Elszálló légitársaságok?

Látványos növekedéssel számol a magyar diszkont légiközlekedési piacon a Wizz Air vezérigazgatója, aki szerint ezt két legnagyobb konkurensük, a Sky Europe és a Malév jelentéktelenné válása, illetve esetleg teljes kivonulása teszi lehetővé. A Sky Europe cáfolta a kivonulásról szóló híreket.

2007. 07. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jelentősen átalakul a magyar légiközlekedési piac a következő években – legalábbis erre számít az egyik fapados légitársaság, a Wizz Air. Váradi József, a társaság vezérigazgatója szerint a magyar légipiacot meghatározó három cég, az épp most piacvezetővé vált Wizz Air, a második legnagyobb forgalmú Malév és a második legnagyobb diszkont Sky Europe közül a következő hónapokban eltűnik a Sky és a Malév is. – A Sky téli menetrendjében már nem is szerepel Budapest – állította Váradi. A Malévvel kapcsolatban pedig lapunk kérdésére azt mondta, hogy egy tartósan veszteséges céget, amely ráadásul folyamatosan veszít piaci pozíciójából is, tulajdonosa várhatóan nem fog sokáig finanszírozni. A Sky Europe tiltakozott Váradi kijelentései miatt, a Malév nem kívánt reagálni.
*
Hegedűs Judit, a SkyEurope Airlines Hungary Kft. szóvivője lapunk kérdésére cáfolta, hogy a légitársaság kivonulását fontolgatja a magyar piacról. A SkyEurope vezetőségében egyetlen bázis bezárása sem került szóba – mondta. Kérdésünkre, hogy mi az igazság abból az állításból, hogy a Sky téli menetrendjében már nem szerepel Budapest, elismerte, menetrendjüknek első változatában valóban nem szerepel a magyar főváros. Ennek az az oka, hogy még nem sikerült megállapodniuk a Budapest Airporttal a reptéri díjakról, a lehetséges kedvezményekről. Amint megszületik a megegyezés, várhatóan még a héten, a SkyEurope nyilvánosságra hozza a téli menetrendnek azt a változatát, amely már tartalmazza a magyar útvonalakat is.
Hegedűs Judit hangsúlyozta: a Wizz Air úgynevezett ultra low cost (nagyon olcsó) légitársaság, a SkyEurope azonban ezzel szemben prémium low cost (olcsó, de nem annyira) társaságként szem előtt tartja a jobb szolgáltatásokat elváró üzleti utasok igényeit, egyebek között ezért repül inkább elsődleges – a nagyvárosokhoz közel eső – repülőterekre is.
A Malév piaci helyzetéről szólva Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója elmondta, hogy a cég privatizációja nem hozta könnyebb helyzetbe a magyar légitársaságot. Mi több, a jelentős hitelállomány finanszírozása megdrágult azóta, mióta kikerült az állam kezéből a Malév. Lapunk kérdésére válaszolva Váradi, aki korábban a Malév vezérigazgatói tisztjét is betöltötte, közölte: a cég tulajdonosai fontolóra veszik, hogy finanszírozzanak-e tartósan veszteséges tevékenységet, ezért várhatóan a járatok számát és általában az üzemméretet lényegesen csökkentik majd. Lapunk kérdésére a Malév kommunikációs osztályán azt válaszolták, hogy a cég vezetése egyelőre nem kíván reagálni a Wizz Air igazgatója által elmondottakra.
A versengő cégek hatékonyságával kapcsolatban Váradi közölte azt az arányszámot, amely mutatja, hogy egy-egy alkalmazott hány utast szolgál ki. Ez a szám a Wizz Airnél 7500, míg a Malévnál 1000- 1500 lehet. A kelet- és közép-európai piacon csak azok a társaságok maradhatnak fenn, amelyek alacsony költségszinttel dolgoznak. A saját cégén kívül ide tartozónak vélte Váradi a Ryan Airt is, amely az ősszel kezdi meg tevékenységét Ferihegyen. A Wizz Airre váró növekedés távlati érzékeltetésére az igazgató azt mondta: a ma 13 repülőgépet foglalkoztató társaság 2012-re már 52 géppel kíván repülni.

Kivonul a Tele2. A Tele2 AB svéd távközlési konszern tegnap bejelentette, hogy eladta magyarországi vonalas szolgáltatását a Hungarian Telephone and Cable Corp.-nak (HTCC). A svéd társaság mintegy 40 millió svéd korona bevételhez jut az eladás révén (egy svéd korona hozzávetőleg 27 forint). Az ügyletet a magyar versenyhatóság jóváhagyása után véglegesítik. A Tele2 átalakítási tervének megfelelően távozik Magyarországról, és tevékenysége középpontjába azokat a piacokat állítja, amelyeken pozíciói erősebbek. Ez év május végén a Tele2 Magyarország mintegy 490 ezer vonalas telefonfelhasználót szolgált ki. Tavaly a cég árbevétele 374 millió, vesztesége pedig 31 millió svéd korona volt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.