Nem olcsó a különvonat

Turistacsoport utaztatására különvonatot rendelt a MÁV-tól olvasónk egy megszüntetett szárnyvonalon. Az árajánlatból kiderült, hogy a „szolgáltató” csak nappali világításban, csak hétköznap – de pénteken nem – vállalja az utat. A „közlekedtetési díj” – 25 kilométerre 2700 forint utasonként – pedig annyi, amiből akár taxin is eljuthattak volna a célállomásra.

2007. 07. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kál-Kápolnáról Sirok megállóhelyre kívánt egy pénteki estén 130 fős csoportot utaztatni olvasónk, ezért árajánlatot kért a MÁV-tól. A cég az ajánlatában leszögezte: a Kál-Kápolna–Sirok viszonylaton, a 84-es vasútvonalon 2007. március 4-től a közforgalmú személyszállítás szünetel. A vonalat nem zárták be teljesen, mivel a MÁV Cargo tehervonatokat közlekedtet, de a forgalmi szolgálat megszűnt, s úgynevezett egyszerűsített forgalmi kiszolgálási rendet vezettek be. Emiatt a személyszállító vonat csak nappali fényviszonyok mellett, világosban közlekedhet, minden sorompó előtt meg kell állnia, s a sorompó lezárása, útátjáró fedezése után lehet a kereszteződésen áthaladni, majd újból meg kell állni, s a sorompó felnyitását követően szabad csak továbbmennie. Minden menethez kétfős pályavasúti kiszolgálószemélyzet szükséges. Kál-Kápolnáról Sirok megállóhelyre a MÁV szerint a 25 kilométeres út 45 perc menetidőt igényel. Végül a vasúttársaság leszögezte: olvasónk kérését csak abban az esetben tudják teljesíteni, ha a választott nap nem péntek, az időpont nem este. A különvonat közlekedtetési díja 355 000 forint.
Olvasónk nem kívánt élni az ajánlattal, s ennek nem csak az volt az oka, hogy a kívánt időpontban – péntek este – a vasúttársaság nem volt hajlandó vonatot indítani. Lapunk kérdésére elmondta, a MÁV Zrt. különvonati díjszabását a hatályos üzletszabályzat tartalmazza. Eszerint a különvonat díja az adott teljes viszonylatra érvényes teljes árú menetjegy ára annyiszor, ahányan igénybe veszik. Olvasónk vitatja azt az érvelést, hogy a fenti szabály ne vonatkozna a „lezárt” vasútvonalra is. Részint, mert a GKM a vasútvonalat hivatalosan nem zárta be, hanem csak felmondta a közszolgáltatási szerződést. Ez a tény pedig nem írja felül a hatályos üzletszabályzatot. Ha pedig a MÁV a meghirdetett üzletszabályzattól eltérő díjszabást kíván alkalmazni, akkor ezt a tényt is közölni kellett volna.
Végül olvasónk végzett egy díjkalkulációt is. A rendelt Bz motorvonaton 132 ülőhely van, a MÁV által adott árajánlat alapján az egy utasra eső költség Kál-Kápolna– Sirok viszonylatban, a mintegy huszonöt kilométeres távon 2689 forint. Tekintettel arra, hogy Magyarországon 300 forint alapdíj és 200-300 kilométerdíj ellenében taxit lehet rendelni, a 132 utas elszállítását 44 taxival ugyanezen az áron vagy akár még olcsóbban is meg lehet oldani.

Megalakult a MÁV-Start menedzsmentje. Mint lapunkban beszámoltunk róla, július 1-jén 62 milliárd forint tőkével és összességében mintegy 7200 fő munkavállalóval megalakult a MÁV-Start Zrt. Az új személyszállító társaság tevékenységének megkezdésével egyidejűleg munkába álltak a cég újonnan kinevezetett vezetői is. A MÁV-Start Zrt. közleménye szerint Tömpe István lett a cég üzleti vezérigazgató-helyettese. Tömpe 2003–2004-ben a MÁV stratégiai vezérigazgató-helyettese volt, az év elejétől a MÁV főtanácsadójaként tevékenykedett. Matéczné Németh Ágnes lett az üzemeltetési vezérigazgató-helyettes. Ő korábban a MÁV személyszállítási üzletág osztályvezetőjeként dolgozott, majd ugyanitt divízióvezetői pozíciót is betöltött. Virág Imre a cég humánpolitikai vezérigazgató-helyettese. Virág 2004-től kinevezéséig a MÁV személyügyi főosztályát vezette, ahol a személyügyek mellett karriermenedzsmenttel is foglalkozott. Az új társaság stratégiai és üzletfejlesztési vezérigazgató-helyettese Hercegh Tamás. A villamosmérnök végzettséggel rendelkező szakember 2005-től 2007 elejéig a MÁV Informatika Kft. vezérigazgatójaként tevékenykedett. Mint arról korábban már beszámoltunk, a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatójának Mosóczi Lászlót nevezték ki. A személyszállítási cég menedzsmentjének megalakulása az anyacég vezetését is érintette, ahol emiatt szintén történt személyi változás. A MÁV-Start Zrt. élére kinevezett Mosóczi László korábbi általános vezérigazgató-helyettesi feladatkörét Szamos Alfonz veszi át, aki továbbra is ellátja a pályavasúti üzletág főigazgatói feladatait.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.