Jelentősen átalakul a magyar légiközlekedési piac a következő években – legalábbis erre számít az egyik fapados légitársaság, a Wizz Air. Váradi József, a társaság vezérigazgatója szerint a magyar légipiacot meghatározó három cég, az épp most piacvezetővé vált Wizz Air, a második legnagyobb forgalmú Malév és a második legnagyobb diszkont Sky Europe közül a következő hónapokban eltűnik a Sky és a Malév is. – A Sky téli menetrendjében már nem is szerepel Budapest – állította Váradi. A Malévvel kapcsolatban pedig lapunk kérdésére azt mondta, hogy egy tartósan veszteséges céget, amely ráadásul folyamatosan veszít piaci pozíciójából is, tulajdonosa várhatóan nem fog sokáig finanszírozni. A Sky Europe tiltakozott Váradi kijelentései miatt, a Malév nem kívánt reagálni.
*
Hegedűs Judit, a SkyEurope Airlines Hungary Kft. szóvivője lapunk kérdésére cáfolta, hogy a légitársaság kivonulását fontolgatja a magyar piacról. A SkyEurope vezetőségében egyetlen bázis bezárása sem került szóba – mondta. Kérdésünkre, hogy mi az igazság abból az állításból, hogy a Sky téli menetrendjében már nem szerepel Budapest, elismerte, menetrendjüknek első változatában valóban nem szerepel a magyar főváros. Ennek az az oka, hogy még nem sikerült megállapodniuk a Budapest Airporttal a reptéri díjakról, a lehetséges kedvezményekről. Amint megszületik a megegyezés, várhatóan még a héten, a SkyEurope nyilvánosságra hozza a téli menetrendnek azt a változatát, amely már tartalmazza a magyar útvonalakat is.
Hegedűs Judit hangsúlyozta: a Wizz Air úgynevezett ultra low cost (nagyon olcsó) légitársaság, a SkyEurope azonban ezzel szemben prémium low cost (olcsó, de nem annyira) társaságként szem előtt tartja a jobb szolgáltatásokat elváró üzleti utasok igényeit, egyebek között ezért repül inkább elsődleges – a nagyvárosokhoz közel eső – repülőterekre is.
A Malév piaci helyzetéről szólva Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója elmondta, hogy a cég privatizációja nem hozta könnyebb helyzetbe a magyar légitársaságot. Mi több, a jelentős hitelállomány finanszírozása megdrágult azóta, mióta kikerült az állam kezéből a Malév. Lapunk kérdésére válaszolva Váradi, aki korábban a Malév vezérigazgatói tisztjét is betöltötte, közölte: a cég tulajdonosai fontolóra veszik, hogy finanszírozzanak-e tartósan veszteséges tevékenységet, ezért várhatóan a járatok számát és általában az üzemméretet lényegesen csökkentik majd. Lapunk kérdésére a Malév kommunikációs osztályán azt válaszolták, hogy a cég vezetése egyelőre nem kíván reagálni a Wizz Air igazgatója által elmondottakra.
A versengő cégek hatékonyságával kapcsolatban Váradi közölte azt az arányszámot, amely mutatja, hogy egy-egy alkalmazott hány utast szolgál ki. Ez a szám a Wizz Airnél 7500, míg a Malévnál 1000- 1500 lehet. A kelet- és közép-európai piacon csak azok a társaságok maradhatnak fenn, amelyek alacsony költségszinttel dolgoznak. A saját cégén kívül ide tartozónak vélte Váradi a Ryan Airt is, amely az ősszel kezdi meg tevékenységét Ferihegyen. A Wizz Airre váró növekedés távlati érzékeltetésére az igazgató azt mondta: a ma 13 repülőgépet foglalkoztató társaság 2012-re már 52 géppel kíván repülni.
Kivonul a Tele2. A Tele2 AB svéd távközlési konszern tegnap bejelentette, hogy eladta magyarországi vonalas szolgáltatását a Hungarian Telephone and Cable Corp.-nak (HTCC). A svéd társaság mintegy 40 millió svéd korona bevételhez jut az eladás révén (egy svéd korona hozzávetőleg 27 forint). Az ügyletet a magyar versenyhatóság jóváhagyása után véglegesítik. A Tele2 átalakítási tervének megfelelően távozik Magyarországról, és tevékenysége középpontjába azokat a piacokat állítja, amelyeken pozíciói erősebbek. Ez év május végén a Tele2 Magyarország mintegy 490 ezer vonalas telefonfelhasználót szolgált ki. Tavaly a cég árbevétele 374 millió, vesztesége pedig 31 millió svéd korona volt.
Kábítószer-kereskedőket fogtak a rendőrök a Havanna-lakótelepen