és ünnepélyes. A templom belső berendezését is Gyertyános Zoltán tervezte. A teakonyha és az irodák bútorzatát Molnár Ottó gyülekezeti tag készítette el nagy odafigyeléssel. Legutoljára a padsorok készültek el, a gyülekezet anyagi lehetőségeinek függvényében: 2005-ben került be az utolsó pad. Addig a közösség tagjai székeken ülhettek, amelyeket ajándékba kaptak. Amikor kiderült, hogy már nem lesz szükségük a közösségi ház vasárnapi használatára, az intézmény vezetője búcsúzóul azt mondta: mindenki fogja meg a székét, és vigye magával az új templomba.
A nagy istentiszteleti helyiség mellett a templomban kapott helyet a kisebb gyülekezeti terem, ahol szűkebb körű összejöveteleket, bibliaórákat tartanak. Még egy kis konyha is van az épületben. A templomot központi fűtés tartja melegen, persze csak csínján, hiszen a gázáremelés súlyos gondokat jelent: gyülekezetek nem igényelhetnek gázártámogatást. A templomot kívül-belül körbesétálva az építészeti megoldásokon túl óhatatlanul a gyülekezetépítésre terelődik a szó.
– A közösség építésének és gyarapodásának jót tett az új templom – mondja Sípos Aba Álmos. – A közházban sem voltak kevesen, de a lakótelepen sokakra hatott az elkötelezett emberek tenni akarása. Valami megmozdult, és meglett a bizonyságtétel eredménye. A telepen élő csaknem 40 000 ember közül mind a mai napig sokan térnek be kíváncsiságból, és többen „itt ragadnak”. Szoktam is mondani, örülök, ha tele van a templom, de annak jobban örülök, ha ismerős arcokat látok, vagyis ha minél többen válnak a gyülekezet tagjává. Sokan jönnek ide esküvőt tartani Budapest távolabbi vidékeiről, mert megtetszik nekik a templom. Igyekszünk megszólítani őket, de bajban is vagyunk, hiszen azokkal, akik a város másik feléről érkeznek hozzánk egy esküvőre, később nem találkozunk. Persze van jegyesoktatás, és próbáljuk segíteni a párokat. Nagyon sokan jelentkeznek házasságkötésre olyanok is, akik már évek óta együtt élnek. Az együttélésről nekik nem sok újat tudunk mondani, de a keresztyén életről igen, hiszen általában nem sok tapasztalatuk van e téren. Ez nem csak lakótelepi sajátság.
Sípos Aba Álmos fiatal kora ellenére már sokfelé szolgált az országban, a Dunántúlon, Dél-Magyarországon, Budapesten, és úgy látja, kortünetről van szó. S hogy hogyan lehet megszólítani a sokszor reményvesztett embereket, akik maguktól nem találják meg az utat a templom felé? Nos, ez a legnagyobb kihívás.
– Részben még ismerkedem a lakótelepi élet sajátságaival – magyarázza a lelkipásztor. – Jó dolog, hogy már létező bázisra építhetek, él a közösség, és fölépült a templom, ahová eljöhetnek az emberek. A panelbe ismeretlenként bekopogni lehetetlen, az itt lakók kissé bizalmatlanok, gyanakvók, és sokszor még a szomszédok sem ismerik egymást.
A lelkipásztornak meggyőződése, hogy gyülekezetet építeni ma a legjobban úgy lehet, ha a már együvé tartozókat bátorítja, életük mikroközösségében próbálják meg továbbadni a hitüket.
– Épp a tegnapi bibliaórán mondta el egy aszszony – meséli Sípos Aba Álmos –, hogy szomszédja révén került a gyülekezetbe: amikor özvegységre jutott, ő tanácsolta, jöjjön el hozzánk. Így lett a közösség értékes és aktív tagjává. A legjobb gyülekezetépítő módszer, ha a hívek hozzák el ismerőseiket.
Persze a gyülekezeti élet fontos eleme az iskolai hitoktatás is. Békásmegyeren működik egyházi általános iskola, a Mustármag.
– Sajnos nagy érvágás, hogy az állam állandóan lebegteti a hittanárok munkabérének kérdését, soha nem tudjuk, megérkezik-e időben a fizetés – panaszolja a lelkipásztor. – A gyülekezet anyagilag nem tudja vállalni a hitoktatókat. Ráadásul a hittanári fizetés olyan alacsony, hogy abból megélni amúgy sem lehet. A hittanárok kénytelenek másodállást vállalni, így már nem élhetnek százszázalékosan a hivatásuknak. Ugyanakkor egyetlen lelkipásztor nem tud minden feladatot ellátni, hiszen ha valamilyen halaszthatatlan dolog, temetés, esküvő vagy bármi más közbejön, elmarad a hittanóra.
Minden nehézség ellenére azonban a békásmegyeri református közösség virágzik. A gyülekezetben minden generáció képviselteti magát. Legtöbben persze – mint másutt is – az 50–60 év közöttiek vannak, és ők a legaktívabbak. Sípos Aba Álmos arra buzdítja a híveket, hogy családjukkal együtt jöjjenek el. Az istentiszteletek alatt három gyerekcsoportot foglalkoztatnak, a nagyobbak az istentisztelet elején bent vannak, és csak a prédikáció előtt válnak külön, hogy a kisebb teremben életkoruknak megfelelően tolmácsolják nekik a tanítást. Arra törekednek, hogy a kisgyerektől a nagymamáig mindenki megtalálja a helyét.
Ezt a célt segíti a körültekintően tervezett, ügyesen tagolt, elegáns új templom is, amely a lakótelepi monotóniában már a puszta létével is jel. Talán számszerűen, a telep összlakosságához képest még nem nagy a református közösség lélekszáma, de az évtizedekkel ezelőtt kibomlott csíra most láthatóan is szárba szökkent, és nehéz lenne megjósolni, hogy milyen eredménye lesz a lelkipásztor és a gyülekezet fáradozásainak. Száz év múlva talán már látni fogják a statisztikusok és a vallásszociológusok, mi köszönhető azoknak a lelkes embereknek, akik az ezredfordulón sokféle nehézséggel dacolva elhatározták, új templomot építenek.
Folytatjuk

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.