Kaotikus helyzet a Start előtt

Nem kevesebb, mint 17 jelentős kockázati tételt említ a MÁV Zrt. ez évi üzleti tervének megvalósulásával kapcsolatban egy belső ellenőrzési vizsgálati jelentés. Kiderül belőle az is, hogy az új személyszállító leánycég, a MÁV-Start Zrt. nemhiába kapott olyan kínos körülmények között működési engedélyt: a kiválás előtt nem készítettek „ütemezett feladattervet” a vasúttársaságnál. Pedig szakértő lett volna bőven, igaz, az ellenőrök szerint a megbízók nem szívesen számoltak be arról, miért vettek igénybe külső közreműködőket.

2007. 07. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A csökkenő reáljövedelmekkel és a munkanélküliség növekedésével indokolja a MÁV Zrt. ez évi üzleti terve, hogy miért számol „összességében éves szinten 6 százalékos belföldi fizető utasfő” csökkenésével. Ráadásul – állapítja meg a lapunk birtokába került „Vizsgálati jelentés a MÁV Zrt. számviteli-pénzügyi elszámolási folyamatának felülvizsgálatáról” – a ténylegesen várható utasszám még ezt a csökkentett számot, a 111,4 milliót sem éri el, így a jegyárbevétel is elmarad a tervezettől. A jelentés szerint a MÁV tavaly 0,1 százalékkal szállított kevesebb fizető utast a megelőző évinél, ebben az évben azonban csak a tavalyi teljesítmény 92,8 százalékát éri el. A teljesítmény csökkenését az év eleji jelentős tarifaemelés is okozza, igaz, a különféle területeken másként. Az elővárosi közlekedésben nem számítanak jelentős visszaesésre, a távolsági közlekedésben átlagos lesz a csökkenés, míg a regionális viszonylatokban az átlagosnál erősebb csökkenés várható. A fizetőképes kereslet visszaesése hatására a távolsági utak esetében a gyorsvonatok és az IC-járatok utasainak árérzékeny része pártolhat el. A régiós vonalakon az utazási kedvezmények megnyirbálása és a vonalak bezárása lesz forgalomcsökkentő tényező.
A fentiekkel együtt tizenhét jelentős kockázati tételt említ az üzleti terv megvalósulásával kapcsolatban a vizsgálati jelentés. Különösen a kockázatok számszerű forintértéke tekintetében aggódik a jelentés készítője: a jegyáremelések mellett bizonytalannak említi a MÁV Cargo Zrt. értékesítéséből befolyó összeget. Megemlít néhány számszerű kockázatot is. Az ütemes menetrend bevezetése miatt 1,5 milliárd forint lehet a veszteség, a beruházások csúszásából adódóan további 51 milliárd, míg az ingatlanok értékesítése miatt 8 milliárddal folyhat be kevesebb a MÁV kasszájába.
Hangsúlyosan foglalkozik a jelentés a személyszállítási üzletág kiszervezésével, a MÁV-Start Zrt. létrehozásával. Idézi azokat az elveket, amelyeket az anyavállalat vezetése rögzített a kiszervezés megkezdése előtt. Ezek közé tartozik, hogy a MÁV csak azokat az eszközöket adja át a leányvállalatnak, amelyek szükségesek a működéséhez. Az eszközök könyv szerinti értéken, apportként kerülnek az új társaságba. Kötelezettséget – vagyis hitelt – csak olyan esetben vesz át a Start, ha az eszközöket finanszíroz, működési hitelt nem. A cél pénzügyileg életképes társaság létrehozása, amely számít az állami szerepvállalásra.
Az elvek lefektetésén túl azonban nem sok minden történt – állapítja meg a vizsgálati jelentés, amely kifogásolja, hogy a kiszervezésre nem készült átfogó, ütemezett feladatterv. Az eredmény ismert: lapunk is beszámolt arról, hogy a MÁV-ot és leányvállalatát komolyan fenyegette a veszély, hogy június 30. után működési engedély nélkül marad. Ettől a szégyentől csak az mentette meg, hogy a vasúti hatóság – egyes lapértesülések szerint kormányzati nyomásra – különös engedékenységet mutatott, de a MÁV-Start új menedzsmentje így jelentős feladathátralékkal kezdhette meg tevékenységét.
A Magyar Vasúti Hivatal által előírt feladatok között előkelő helyen van az egyes üzletágak egymással szembeni viselkedésének üzleti alapra helyezése: a márciusban készült vizsgálati jelentés megállapítja, hogy a megrendelő-teljesítő kapcsolatban lévő üzletágak között nem érvényesül a piaci szemlélet.
A belső ellenőrzési jelentés kiemelt figyelemmel foglalkozik a szakértői szerződésekkel. A külső megbízottak foglalkoztatásának szabályosságát, indokoltságát évekre visszamenőleg gyakran megkérdőjelezhetőnek találták. Visszatérő probléma, hogy az igénybe vevő MÁV-vezetők nem indokolják meg, miért van szükség külső szakértő bevonására, nem értékelik utólag, hogy hasznos volt-e a munka, mi több, gyakran nincs is nyoma, hogy egyáltalán teljesítették-e ezeket. MÁV-szinten nem tartják nyilván a szerződéseket, illetve a szakértői anyagokat. A revizorok pénzbírság kiszabását javasolják a „hanyag” munkatársak megrendszabályozására.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.