A közúti kapcsolatokat jelentő telkekre – a „per 11” és „per 50” telekkönyvi jelzetűekre – ugyanis a társaság földhasználati joggal rendelkezik.
Hiába egyezett meg a kormány a MÁV vezérkarával a telkek vételáráról, hiába jelölték ki a tervezőt, hiába hirdetett a kormány „robogópályázatot” az elnevezésre, a kormányzati negyed terve pillanatnyilag futóhomokra: olyan telkekre épül, amelyek nem a magyar állam tulajdonában vannak. A tulajdonos a MÁV, amely viszont az elmúlt években, évtizedekben harmadik szereplőknek, magántulajdonú cégeknek adott rendelkezési jogot e telkek felett. Ha az állam nem tud dűlőre jutni, megegyezni ezekkel a jogtulajdonosokkal, nem lesz működőképes a kormányzati negyed.
A Nyugati pályaudvar mögötti 40 hektáros területet, amelyen több, főként a MÁV Zrt. tulajdonában álló telek van, leginkább szabálytalan alakú háromszöghöz hasonlíthatnánk, amelynek hegyes csücskében található a pályaudvar, két befogója a Váci út és a Podmaniczky utca, átfogója a Dózsa György út.
*
A területet középtájon metszi át a Ferdinánd híd, amely a két határoló utat köti össze. A tervezett kormányzati negyed a Podmaniczky utcai oldalon fut végig a Dózsa György úttól a Ferdinánd hídig. Ha elkészülne az épületegyüttes, az alkalmazottak és az ügyfelek a munkaidő kezdetén és végen több ezer autóval érkeznének, illetve indulnának el, és ez soha nem látott méretű dugót okozna mindennap a környéken – megbénítva a stratégiai fontosságú épületegyüttest, azaz a kormányzati hivatalokat. Közismert, hogy a Podmaniczky utca mindkét irányba olyan útvonalakra viszi a forgalmat – a Nagykörútra és a Dózsa György útra –, amelyek ma is folyamatosan beállnak a csúcsforgalom idején.
A másik útvonal-lehetőség a Ferdinánd híd körüli terület, amelyen át – csatlakozó kijáratok létesítésével – el lehet érni a Váci utat. A kormányzati negyed kulcskérdése tehát a Ferdinánd híd övezete. Vagyis a kormányzati negyed nem építhető meg az itt található 28224/11 és a 28224/ 50 telekkönyvi jelzetű telkek nélkül. Csakhogy az említett terület nem tisztán MÁV-tulajdon. E területeken – a tulajdoni lap tanúsága szerint – Demján Sándor az általa tulajdonolt West End Beruházó Kereskedelmi Zrt. révén földhasználati joggal bír.
A hatályos jogszabályi rendelkezés, a polgári törvénykönyv szerint „ha az épület tulajdonjogát az építkező szerzi meg, az épület tulajdonosát az épület fennállásáig a földre (földrészletre) használati jog illeti meg. A megállapodáson vagy bírósági határozaton alapuló földhasználati jogánál fogva az épület tulajdonosa jogosult a föld használatára és hasznai szedésére, valamint köteles viselni az ennek fenntartásával járó terheket”. Mindebből következik, hogy bárkinek adja el a MÁV a tulajdonában álló telkeket, a Ferdinánd híd környékén csak a West End engedélyével építhetnek bármit is. A híd mellett van a TriGránit Zrt. székháza, a Sóház, az érintett területre nyílnak Demján Sándor irodáinak ablakai. A magyar és nemzetközi ingatlanfejlesztési piacon elismerést szerzett Demján Sándor nélkül – aki nagy lendülettel készül a West End üzletközpont második projektjének, a Westend City Center 2-nek a megvalósítására – nehéz lesz bármit építeni a Nyugati pályaudvar mögötti területen. Felmerül a kérdés, hogy a kormány miként készítette elő a 142 milliárd forintos közbeszerzést, ha olyan telkekre akarják felépíteni a komplexumot, ami nem vagy nem kizárólag az övék.
Csurka Istvánnak mindenben túl korán volt igaza - az író-politikusra emlékeztek a Terror Háza Múzeumban