Holtpontra jutott eMagyarország

Újraélesztené az eMagyarország-pontok működését a gazdasági minisztérium, ezért tanulmányt rendelt a helyzet felmérésére. A KPMG által készített, még nem publikus elemzés 16 millióba került, noha jórészt már meglévő tanulmányok felhasználásával készült.

2007. 07. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az önálló informatikai tárca megszűnésével úgy tűnik, a hivatal legfőbb produktuma, a Közháló- és az eMagyarország-program is kimúlt. Legalábbis a GKM által megbízott elemző, a KPMG könyvvizsgáló cég tanulmányában megállapítja, az eMagyarország-programot újra kell indítani. Egyébként a KPMG-tanulmány keletkezési körülményei is érdekesek. A GKM által kiírt pályázatot elnyert cég – a lapunk birtokába került példány tanúsága szerint – már április 23-án elkészült a 105 oldalas művel. Ennek ellenére a megrendelő minisztérium mind a mai napig késlekedik ezt honlapján szerepeltetni. Rendszeres érdeklődésünkre a tárca sajtóirodáján azt mondták, hogy a tanulmány a minisztérium birtokában van, de úgymond technikai akadályok miatt nem fogadták el. Más forrásból úgy értesültünk, hogy a tanulmány sorsa azért vált bizonytalanná, mert a minisztérium vezetése már nem biztos benne, hogy valóban újra akarja-e éleszteni a Kovács Kálmán minisztersége alatt született, és jórészt hamvába holt programot. Azt is rebesgetik, hogy a GKM-nek azért nem akaródzik kifizetni a KPMG-nek a 16 millió forintos díjat, mert magából a szövegből kiderül, hogy 80 százalékban ollózás: a cég többek közt a Kopint Datorg, az IT Kht. vagy az Arios Kft. felméréseit használta, illetve más kútfőből merített.
A mindeddig nem publikus tanulmány többek közt megállapítja, az eMagyarország-pontokat fenntartó, üzemeltető intézmények, cégek 2006 decembere óta egy fillért sem kaptak, és bár a költségvetésben idén 430 millió forint szerepel erre a célra, a szükséges pályázatok nem jelentek meg, így nem is férhetett hozzá senki. Az Informatikai és Hírközlési Minisztérium (IHM) eredeti célja az volt, hogy 2006 végére minden településre vigyék el a közösségi internet-hozzáférést, és biztosítsanak segítő közreműködőt. Az eredmény: csak a 3145 településnek mintegy felében, 1583 községben és városban van eMagyarország-végpont. Az IT mentorprogram elindult, de a képzéssel még csak a hozzáférési pontok töredékét sikerült elérni. A legnagyobb probléma azonban az, hogy a valódi közösségi szolgáltatás erősen szórt képet mutat.
Jellemző az IHM működésére, hogy a beindított programok nyomon követése szinte teljesen hiányzott. Ezzel kapcsolatban állapítja meg a KPMG-tanulmány, hogy a helyzetértékelés egyik fő tanulsága: bármi is legyen a program folytatása, a szigorú következetességű és rendszeres ellenőrző tevékenység elengedhetetlenül fontos lesz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.