A nyírbélteki Szent Márton-templom

R E J T Ő Z K Ö D Ő M A G Y A R O R S Z Á G

Ludwig Emil
2007. 06. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Középkori alapítású, de máig római katolikus templomot alig találni a Felső-Tisza-vidéken. A protestantizmus az 1500-as évek második negyedétől olyan hatalmas lendülettel és szívós kitartással hódította meg Magyarország e tájékát, majd vette birtokába a régi parochiális egyházakat, hogy tíz Árpád-kori eredetű falusi templom közül kilencben most is Luther és Kálvin vallása szerint dicsérik az Urat. A kevés számú kivétel közé tartozik Nyírbéltek XIII. századi plébániatemploma.
Szabolcs megye délkeleti szegletében, a Hajdúság és Románia határán található a háromezer lakosú Nyírbéltek. Neve először 1265-ben szerepel írott alakban: V. István király – akkor még hercegként – oklevelet keltezett abban az esztendőben „Beltuk” faluból. A szentélyben 1777-ig volt látható a felirat, amely szerint a falu temploma 1222-ben épült Szent Márton püspök tiszteletére. Akár hitelt érdemel a rég elpusztult adat, akár nem, az egyenes szentélyzáródású, egyhajós épület a környék XIII. századi földesúri alapítású falusi egyházainak csoportjába tartozik. Egy 1325. évi perirat már arról tudósít, hogy a Balog-Semjén nemzetség birtokainak egymás közti megosztásakor Béltek a família (nagy)kállói ágának jutott. A nagynevű Kállay család még hat évszázaddal később is vezető szerepet játszott a község életében: 1813-ban gróf Kállay Ignác kegyuraság költségén állították helyre a korábbi tűzvészben megrongálódott plébániatemplomot.
A lapos dombháton álló, téglából készült (1925-ig) torony nélküli épület szerencsésen megőrizte eredeti, román kori formáját és részleteit. (A legnagyobb kárt az 1783. évi leégése okozta.) Lapos fedésű hajója tíz méter hosszú, hét méter széles, a dongaboltozatos szentély hatszor öt és fél méteres oldalú négyszög. A XIV–XV. században az északi oldalához csatlakozó sekrestyét csupán átalakították – a szentélyből átvezető ajtó régi félköríves keretét az 1950-es években végzett régészeti feltáráskor találták meg. Akkor került napvilágra az apszis keleti falába mélyedő két kis fülke, valamint az északi oldalon látható szentségtartó ház. Megkerültek a tölcsérbélletű keskeny ablakok is a hajó és szentély déli falában.
A templom kincsei, a híres nyírbélteki falfestmények két periódusban készültek, többségük Zsigmond király korának alkotásai. Az első jelentést az 1779. évi egyház-látogatási jegyzőkönyv őrizte meg róluk: szavai szerint „az egész templomot betöltötték a festmények”. A szentélyben, az oltár leckeoldali ablaka mellett volt olvasható az a gótikus felírás, amely szerint a templom az Aranybulla esztendejében, 1222-ben épült. Sajnos – amint ez „történni szokott” az ilyen régiségekkel – egy ügyetlen kőműves a vakolattal együtt leverte… 1954-ben a templom plébánosa, Szendrey Zoltán bukkant a lappangó képek nyomára egy kisebb renováláskor. Jelentése nyomán a fővárosi műemlék-felügyelőség Papp Oszkár személyében régész szakértőt küldött a helyszínre, aki azután három évig vezette a kutatási, állagmegóvási, majd a restaurálási munkálatokat. Idézünk 1959-ben közölt jelentéséből: „Az eredeti festett felületet több rétegben meszelés, vakolat, sártapasztás és festékréteg takarta, amely néhol elérte a 3 cm vastagságot. A feltárás majdnem kizárólag mechanikus úton történt. Az előkerült képek anyagukra nézve félfreskók, vagyis nedves alapon aláfestett, elkezdett képek, kötőanyagos festékkel »al secco« továbbfejlesztve és befejezve. Már a feltárás közben rögzítő eljárásokhoz kellett nyúlni […], jól bevált a híg oldatú glutolin alkalmazása.”
Nos, a restaurálás eredménye ma is szemet gyönyörködtető. A diadalív hajó felőli oldalán lévő töredékes képek a korábbiak, legkésőbb a XIV. századból származnak. A nagyobb felületű, sokalakos freskó a Köpönyeges Máriát ábrázolja, aki palástjával óvóan betakarja az elébe térdeplő hívek seregét. A szentélyben a padlószinttől 1,3 méterre kezdődik az a két méter magasságban körbefutó freskószalag, amelyen az apostolok láthatók. Kezükben gót betűs latin iratszalagokat tartanak, amelyeken az úgynevezett nagy hiszekegy szavai olvashatók, a 12 figura szerint a 12 hitágazatnak megfelelően elosztva. Az oltár mögötti főfalon a kálvária drámai jelenetét készítette el az 1400 és 1420 között Bélteken dolgozott mester. A középső keresztfán szenvedő Krisztusnak egy poroszló éppen az ecetes spongyát nyújtja hosszú lándzsán.
A képek híre már a régi időkben idevonzotta a látogatókat, az apostolalakok körül sok bevésést, karcolást látni: „Hic fuit Georgius Fekethe, Anno 1581”; „Hic fuit Ambrosius Cassay, Anno 1589…” Fekete György és Kassai Ambrus urakat e kézjegyeik jócskán túlélték.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.