Már három tulajdonosról tudunk

Egyre több szereplő tűnik fel a kormányzati negyed telkeinek adásvétele ügyében. A tulajdonos MÁV-nak nemcsak Demján Sándor különféle cégeivel kell megegyeznie, hanem a fővárossal is, amely az elővásárlási jogáról való lemondásért cserébe igényeket támaszthat. Ráadásul nincs vége a sornak, további jogtulajdonosok is előállhatnak.

2007. 08. 28. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hamarosan tárgyalja a főváros közgyűlése a vagyongazdálkodási főpolgármester-helyettes előterjesztését arról a három ingatlanról, amely a kormányzati negyednek helyet adó területen található. A Hagyó Miklós által jegyzett dokumentum szerint a MÁV Zrt. és a Kincstári Vagyoni Igazgatóság (KVI) közötti adásvétel által érintett 12 ingatlan „közül háromra illeti meg a fővárosi önkormányzatot elővásárlási jog: a 28224/16 helyrajzi számú, 15 907 négyzetméter területű telek adott hányada s a 28224/17, 7396 négyzetméteres, illetve a 28224/26, 1315 négyzetméteres alapterületű ingatlan”. Az 1991-es, „egyes, állami tulajdonban lévő vagyontárgyak önkormányzatok tulajdonába adásáról szóló” törvény szerint a Ferdinánd híd a főváros tulajdonába került.
A három érintett ingatlanon a Ferdinánd híd tartószerkezetei találhatók, ám ezek ingatlan-nyilvántartási szempontból rendezetlenek – állítja az előterjesztés. A polgári törvénykönyv vonatkozó szakasza alapján a fővárost elővételi jog illeti meg a három telekre. Az első telek nettó ára 1,33, a másodiké 1,54, a harmadiké 0,11 milliárd forint. Az ingatlanok együttes bruttó vételára 3,5 milliárd forint.
A lapunk birtokába került információk szerint a főváros igyekszik majd kihasználni az abból adódó előnyöket, hogy gátolhatja, illetve késleltetheti a kormányzati negyed MÁV-tulajdonú telkeinek az átadását az államot képviselő KVI számára. Mindezt annak ellenére teszi, hogy az előterjesztés azt javasolja a közgyűlésnek, ne gyakorolja az elővásárlási jogát.
A főváros bejelentkezésével újabb, sajátos érdekekkel rendelkező szereplő tűnt fel az eredetileg kétszereplősre tervezett folyamatban. Mint tegnapi számunkban megírtuk, a Demján Sándor az általa tulajdonolt West End Beruházó Kereskedelmi Zrt. révén földhasználati joggal bír a Ferdinánd híd körzetében. A lapunkban megjelent információt tegnap cáfolni igyekezett a beruházó képviselője. – Semmilyen módon nem befolyásolja a kormányzati negyed megvalósítását az a két telek, amelyen a Demján Sándor által tulajdonolt West End Beruházó Kereskedelmi Zrt.-nek földhasználati joga van – mondta a FigyelőNetnek Láng Balázs, a kormányzati negyed projekt kommunikációs vezetője. Láng ugyanakkor elismerte, hogy a két telekre valóban van földhasználati joga Demján cégeinek, ám azt állította, ez nem akadályozza a beruházást.
Nem kizárt azonban, hogy további tulajdonosok, illetve különféle, a tulajdonost korlátozó jogokkal jelentkezők is igényekkel lépnek fel a kormányzati negyednek szánt telkek kapcsán.
Miként lapunk korábban megírta, a MÁV ingatlangazdálkodási igazgatója által készített szakmai anyag szerint az állami cég saját „földhivatalában” vezetett nyilvántartások hiányosak, az ingatlanok jogi helyzete rendezetlen, nincs professzionális szakmai ismeretekkel rendelkező ingatlankezelő szervezet. Mindezek következtében a MÁV belső ingatlan-nyilvántartása és a hivatalos, állami földhivatali nyilvántartás adatai gyakran eltérnek egymástól. Ennek többek között az lehet az oka, hogy a vasúttársaság alacsonyabb rangú tisztségviselői – például akár maguk az állomásfőnökök is – köthettek szerződéseket az állomások területén működő vállalkozásokkal. Az évekkel, évtizedekkel korábban készült megállapodások kedvezményezettjei most előállhatnak pecsétes papírjaikkal, s követelhetik elővásárlási vagy egyéb jogaik érvényesítését.

Túlzsúfolt nyaralóvonatok. Kísérje fokozott figyelemmel a nyaralásból hazatérő gyermekeink vasúti utaztatását a MÁV Start Zrt. – ezt kéri a cég elnök-vezérigazgatójától, Mosóczi Lászlótól az Országos Szülői Szervezetek Egyeztető Fóruma nyílt levelében. Azt kérik a MÁV személyszállításért felelős cége vezetőjétől: a vasút kapcsoljon több kocsit a szerelvényekhez, hogy a gyermekeknek ne kelljen állva vagy a padozaton, csomagjaikon ülve utazni több száz kilométeren keresztül – mindezt a diákkedvezmények csökkentése és a menetjegyek árának jelentős emelése után. Ha a MÁV Start Zrt. nem tud kellő számú ülőhelyet biztosítani a nyaralásból hazautazó diákoknak, akkor fizesse vissza a menetjegy árát a balesetveszélyes helyzetben, állva utazó diákoknak – követelik a szülők.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.