A munkavállalók többhavi bére kifizetetlen, de nem kaptak pénzt tegnap, a munkaviszony felbontását rögzítő irat aláírásakor sem. A dokumentum egy későbbi időpontot jelöl meg a járandóságok – az elmaradt fizetés és a törvényesen járó végkielégítés – kiegyenlítésére.
A munkavállalók felháborodva tapasztalták, hogy nem jelent meg a telephelyen a cég tulajdonosát képviselő Gáti Ete ügyvezető igazgató, aki az év eleje óta soha nem válaszolt egyenesen a dolgozók kérdéseire, s másképpen tájékoztatta a szakszervezetet, illetve az üzemi tanácsot arról, hogy a tulajdonos Magyar Államvasutak Zrt. mit tervez a MÁV Hídépítővel, illetve mi a társaság szándéka a dolgozókkal. Utóbbiak közül különösen azok vannak most nehéz helyzetben, akik a cég munkásszállóján laktak idáig, de munkaviszonyuk megszűnésével nemcsak keresetüket veszítik el, hanem a fedelet is a fejük fölül.
*
Különösen azt nehezményezzük, hogy a MÁV Zrt., amely évtizedeken át munkáltatója is volt az itt dolgozók jelentős részének, most úgy viselkedik, mintha semmi köze nem lenne hozzánk. Még a végkielégítésünket is a bérgarancia-alapból akarja kifizetni, hogy a vasútnak az egész elbocsátás egy fillérjébe se kerüljön – mondta felháborodva Pális Imre, a felszámolás alatt álló cég volt középvezetője. – Heinczinger István vezérigazgató úr nem volt hajlandó szóba állni velünk, a sorsunkat firtató leveleinkre érdemi választ nem adott. Amikor mégis állásfoglalásra kényszerült, a Hídépítő vezetőire, menedzsmentjére tolta a felelősséget a cég veszteségeiért, holott a vezetőket, a felügyelőbizottság tagjait a MÁV-vezérkar nevezte ki. Pontosan tudták, hogy mi zajlik itt, és azt is tudták, miért tették – hallhattuk.
Az elégedetlenkedők pletykaszinten azt is mondogatják, hogy a MÁV Hídépítő bevételeinek egy része a menedzsment és azon keresztül a MÁV felső vezetésének egyes tagjaihoz vándorolt. Az egyik műszaki vezető munkatárs szerint köztudomású volt, hogy az igazgatók olyan alvállalkozókkal kötöttek szerződést, amelyek csak látszattevékenységet végeztek, a busás jövedelemből pedig visszaosztottak a cégvezetőknek.
– Ezek után felháborító, hogy a MÁV-vezérigazgatóság, amely mindezt elnézte, az egyszerű melósokat most, amikor szüksége van az ingatlanra, egyszerűen kirakja – mondta Remete Péter. A nyugdíjkorhatár közelében lévő szakember elkeseredésében nyílt levelet fogalmazott a MÁV-vezérigazgatóságnak. Eszerint „kft. formációba 1992-ben a MÁV kényszerített bennünket, ők nevezték ki az igazgatóinkat, a felügyelőbizottságot. Aztán jöttek az alvállalkozók, furcsa módon mindig ugyanabból az érdekkörből, beindultak a szivatytyúk, legalábbis ez a hír járja, s ezek a szivattyúk nem vizet szivattyúztak innen, hanem pénzt. Az alvállalkozók 10-12 fős brigádja például havi 10-13 millióért söprögetett az udvaron hosszú hónapokon át. Hogyan lehetséges az, hogy a MÁV Zrt. nemrég még meghirdetett, el akart adni bennünket, most meg köze sincs hozzánk? Hogyan lehetséges az, hogy a kormánynegyed céljára jó hétmilliárdért eladott MÁV-területre bejegyzett kft.-k összehasonlíthatatlanul nagyobb jogokkal rendelkeznek ott, mint mi, a hatvanéves múltunkkal itt, ezen az 5 hektáron – amely nemsokára ugyancsak eladó lesz a hírek szerint.”
Lapunk azzal a kérdéssel fordult a MÁV Zrt. kommunikációs osztályához, hogy mi a terve a cégnek a MÁV Hídépítő Kft. telephelyével, azzal az 5 hektáros telekkel, amely része a Rákosrendező pályaudvar 24,5 hektáros területének. A MÁV kérdésünkre még nem adott választ.
Utcán a dolgozók Kaposvárott is. Ha a Hankook Dunaújvárosban több milliárd forint állami támogatást kapott, úgy véljük, Kaposvár is megérdemel némi segítséget – reagált Szita Károly, Kaposvár polgármestere arra a hírre, mely szerint a megyeszékhelyen működő Coats Magyarország Kft. el kívánja bocsátani kétszáz dolgozóját. Mint arról már beszámoltunk, az egykori Cérnagyártó és Értékesítő Kft. a termelés gazdaságtalan voltára, jelesül a nyersfonal- és nyerscérnatermelés drasztikus visszaesésére hivatkozva döntött a leépítés mellett. Szita Károly állami segítségben bízik. Erre szerinte van is némi esély, tekintve, hogy Lamperth Mónika munkaügyi és szociális miniszter kaposvári illetőségű kormánytag.
Napi balfék: Magyar Péter újabb árulót talált!