Korlátozzák a buszközlekedést

Egyszerre állított le mintegy negyven autóbuszjáratot a Kapos Volán Zrt. A főként kistelepüléseket érintő döntéstől 10-15 millió forint megtakarítást remél a cég, amely további járatmegszüntetéseket sem tart kizártnak. A települések önkormányzatai nem fogadták el a szállítócég döntését.

2007. 08. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szeptembertől jó néhány somogyi kistelepülésre nehezebben lehet eljutni autóbusszal. A Kapos Volán döntése alapján munkanapokon 37, szabadnapokon 34, a munkaszüneti napokon 38 járatot törölnek. – A cég évek óta nem hajtott végre járatmegszüntetést, s most egy csomagban intézkedett – mondta lapunk kérdésére Bebics János, a Kapos Volán személyszállítási igazgatója. Szerinte ez azért fontos körülmény, mert az autóbusz-közlekedés egyik előnye, hogy mindig rugalmasan alkalmazkodik a szállítási feladatokhoz, így képes gazdaságosan működni. – Ha egy viszonylatban nő a forgalom, akkor oda járművet, új járatot állítanak be, ha csökken, akkor ritkítják a járatokat. Ez természetes folyamat – állította a személyszállítási igazgató. Kétségtelen, hogy az utóbbi években a személyautó-forgalom növekedésével párhuzamosan csökkent a közösségi közlekedés iránti igény. Ennek következtében fogy a Volán-társaságok utasainak a száma, mérséklődik a bevétele. Ezért döntött úgy a cég, hogy kéri a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) jóváhagyását a járatok megszüntetéséhez. Az engedélyt a Kapos Volán Zrt. meg is kapta. Bebics János szerint kizárólag azokat a járatokat állítják le, amelyeken alig volt utas. – Ha egy járaton három ember utazik, akkor az nulla, arra nincs igény – jelentette ki a személyszállítási igazgató. Az intézkedéstől a cég évente 10-15 millió forint megtakarítást remél.
A folyamat ráadásul nem ért véget, a Kapos Volán a továbbiakban is monitorozza a járatait, s ha azt tapasztalja, hogy a viszonylat iránt nincs igény – például mert bezárt az a gyár, intézmény, amelynek a dolgozói utaztak –, akkor azt meg fogják szüntetni. – Ha ellenben – például az iskola-összevonások miatt – nő az igény a megyében, akkor ott a cég fejleszteni fogja a járatait – ígérte Bebics János. Kérdésünkre, hogy az érintett településeken hogyan fogadták a járatok leállítását, a személyszállítási igazgató úgy vélekedett, nem nagy örömmel, de megértették a döntést. Hivatalosan azonban a települési önkormányzatok nem fogadták el a Kapos Volán intézkedését.
A somogyi járatleállítás nem egyedülálló jelenség. Lapunk korábban beszámolt róla, a közelmúltban a Volánbusz az utasok által kedvelt távolsági járatait szüntette meg a Budapest–Győr vonalon. Hétköznap az eddigi 16 helyett 11, szombaton 15 helyett 8, vasárnap pedig 15 helyett 9 járatpár közlekedik, s a gazdasági minisztériumban a többi Volán-társaságot is hasonló lépésre kívánják rábírni. Horváth László, a Volános Érdekvédők Együttműködési Fórumának ügyvivője lapunk kérdésére elmondta, hogy a GKM régóta szorgalmazza a vasútvonalakkal párhuzamos buszjáratok forgalmának csökkentését.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.