Az utóbbi évtizedben a Tisza-vízgyűjtőn levonult árvizek bizonyítják, hogy a hazai területen olyan mértékben csökkent a biztonság, hogy a Tiszán és a mellékfolyóin bármikor kialakulhat gátszakadást előidéző árhullám. A várható helyreállítási költség akár több ezer milliárd forint lehet. Szakértők szerint a tiszai árvízvédelmi rendszerek nem rendelkeznek elegendő tartalékkal, az árvízcsúcsok folyamatos emelkedése miatt elkerülhetetlennek látszik a katasztrófa. A védvonalak magassági megerősítése mellett ezért kiegészítő „biztonsági szelepek” beépítésére is szükség van az árvédelmi rendszerben.
A szakértők ezért évek óta azt hangoztatták, hogy vissza kell adni a folyónak a valamikori terét, azaz a hullámteret. 2003 szeptemberére elkészült a Vásárhelyi-terv továbbfejlesztése – ártér-reaktiválás szabályozott vízvezetéssel című megvalósíthatósági tanulmány, amely 11 tározó vizsgálatát tartalmazza, s ezzel egyidejűleg a megvalósítási programot is 2004– 2007 között. Az elsők között javasolt árapasztó tározó megépítése a cigánd–tiszakarádi. Ez egyike a társadalmi, ökológiai és tájgazdálkodási szempontból legkevésbé vitatott árapasztó tározóknak, mint a Tisza-völgy árvízvédelmi biztonságának megteremtését szolgáló árvízi tározórendszer egyik eleme.
Kivitelezését a Vegyépszer Zrt.–Ke-Víz 21 Zrt. konzorciuma nyerte el közbeszerzési pályázaton, a konzorcium vezetője a Vegyépszer Zrt. A szerződés bruttó összege: 6,5 milliárd forint. Az ünnepélyes munkakezdés 2005 szeptemberében volt, az átadás ez év végén lesz.
A munka valójában két ütemre bontható – mondta el kérdésünkre Hollai Pál főmérnök. Az első ütem része a tározó 22 kilométer hosszú gátjának megépítése öt zsilippel, illetve szivattyúállomással, ezt a munkát végzi a Vegyépszer Zrt.–Ke-Víz 21 Zrt. konzorcium. Ezzel párhuzamosan a DEBMUT, a Ke-Víz 21 és a Vegyépszer másik konzorciuma elkészítette a tározó feletti hidat. A második ütem munkáit, a vízbeeresztő műtárgy és csatlakozó létesítményeinek kivitelezési munkáit a Vegyépszer a Resonator Kft.-vel, a Kelet-Út Kft.-vel, valamint a Ke-Víz 21 Zrt.-vel közösen nyerte el szintén közbeszerzési pályázaton, amelynek értéke mintegy 3,6 milliárd forint. A Vásárhelyi Konzorcium (OVIBER-FŐBER) végzi a műszaki ellenőrzést.
A tározó adatai figyelemre méltók, a létesítmény 94 millió köbméter vizet képes tárolni, a vízfelület 24,7 négyzetkilométer, az átlagos vízmélység 3,8 méter, a gátak 4,5 méter magasak. Utóbbiakba nem kevesebb mint 2 millió köbméter meghatározott minőségű, alapvetően agyagos, vízzáró tulajdonságú talajt építettek. Gyakran gondot jelentett a jó minőségű agyaglelőhely kisajátítása, ennek gördülékeny lebonyolításában sokat segített a kivitelezőnek a megrendelő, a Vízügyi és Környezetvédelmi Központi Igazgatóság – mondta el Hollai Pál. A gátak építése, akár az épületeké, alapozással kezdődik, a töltés anyaga valósággal beleékelődik az altalajba, ezzel akadályozzák meg az esetleges elcsúszást. Az agyagrétegeket megfelelő vastagságban terítik és tömörítik, így rétegről rétegre épül fel a gát. Végül humuszt hordanak fel rá, füvesítik, s a töltés koronájára megépítik a megrendelő által kívánt kerékpárutat. A töltés túlnyomórészt már elkészült, a kerékpárút építése van hátra – mondta el a főmérnök.
Egészen más jellegű feladat az úgynevezett vízbeeresztő műtárgy megépítése. Ez biztosítja szükség esetén a víz be- és kivezetését a tározó és a folyó között. A nagyjából téglalap alaprajzú tározó a folyó irányába csatornává szűkül össze. A három 8 méter széles beömlő nyíláson átzúduló, másodpercenként 300-400 köbméter víz mintegy 450 méter széles és 1200 méter hosszú bevezető szakaszon a Ricsére vezető út hídjánál éri el a víztározót. A nagy tömegű víz bevezetését a 90 méter hosszú, „hagyma alaprajzú” energiatörő medence csillapítja. Az energiatörő medence kialakítását, méretezését a VITUKI kisminta-kísérlettel határozta meg. A vízbevezető műtárgy felett üzemi híd vezet át, amely lehetővé teszi a tározó körbejárását kerékpárosok és gyalogosok részére. A nagy méretű vasbeton műtárgy alapozása a rossz altalajviszonyok miatt a jelenlegi terepszint alá 12-14 méter mélységig levitt vasbeton résfalakkal történik – mondta Hollai Pál főmérnök.
A következő három évre szóló bérmegállapodás is azt jelzi, hogy középtávon is javul a tervezhetőség a gazdaságban