Lányi: A kormány legkártékonyabb döntése

Megkongatta a vészharangot Lányi András egyetemi tanár, az Élőlánc mozgalom elnökségi tagja, mert úgy látja: az új vagyontörvény-javaslat betetőzi a Gyurcsány-kormány eddigi politikáját, és lehetővé teszi a nemzeti vagyon ellenőrizhetetlen kiárusítását. Lányi úgy véli, mindez ellentétes az ország érdekeivel és az alkotmánnyal.

2007. 08. 21. 12:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Úgy tűnik, önöknél betelt a pohár. Ezek szerint a vagyontörvény volt az utolsó csepp benne?
– Egy forró nyári éjszakán, vita nélkül, mintegy félálomban fogadta el az Országgyűlés az állami vagyonról szóló törvényt, ami most ősszel ismét a parlament elé kerül, miután a köztársasági elnök megfontolásra visszaküldte azt. Ez a nemzeti vagyon teljes egészét egy részvénytársaságba viszi, amely kizárólag a kormánynak tartozik felelősséggel. Ebbe beleértendők a természeti kincseink, a közszolgáltatások ingatlanvagyona, a kulturális intézmények vagyona, úgyszólván minden.
– Ezt a törvényt Sólyom László visszaküldte a parlamentnek. Nem várható, hogy ezúttal bölcsebb lesz a kormányoldal?
– Annak idején hatvan aláíró arra kérte a köztársasági elnököt, hogy alkotmányossági normakontrollra küldje a törvényt. A levélben köztársaságunk előző elnöke, számos vezető köztisztviselő, a Magyar Tudományos Akadémia több tagja, legalább fél tucat országgyűlési képviselő, polgármesterek, művészek és egyetemi professzorok kérték Sólyom Lászlót, hogy az Alkotmánybíróságot válassza. Zlinszky János és Bencze Izabella, a Kincstári Vagyoni Igazgatóság volt vezérigazgató-helyettesének érvelését elfogadva mi úgy gondoljuk, hogy ez a törvény alkotmányellenes, mert az alkotmány tizedik paragrafusának első pontja kimondja, hogy az állam tulajdona nemzeti vagyon, és a nemzet vagyonával csak olyan szervezet és testület rendelkezhet, ami az egész nemzetet képviseli. Sajnos a levelünk kézbesítése előtt két órával az elnöki hivatal kiadott egy nyilatkozatot, ami lehetetlenné tette, hogy az elnök megfontolhassa a kérésünket.
– Hibázott az elnök?
– Nem ezt mondtam. A mi kérésünk előtt a hivatala már döntött az ügyben.
– A vagyontárgyak eddig is olyan szervek felügyelete alatt álltak, amelyek közvetlenül a kormány alá tartoznak. Miért roszszabb az, ha a kormányoldal egy szervezetbe tömöríti ezeket a felügyeleti funkciókat?
– Ez a helyzet eddig is kifogásolható volt, ám korábban még lehetett rá magyarázatot adni. Magyarországon az 1948-ban erőszakosan végrehajtott államosítás következtében ugyanis olyan állapot alakult ki, amelyben az állam kétféle tulajdona, az üzleti tulajdon és a nemzeti vagyon a felismerhetetlenségig összekeveredett. A rendszerváltás után a meghatározó tennivaló a jogtalanul kisajátított magánvagyon privatizálása, ezzel a piaci versenygazdaság megerősítése volt. Vitathatatlan, hogy ezt a feladatot mára bőségesen túlteljesítették az ország kormányai. Az üzleti vagyon, amelynek célja a jövedelemtermelés, a ma uralkodó közfelfogás szerint magánkézben jobb helyen van. Én ezt nem vitatom, viszont az államnak a jellemző és meghatározó tulajdona a nemzeti vagyon. Ennek célja az alapvető közszolgáltatások biztosítása. Az adó- és járulékfizető polgár joggal kívánja az államtól, hogy ezen vagyonnal úgy bánjon, hogy ezeknek a szolgáltatásoknak a köre ne szűküljön. A nemzeti vagyon eladása viszont szükségképpen a szolgáltatás csorbulásával jár, ami ellentétes az ország érdekeivel és az alkotmánnyal.
– Bármivel is jobb lenne, ha a kormányt maximálisan kiszolgáló parlamenti többség kezébe kerülnének ezek a vagyontárgyak?
– Molnár Oszkár fideszes képviselő egyéni törvényjavaslatával egészen más koncepció szerint rendezné a nemzeti vagyon jövőjét. A vagyon felett egy közvetlenül az Országgyűlésnek felelős közigazgatási szervezet, és nem egy részvénytársaság rendelkezne, és a nemzeti vagyon elidegenítéséről az Országgyűlés is csak kétharmados törvénnyel dönthetne.
– Egyelőre tárgyalásra vár ez a beadvány, a kormány javaslatáról viszont hamarosan szavaznak.
– Éppen ezért fordul most ez a hatvan aláíró az összes országgyűlési képviselőhöz is. Történelmi felelősségükre hivatkozva kérjük a képviselőket, hogy bírják rá a kormányt az eredeti javaslat visszavonására.
– Az egészségügyi reform és az októberi jogtiprások ellen is tüntettek. Most nagyobb akció készül. A vagyontörvény tervét kártékonyabbnak tartják ezeknél?
– Most tetőzik be az a kormányzati politika, amely a költségvetés hiányzó forrásait a nemzeti vagyon felélésével, kiárusításával próbálja pótolni. Április elsején az elmegyógyintézet előtt a kórházak privatizációja ellen szervezett tüntetésen ugyanazt mondtuk: a mindenkori kormány négy éven át szabadon rendelkezhet az adónkkal, de nem rendelkezhet szabadon az előző nemzedékek alkotásaival, amelyeket közcélokra rendeltek, mert azok a jövő nemzedékek örökségét képezik. Az egészségügyi intézmények eladásakor ugyanaz történik, mint amikor a vízközműveket, vízbázisokat értékesítik, vagy amikor erdőségeinket vagy az állami földeket verik dobra.
– A családi gazdálkodók se vehessék meg a földalapban lévő földeket?
– Szó sincs róla. A Nemzeti Földalapra azért van szükség, hogy a birtokrendezéseknél lehetővé váljon a családi gazdálkodások számára létfontosságú birtokkiigazítás. Más országokban is különbséget tesz a politikai gyakorlat aszerint, hogy külföldi vagy hazai kézbe kerül-e egy állami föld. Nem a nacionalizmus miatt, hanem mert a nemzet számára fontos vagyontárgyak fölött az ország politikai közösségének meg kell őriznie az ellenőrző befolyását.
– Ez az eszmefuttatás aligha vág egybe az unió irányelveivel.
– Politikai gyakorlatról beszéltem, amellyel a nyugati országok is élnek. Nem is beszélve arról, hogy a közszolgáltatások privatizációja, amit a Világkereskedelmi Szervezet (WTO) a kilencvenes évek közepén erőltetett rá az Európai Unióra, nem vált be, és ennek számos példája van. A vasút, a társadalombiztosítás, a vízközművek eladása a szolgáltatások minőségének romlását és az árak emelkedését okozta számos nyugat- és kelet-európai országban.
– A liberális politikusok arra hivatkoznak, hogy a privatizáció a verseny kialakulásával, így az árak csökkenésével jár.
– Éppen ellenkezőleg, a közszolgáltatások jelentős része természetes monopóliumokon alapul. Ez azt jelenti, hogy vannak olyan erőforrások, mint egy régió vízközművei, elektromos rendszere, amelyek tulajdonosával szemben a fogyasztó kiszolgáltatott. Tehát ha a tulajdonos emeli az árakat a nyereség érdekében, akkor a társadalom nem tud mit tenni, mint hogy fizet.
– Nyugaton sok helyen mégis igyekeznek egyetlen dróton vagy vízvezetéken is választási lehetőséget kínálni a fogyasztónak, a verseny jegyében. Ez nem megoldás?
– Nem, mert a fogyasztó nem tud különbséget tenni a virtuális szolgáltatókkal szemben, hozzá továbbra is egy csövön jön a víz, vagy egy vezetéken érkezik az áram, tehát nincs valós verseny. A közszolgáltatásoknál a verseny a privatizáció után nem a költségek csökkentése, a minőség javítása útján realizálódik, hanem a nyereségért folyik. Ahol a szolgáltatások minőségét a vevő nem tudja megítélni, például az egészségügyben vagy a vízművek esetében, ott szinte korlátlanok a profitlehetőségek.
– Jól értem, hogy azt állítja, a kormány nem az emberek érdekét képviseli, amikor privatizálni akarja a közvagyont?
– A kormány egyrészt a saját rossz gazdaságpolitikája miatt kialakult csillagászati mértékű hiányt szeretné csökkenteni. Másrészt a költségvetés érdekein kívül a Gyurcsány-kormány a nemzetközi és a hazai pénzvilág érdekeit képviseli, amelyek többek között így jutnak hozzá az ország legnagyobb pénztárához, az OEP-hez és olyan szolgáltatásokhoz, amik hatalmas nyereséget hoznak majd nekik.
– Nyilván azzal vádolják majd, hogy ez egy összeesküvés-elmélet.
– Az uralkodó közgazdasági felfogás szerint az állam rossz tulajdonos. Erre én azt mondom: az alkotmányunk kimondja a köztulajdon és a magántulajdon egyenlőségét. Célszerű különbséget tenni, mikor jó és mikor rossz az állami tulajdon, és mi csak azt állítjuk: természetes monopóliumok esetén állami tulajdonra van szükség. Ott, ahol a tulajdon működtetésének fő célja nem a jövedelemszerzés, és nem kívánjuk, hogy a szolgáltatást igénybe vevő polgár mások extraprofitját fizesse meg.
– Hogyan érvényesíti érdekeit a pénzvilág a Gyurcsány-kormánynál?
– A globalizáció a világon mindenütt azt jelenti, hogy a reálszférából a hatalom és a kezdeményezés átkerült a monetáris szférába. Ez nem összeesküvés-elmélet, hanem egy elemi közgazdasági tény. Ma a világon a pénzügyi hálózatok a leginkább meghatározó hatalmi tényezők, és a hatalomért folyó versenyben minden párt rászorul, és igénybe is veszi ezeknek a pénzügyi hálózatoknak a támogatását, és ezért jár valami…
– Hogyan lett a környezetvédő Lányi Andrásból kész politikus?
– Amit most mondok, az az ökológiai politika álláspontja, amit mindig is képviseltem. Hiszen a helyi, munkahelyi, szakmai közösségek önrendelkezése nélkül és a helyi erőforrásokat védő úgynevezett patrióták nélkül az emberhez méltó élet természeti és kulturális forrásai megvédhetetlenek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.