Futóhomokra épülő negyed

Kulcsszerepbe került a tervezett kormányzati negyed megvalósításánál a Demján Sándor által tulajdonolt West End Beruházó Kereskedelmi Zrt. Lényegében e cég hozzájárulásától függ, hogy létrejöhet-e a tervezett fővárosi beruházás.

2007. 08. 27. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A közúti kapcsolatokat jelentő telkekre – a „per 11” és „per 50” telekkönyvi jelzetűekre – ugyanis a társaság földhasználati joggal rendelkezik.
Hiába egyezett meg a kormány a MÁV vezérkarával a telkek vételáráról, hiába jelölték ki a tervezőt, hiába hirdetett a kormány „robogópályázatot” az elnevezésre, a kormányzati negyed terve pillanatnyilag futóhomokra: olyan telkekre épül, amelyek nem a magyar állam tulajdonában vannak. A tulajdonos a MÁV, amely viszont az elmúlt években, évtizedekben harmadik szereplőknek, magántulajdonú cégeknek adott rendelkezési jogot e telkek felett. Ha az állam nem tud dűlőre jutni, megegyezni ezekkel a jogtulajdonosokkal, nem lesz működőképes a kormányzati negyed.
A Nyugati pályaudvar mögötti 40 hektáros területet, amelyen több, főként a MÁV Zrt. tulajdonában álló telek van, leginkább szabálytalan alakú háromszöghöz hasonlíthatnánk, amelynek hegyes csücskében található a pályaudvar, két befogója a Váci út és a Podmaniczky utca, átfogója a Dózsa György út.
*
A területet középtájon metszi át a Ferdinánd híd, amely a két határoló utat köti össze. A tervezett kormányzati negyed a Podmaniczky utcai oldalon fut végig a Dózsa György úttól a Ferdinánd hídig. Ha elkészülne az épületegyüttes, az alkalmazottak és az ügyfelek a munkaidő kezdetén és végen több ezer autóval érkeznének, illetve indulnának el, és ez soha nem látott méretű dugót okozna mindennap a környéken – megbénítva a stratégiai fontosságú épületegyüttest, azaz a kormányzati hivatalokat. Közismert, hogy a Podmaniczky utca mindkét irányba olyan útvonalakra viszi a forgalmat – a Nagykörútra és a Dózsa György útra –, amelyek ma is folyamatosan beállnak a csúcsforgalom idején.
A másik útvonal-lehetőség a Ferdinánd híd körüli terület, amelyen át – csatlakozó kijáratok létesítésével – el lehet érni a Váci utat. A kormányzati negyed kulcskérdése tehát a Ferdinánd híd övezete. Vagyis a kormányzati negyed nem építhető meg az itt található 28224/11 és a 28224/ 50 telekkönyvi jelzetű telkek nélkül. Csakhogy az említett terület nem tisztán MÁV-tulajdon. E területeken – a tulajdoni lap tanúsága szerint – Demján Sándor az általa tulajdonolt West End Beruházó Kereskedelmi Zrt. révén földhasználati joggal bír.
A hatályos jogszabályi rendelkezés, a polgári törvénykönyv szerint „ha az épület tulajdonjogát az építkező szerzi meg, az épület tulajdonosát az épület fennállásáig a földre (földrészletre) használati jog illeti meg. A megállapodáson vagy bírósági határozaton alapuló földhasználati jogánál fogva az épület tulajdonosa jogosult a föld használatára és hasznai szedésére, valamint köteles viselni az ennek fenntartásával járó terheket”. Mindebből következik, hogy bárkinek adja el a MÁV a tulajdonában álló telkeket, a Ferdinánd híd környékén csak a West End engedélyével építhetnek bármit is. A híd mellett van a TriGránit Zrt. székháza, a Sóház, az érintett területre nyílnak Demján Sándor irodáinak ablakai. A magyar és nemzetközi ingatlanfejlesztési piacon elismerést szerzett Demján Sándor nélkül – aki nagy lendülettel készül a West End üzletközpont második projektjének, a Westend City Center 2-nek a megvalósítására – nehéz lesz bármit építeni a Nyugati pályaudvar mögötti területen. Felmerül a kérdés, hogy a kormány miként készítette elő a 142 milliárd forintos közbeszerzést, ha olyan telkekre akarják felépíteni a komplexumot, ami nem vagy nem kizárólag az övék.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.