Jó néhány olyan Volán-társaság működik mind a mai napig az országban, amelyik – noha 2004 óta a Gazdasági és Közlekedési Minisztériummal kötött közszolgáltatási szerződés erre kötelezte – egyetlen járatát sem adta ki alvállalkozóknak. Közéjük tartozik a Zala Volán is, amely bár az előírásnak megfelelően 2005 decemberében meghirdetett egy járatcsomagot, arra egyetlen érdeklődő sem jelentkezett – mondta el lapunk kérdésére Horváth László, a Volános Érdekvédők Együttműködési Fórumának ügyvivője. Az alapprobléma az, hogy Zala megye aprófalvas településrendszere szinte lehetetlenné teszi a járatok jövedelmező működtetését. Míg egy átlagos megyében 100–150 település van, Zalában ez a szám 257, és kettő kivételével valamennyit érintik a buszjáratok. Ráadásul ezek közül mintegy száz zsákfalu. – Könnyű belátni, hogy ilyen körülmények között nem tolongtak a befektetni szándékozók a pályázaton – mondta Horváth László. Ugyanakkor nem titok, hogy a városközi forgalom nyereséges, éppen ez teszi lehetővé, hogy vállalati szinten el tudják érni a tulajdonos Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Zrt. által megkövetelt nullszaldós mérleget. De épp ez az, amiért a vállalatok vezetői ódzkodnak attól, hogy jövedelmező járataikat kiszervezzék, vagyis az „aranytojást tojó tyúkot” levágják.
– A jobb adottságú megyékben fellelhetők olyan járatok, amelyek alvállalkozókkal nyereségesen üzemeltethetők – jegyezte meg a Volános Érdekvédők Együttműködési Fórumának ügyvivője. Ugyanakkor úgy vélte, a tapasztalatok szerint ezek a szolgáltatók nem nyújtanak jobb szolgáltatást, mint a Volán. A járművek nem korszerűbbek, mint a Volán-társaságoknál, és a személyzet sem igazán jó modorú. Hallani olyan esetekről, hogy egyes sofőrök atlétatrikóra vetkőztek a nagy melegben. Ilyen a kötelező formaruhát viselő Volán-alkalmazottak esetében nem fordulhat elő.
A Volán-társaságok 2006 januárjától járataik minimum öt, maximum harminc százalékát kötelesek alvállalkozásba adni, ha ezzel csökkenteni tudják a működési költségeiket. Az alvállalkozók bevonására irányuló pályázatot a múlt évben minden Volán-társaság kiírta, de jelentkező nem minden esetben akadt. – A Volán-társaságok országszerte csak annyi feladatot tudtak az alvállalkozóknak kiadni, amennyi a hasznos kilométer átlagosan három százalékának felel meg – ismerte el a Világgazdaságnak Marcsa Ildikó, a Volán Egyesülés autóbusz-közlekedési igazgatója.
Napi balfék: Magyar Péter újabb árulót talált!