Életre kel az egykori hullámtér

Hamarosan átadják a cigánd–tiszakarádi víztározó első ütemét a hozzá kapcsolódó keresztező műtárgyakkal együtt – mondta el lapunk kérdésére Hollai Pál főmérnök, a Vegyépszer Zrt. által vezetett konzorcium képviselője. A Récse felé vezető úton már korábban elkészült a tározó felett átívelő híd, s jelenleg folyik a tájgazdálkodási projekt átvétele. Az elkészült tározó jelentős mértékben csökkenti az árvízveszélyt a Felső-Tisza vidékén.

2007. 08. 21. 12:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az utóbbi évtizedben a Tisza-vízgyűjtőn levonult árvizek bizonyítják, hogy a hazai területen olyan mértékben csökkent a biztonság, hogy a Tiszán és a mellékfolyóin bármikor kialakulhat gátszakadást előidéző árhullám. A várható helyreállítási költség akár több ezer milliárd forint lehet. Szakértők szerint a tiszai árvízvédelmi rendszerek nem rendelkeznek elegendő tartalékkal, az árvízcsúcsok folyamatos emelkedése miatt elkerülhetetlennek látszik a katasztrófa. A védvonalak magassági megerősítése mellett ezért kiegészítő „biztonsági szelepek” beépítésére is szükség van az árvédelmi rendszerben.
A szakértők ezért évek óta azt hangoztatták, hogy vissza kell adni a folyónak a valamikori terét, azaz a hullámteret. 2003 szeptemberére elkészült a Vásárhelyi-terv továbbfejlesztése – ártér-reaktiválás szabályozott vízvezetéssel című megvalósíthatósági tanulmány, amely 11 tározó vizsgálatát tartalmazza, s ezzel egyidejűleg a megvalósítási programot is 2004– 2007 között. Az elsők között javasolt árapasztó tározó megépítése a cigánd–tiszakarádi. Ez egyike a társadalmi, ökológiai és tájgazdálkodási szempontból legkevésbé vitatott árapasztó tározóknak, mint a Tisza-völgy árvízvédelmi biztonságának megteremtését szolgáló árvízi tározórendszer egyik eleme.
Kivitelezését a Vegyépszer Zrt.–Ke-Víz 21 Zrt. konzorciuma nyerte el közbeszerzési pályázaton, a konzorcium vezetője a Vegyépszer Zrt. A szerződés bruttó összege: 6,5 milliárd forint. Az ünnepélyes munkakezdés 2005 szeptemberében volt, az átadás ez év végén lesz.
A munka valójában két ütemre bontható – mondta el kérdésünkre Hollai Pál főmérnök. Az első ütem része a tározó 22 kilométer hosszú gátjának megépítése öt zsilippel, illetve szivattyúállomással, ezt a munkát végzi a Vegyépszer Zrt.–Ke-Víz 21 Zrt. konzorcium. Ezzel párhuzamosan a DEBMUT, a Ke-Víz 21 és a Vegyépszer másik konzorciuma elkészítette a tározó feletti hidat. A második ütem munkáit, a vízbeeresztő műtárgy és csatlakozó létesítményeinek kivitelezési munkáit a Vegyépszer a Resonator Kft.-vel, a Kelet-Út Kft.-vel, valamint a Ke-Víz 21 Zrt.-vel közösen nyerte el szintén közbeszerzési pályázaton, amelynek értéke mintegy 3,6 milliárd forint. A Vásárhelyi Konzorcium (OVIBER-FŐBER) végzi a műszaki ellenőrzést.
A tározó adatai figyelemre méltók, a létesítmény 94 millió köbméter vizet képes tárolni, a vízfelület 24,7 négyzetkilométer, az átlagos vízmélység 3,8 méter, a gátak 4,5 méter magasak. Utóbbiakba nem kevesebb mint 2 millió köbméter meghatározott minőségű, alapvetően agyagos, vízzáró tulajdonságú talajt építettek. Gyakran gondot jelentett a jó minőségű agyaglelőhely kisajátítása, ennek gördülékeny lebonyolításában sokat segített a kivitelezőnek a megrendelő, a Vízügyi és Környezetvédelmi Központi Igazgatóság – mondta el Hollai Pál. A gátak építése, akár az épületeké, alapozással kezdődik, a töltés anyaga valósággal beleékelődik az altalajba, ezzel akadályozzák meg az esetleges elcsúszást. Az agyagrétegeket megfelelő vastagságban terítik és tömörítik, így rétegről rétegre épül fel a gát. Végül humuszt hordanak fel rá, füvesítik, s a töltés koronájára megépítik a megrendelő által kívánt kerékpárutat. A töltés túlnyomórészt már elkészült, a kerékpárút építése van hátra – mondta el a főmérnök.
Egészen más jellegű feladat az úgynevezett vízbeeresztő műtárgy megépítése. Ez biztosítja szükség esetén a víz be- és kivezetését a tározó és a folyó között. A nagyjából téglalap alaprajzú tározó a folyó irányába csatornává szűkül össze. A három 8 méter széles beömlő nyíláson átzúduló, másodpercenként 300-400 köbméter víz mintegy 450 méter széles és 1200 méter hosszú bevezető szakaszon a Ricsére vezető út hídjánál éri el a víztározót. A nagy tömegű víz bevezetését a 90 méter hosszú, „hagyma alaprajzú” energiatörő medence csillapítja. Az energiatörő medence kialakítását, méretezését a VITUKI kisminta-kísérlettel határozta meg. A vízbevezető műtárgy felett üzemi híd vezet át, amely lehetővé teszi a tározó körbejárását kerékpárosok és gyalogosok részére. A nagy méretű vasbeton műtárgy alapozása a rossz altalajviszonyok miatt a jelenlegi terepszint alá 12-14 méter mélységig levitt vasbeton résfalakkal történik – mondta Hollai Pál főmérnök.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.