Csapdahelyzetben a Volán-társaságok

A közszolgáltatási szerződések arra kötelezik a Volán-társaságokat, hogy járataiknak legalább öt százalékát alvállalkozóknak adják ki, de 2004 óta ez az arány országosan a három százalékot sem éri el. Az ok prózai: azok a járatok, amelyek veszteségesek a vállalatnak, nem vonzók az alvállalkozónak sem.

2007. 09. 29. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jó néhány olyan Volán-társaság működik mind a mai napig az országban, amelyik – noha 2004 óta a Gazdasági és Közlekedési Minisztériummal kötött közszolgáltatási szerződés erre kötelezte – egyetlen járatát sem adta ki alvállalkozóknak. Közéjük tartozik a Zala Volán is, amely bár az előírásnak megfelelően 2005 decemberében meghirdetett egy járatcsomagot, arra egyetlen érdeklődő sem jelentkezett – mondta el lapunk kérdésére Horváth László, a Volános Érdekvédők Együttműködési Fórumának ügyvivője. Az alapprobléma az, hogy Zala megye aprófalvas településrendszere szinte lehetetlenné teszi a járatok jövedelmező működtetését. Míg egy átlagos megyében 100–150 település van, Zalában ez a szám 257, és kettő kivételével valamennyit érintik a buszjáratok. Ráadásul ezek közül mintegy száz zsákfalu. – Könnyű belátni, hogy ilyen körülmények között nem tolongtak a befektetni szándékozók a pályázaton – mondta Horváth László. Ugyanakkor nem titok, hogy a városközi forgalom nyereséges, éppen ez teszi lehetővé, hogy vállalati szinten el tudják érni a tulajdonos Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Zrt. által megkövetelt nullszaldós mérleget. De épp ez az, amiért a vállalatok vezetői ódzkodnak attól, hogy jövedelmező járataikat kiszervezzék, vagyis az „aranytojást tojó tyúkot” levágják.
– A jobb adottságú megyékben fellelhetők olyan járatok, amelyek alvállalkozókkal nyereségesen üzemeltethetők – jegyezte meg a Volános Érdekvédők Együttműködési Fórumának ügyvivője. Ugyanakkor úgy vélte, a tapasztalatok szerint ezek a szolgáltatók nem nyújtanak jobb szolgáltatást, mint a Volán. A járművek nem korszerűbbek, mint a Volán-társaságoknál, és a személyzet sem igazán jó modorú. Hallani olyan esetekről, hogy egyes sofőrök atlétatrikóra vetkőztek a nagy melegben. Ilyen a kötelező formaruhát viselő Volán-alkalmazottak esetében nem fordulhat elő.
A Volán-társaságok 2006 januárjától járataik minimum öt, maximum harminc százalékát kötelesek alvállalkozásba adni, ha ezzel csökkenteni tudják a működési költségeiket. Az alvállalkozók bevonására irányuló pályázatot a múlt évben minden Volán-társaság kiírta, de jelentkező nem minden esetben akadt. – A Volán-társaságok országszerte csak annyi feladatot tudtak az alvállalkozóknak kiadni, amennyi a hasznos kilométer átlagosan három százalékának felel meg – ismerte el a Világgazdaságnak Marcsa Ildikó, a Volán Egyesülés autóbusz-közlekedési igazgatója.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.