Kakukktojás – így jellemezhető lapunk információi szerint a MÁV Zrt. igazgatóságának korábbi döntése nyomán a MÁV Cargo (MC) privatizációs pályázatának második körébe került Rail Cargo Austria AG–GYSEV Zrt. konzorciumának szereplése. Emlékezetes, hogy a kiíró MÁV Cargo eredetileg öt céget kívánt csak bevonni a második körbe, ám az említett konzorcium bejutásához bőveni kellett a létszámot. Erre sor is került, mégpedig azért – állította forrásunk –, mert a GYSEV-nek Siklós Csaba személyében hathatós támogatója van a MÁV Zrt. elnökségében, aki ez év januári távozásáig vezérigazgatója volt a Győr–Sopron–Ebenfurt vasúttársaságnak. A hivatalos indoklás szerint ellenben a pályázók között kialakult csekély pontkülönbség miatt döntött így a MÁV Zrt. igazgatósága.
„Nem igaz, hogy a lista ötről héttagúra bővüléséről szóló döntésre a GYSEV listára kerülése miatt került volna sor. Szintúgy nem felel meg az sem a valóságnak, hogy Siklós úr bármilyen nyomást gyakorolt volna a döntéshozatalra” – reagált kérdésünkre Dióssy Gábor, a MÁV Cargo Zrt. vezérigazgatója. Azt azonban az MC első embere elismerte, hogy Siklós Csabának a MÁV igazgatóságának tagjaként befolyása van a privatizációs folyamat során születő döntésekre, hiszen végül is az igazgatóság dönt, az értékelőbizottság csak javaslatot ad.
Más forrásból lapunk úgy értesült, hogy nem Siklós az egyetlen, aki igyekszik az általa pártfogolt pályázót előnyhöz juttatni. Ellenkezőleg, épp az okozza a nehézséget a végső befutó kiválasztásánál, hogy a jelenlegi MÁV-vezetés helyzete megrendült, a gazdasági tárcánál pedig a miniszter előre bejelentett távozása miatt van hatalmi vákuum. Vagyis a lobbistáknak jelenleg nincs kivel megegyezniük.
Pedig az idő vészesen fogy: a kötelező érvényű ajánlatokat október 19-én kell megtenniük a MÁV Cargo megszerzéséért indulóknak. A második fordulóba került a Rail Cargo Austria AG és a GYSEV Zrt. konzorciuma mellett a Cargo Central Europe konzorcium, a Grampet S.A., a Magyar Rail Cargo Vagyonkezelő Kft., az MC Solution konzorcium, a New World Resources Transportation B.V., valamint a Sped-Trans konzorcium.
A MÁV május 29-én hirdetett nyilvános, kétfordulós pályázatot a MÁV Cargo Árufuvarozási Zrt.-ben tulajdonában lévő teljes részvénycsomag értékesítésére. Az ajánlatok megtételének határideje július 23. volt, az első forduló lezártáig 12 ajánlat érkezett.
Az értékelőbizottság az elsőkörös ajánlatok értékelése során maximum 50 ponttal értékelte a megajánlott árat, a másik maximum ötven pontot az üzleti tervben foglaltak alapján állapították meg. A legnagyobb összeget, 81 milliárd forintot két szlovák cég, a közúti fuvarozásban érdekelt Sped-Trans és egy pénzügyi befektető, a Slavia Capital Group A.S. párosa kínálta fel a magyar vasút árufuvarozó vállalkozásáért – írta meg a Népszabadság, s a MÁV-nál nem cáfolták a híreket. Mi több, a nemzeti vasútvállalatnál vizsgálatot rendeltek el azzal kapcsolatban, hogy miként kerülhettek ki a sajtóba az ajánlati összegek.
A MÁV Cargo Zrt. 2006-ban – önálló működésének első évében – 93 milliárdos árbevételt s 2,8 milliárd forint adózás előtti eredményt ért el. Tavaly a MÁV Cargo részesedése a magyarországi árufuvarozási piacon mintegy 20 százalék, a vasútin 82-83 százalék volt.
A következő három évre szóló bérmegállapodás is azt jelzi, hogy középtávon is javul a tervezhetőség a gazdaságban